Lys montert på sivilt tak

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Snakket igår med min mormor som kunne fortelle meg om en innretning tyskerne monterte hjemme hos dem på Frosta som ligger nord for Trondheim.

Gården hun bodde på lå nedenfor et flakbatteri og gården lå i en liten helling som gikk ned mot sjøen. (har desverre tilgode å finne ut hvilket batteri det er snakk om, men skal undersøke dette nærmere)

På uthustaket monterte de en liten mast med tre lys. Et grønnt, et rødt og et hvitt. De ringte på telefon fra batteriet når de på gården skulle skifte mellom lysfargene. Da de ikke alltid forsto tysk så godt kunne det bli litt vanskelig å forstå hvis det ble snakket utover fargeskiftet. Etterhvert ble det isteden en norsk jente som ringte og fortalte når det skulle skiftes farge i masten.

Ifølge min mormor hadde lysene noe med kanonene å gjøre.
Har noen av dere andre her inne noen synspunkter rundt dette?
C. Hoff
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Det kan ikke heller istedet ha vært noe i forbindelse med et innflyvingssystem, ala Lorenz f.eks?
Mvh
Tormod
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Det kan godt være en mulighet.
Er ikke helt inne på innflyvningssystemer... Hva kjennetegner lorenz?
C. Hoff
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

For ikke å si noe galt om det tekniske, så har denne artikkelen (http://en.wikipedia.org/wiki/Lorenz_beam) ganske grei informasjon om emnet, men sånt praktisk sett innebar Lorenz flere lysfyr spredt utover i et spesielt mønster, men disse lysene som du forteller om kan også være en del av en annen type navigasjonssystem som jeg ikke kjenner til.

Se også http://www.noding.com/la8ak/12345/sola.htm
Mvh
Tormod
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Ikke helt godt å si hva det eksakt kan være. skal høre litt nærmere med henne for å kanskje få noen flere pekepinner.
C. Hoff
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

c_hoff82 wrote:Snakket igår med min mormor som kunne fortelle meg om en innretning tyskerne monterte hjemme hos dem på Frosta som ligger nord for Trondheim.

Gården hun bodde på lå nedenfor et flakbatteri og gården lå i en liten helling som gikk ned mot sjøen. (har desverre tilgode å finne ut hvilket batteri det er snakk om, men skal undersøke dette nærmere)

På uthustaket monterte de en liten mast med tre lys. Et grønnt, et rødt og et hvitt. De ringte på telefon fra batteriet når de på gården skulle skifte mellom lysfargene. Da de ikke alltid forsto tysk så godt kunne det bli litt vanskelig å forstå hvis det ble snakket utover fargeskiftet. Etterhvert ble det isteden en norsk jente som ringte og fortalte når det skulle skiftes farge i masten.

Ifølge min mormor hadde lysene noe med kanonene å gjøre.
Har noen av dere andre her inne noen synspunkter rundt dette?
Det har ikke noe med beredskapsnivået til Luftvernet i området da? Tenkte kansje fargene indikerte forsjellige nivåer for beredskap. Ville annta at de fleste batterier i utgangspunktet hadde telefonforbindelse, så da trenger de sikkert ikke noe lyssystemer for dette. Så jeg tar sikkert feil. :-)
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Skjønner tankegangen, men litt rart om beredskapsnivået til batteriene skulle vises på et sivilt tak...
C. Hoff
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

c_hoff82 wrote:Skjønner tankegangen, men litt rart om beredskapsnivået til batteriene skulle vises på et sivilt tak...
Ja, ikke sant:-) Tenkte at akkurat dette sivile hustaket var ekstra godt synlig, kansje for flere batterier osv, HVIS det var dette som var bruksområdet da...

Er vel mere logisk at akkurat den plasseringa viser at det var mere brukt til f.eks. navigasjonsformål.
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”