Kommando Gërat 40

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Kommando gerät 40 var en kombinert avstandsmåler 4meter og datamaskin for kalkulering av måldata for 8,8cm og 10,5cm luftvern. Den hadde 5 manns besetning og kunne gi elektroniske måldata til kanonene 20-30 sekunder etter at ett mål var oppdaget. I forbindelse med at jeg lager luftvern bunkere om dagen vil de ikke bli komplett om jeg også lager denne. Var en tur innom flymuseet på Gardermoen men den er så godt pakket inn i piggtråd at man ikke kommer til uten spesial tillatelse. I tråden nedenfor står det at det står en på museet på Akershus, kan det bekreftes? Og er det mulig å komme til den?

Det var også to koblingsbokser og generator tilknyttet denne. Noen som har upubliserte bilder eller annen informasjon?

Link http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 42&t=1669&
Attachments
Den på Gardermoen Flymuseeum
Den på Gardermoen Flymuseeum
DCP_0813b.JPG (138.61 KiB) Viewed 331 times
Modellen i startfasen. Hadde allerede laget riktig 4m avstandsmåler. Bruker bla bilde av Revell plastmodell for å få proposjoner riktig.
Modellen i startfasen. Hadde allerede laget riktig 4m avstandsmåler. Bruker bla bilde av Revell plastmodell for å få proposjoner riktig.
Kommandogerat 40 - 02.jpg (52.89 KiB) Viewed 331 times
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Mangler ett bra bilde av instrumentpanel fra toppen
Attachments
Kommandogerat 40 - 04.jpg
Kommandogerat 40 - 04.jpg (148.9 KiB) Viewed 276 times
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

AndersHJ wrote:Kommando gerät 40 var en kombinert avstandsmåler 4meter og datamaskin for kalkulering av måldata for 8,8cm og 10,5cm luftvern. Den hadde 5 manns besetning og kunne gi elektroniske måldata til kanonene 20-30 sekunder etter at ett mål var oppdaget. I forbindelse med at jeg lager luftvern bunkere om dagen vil de ikke bli komplett om jeg også lager denne. Var en tur innom flymuseet på Gardermoen men den er så godt pakket inn i piggtråd at man ikke kommer til uten spesial tillatelse. I tråden nedenfor står det at det står en på museet på Akershus, kan det bekreftes? Og er det mulig å komme til den?

Det var også to koblingsbokser og generator tilknyttet denne. Noen som har upubliserte bilder eller annen informasjon?

Link http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 42&t=1669&
Det stod en på forsvarsmuseet, men jeg tror den ble fjernet da utstillingen om den kalde krigen ble satt opp. Ta en prat med førsteamanuensis Terje Holm, (Tidl sjef 02104) han kan sikkert hjelpe deg med hvor den er og adgang til den.

ervold
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Takk Ervold, mulig det er den som er flyttet til Gardermoen. Skal sjekke.
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”