Hvor sjelden er en Kongsberg Jarmann M/1884 Marin bajonett?

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Haakon
Posts: 4
Joined: 24 May 2010 12:36

Hvor sjeldent er det med bajonett til M/1884 Jarmann gæveret fra Kongsberg?
Jeg har forstått det slik at gæverene er ettertraktet, men hvor sjelden er bajonettene til disse?
Etter hva jeg har funnet på nettet er det produsert 729 slike bajonetter, noen som vet om dette stemmer?


"Knife bayonet for Jarman rifle M/1884, navy. Kongberg, 729 was manufactured 1888 to 1892
As M/1884 but knife bayonet, steel scabbard. It is the first knife bayonet approved in Norway."


Image

H.
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Har ikke "bibelen" (den av Hanevik) foran meg, men disse er uvanlige. Mener å ha sett disse gå for ti-femten lapper, i original stand. Alt som har med Jarmann-geværer pleier å få samlere til å "vibrere med ørene."
Har du en slik bajonett så sjekk litt rundt om du har tenkt å selge. Et godt bud kan i virkeligheten være småpenger.

Hand
RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

Haakon wrote:Etter hva jeg har funnet på nettet er det produsert 729 slike bajonetter, noen som vet om dette stemmer?

Det er korrekt at det ble produsert 729 kniv bajonetter for Marinen.

Hva er nummeret på bajonetten ? Serienummeret skal være midt på 2500-tallet eller lavt på 6000-tallet.
Haakon
Posts: 4
Joined: 24 May 2010 12:36

Serienummer på bajonetten 6081.

Takk for info!
sammleren
Posts: 2
Joined: 02 Sep 2011 15:51
Contact:

Dette er en marine bajonett, hvor mange som er laget er det vel ikke noe oversikt over, men det ikke over 900 etter det jeg har hørt.
Men har denne bajonetten Nr.6081?? Det kan ikke stemme, for det har min også, sjekk net siden min, helt nederst http://gammlevaapen.net/side43.html
Om dette ikke er mitt bildet da :)
Hær jarmann rifler har lange bajonetter og likner i grunn på de Franske Lebel bajonettene.
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”