Kullstifter til lyskaster? Og en ... dings ...

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Leker litt med metalldetektoren på Vardås i finværet og fant dette rett under torva.

Det som minner litt om batterier synes jeg ser litt ut som kullstifter til lyskastere. Går en sylindrisk kjerne med kobberhette gjennom en kullsylinder med diameter som på et stort lommelyktbatteri. Utenpå dette er det et tynt lag med noe som kan være tekstil eller noe syntetisk stoff. De sitter sammen i blokker på 3 x 4 ser det ut som og det er rester etter pappesken som de har vært emballert i. Det ligger mange der.
kullstift.jpg
kullstift.jpg (196.35 KiB) Viewed 358 times

Den neste dingsen aner jeg ikke hva er for noe. Omslag av tykt oljet papir eller lignende. Inneholder 2 stabler med "celler" som den som ligger løst på toppen. Kan se ut som porselen eller bakelitt med kull / grafitt inni. Cellene ligger stablet tett i 2 søyler og mellom disse søylene ligger det en litt ubestemmelig hvit masse med en front i tynt oksydert kobber. Massen er kompakt og kan minne om gips. Må inrømme at jeg var litt forsiktig når jeg pirket på denne da jeg ikke klarte å identifisere den.
dings.jpg
dings.jpg (221.66 KiB) Viewed 358 times
Noen som har forslag?
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Da må du nok hoste opp bedre bilder enn dette.
Dolmen.
RasmusTerne

Vil nok tro at dette er batteripakker. Kullstaver omgitt av alkalisk illeluktene "guffe"?
Brukte som guttunger kullstavene å skrive obscøne meldinger på svaberget når vi fant slike i fjæra. :)
Sigfred R.
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Beklager, mobil-bilder og jeg fikk ikke renset greiene for jord. Første bildet viser sylindere som består av 1 grafittstav (kan være bakelitt, vanskelig å si) som går gjennom en sylinder av kull. Kobberhette på toppen av grafittstaven. Ikke noe væske i disse, kun solid kull / grafitt. Disse sylinderene har sittet sammen i pakker hvor hver sylinder er pakket inn i et lag tekstil. Ikke noe metall eller isolering, ikke noe kontakt mellom sylinderene. Skjønner ikke helt hva de er til men dybden de lå på er den samme som for uniformsknapper og tyske tuber og bokser så jeg regner med at det er fra krigen.
User avatar
Voje85
Posts: 161
Joined: 08 May 2011 13:55
Location: Tønsberg

Spennende! :) blir tur til helgen! :m16:
Relic Hunter
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Dette er kullstaver til lysbuekaster.
Attachments
DSC03470.JPG
DSC03470.JPG (302.37 KiB) Viewed 172 times
Mvh
Yngvar
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

Er det mulig å "få" en slik kullstift til privat samling
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Beklager, tok med meg bare et sett og stedet der de ligger er ikke tilgjengelig mer
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”