Nye lyskastere ved kanonmuseet på Oscarsborg festning

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det har i vinter kommet en ny moderne dobbeltlyskaster til Oscarsborg. hengeren med lyskasterne er plassert ved kanonmuseet på vestsiden. Dette er vel en lyskastertype fra den kalde krigens dager?

Jeg savner litt bedre vedlikehold av utstyret som plasseres ute. Virker som om det ikke blir gjort noe når utstyret blir plasert der ute i vær og vind på en pall eller på en henger.
Attachments
013.JPG
013.JPG (86.01 KiB) Viewed 216 times
047 (2).JPG
047 (2).JPG (60.56 KiB) Viewed 216 times
008.JPG
008.JPG (67.19 KiB) Viewed 216 times
Mvh
Yngvar
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Yngvar wrote:Det har i vinter kommet en ny moderne dobbeltlyskaster til Oscarsborg. hengeren med lyskasterne er plassert ved kanonmuseet på vestsiden. Dette er vel en lyskastertype fra den kalde krigens dager?
Interessent. Har aldri sett dette utstyret før. Umiddelbart synes jeg dog at det ligner mer på et termisk/IR-system enn en lyskaster... Noterte du deg evt. navn/nummer fra påmonterte skilt el.?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Yngvar wrote:Jeg savner litt bedre vedlikehold av utstyret som plasseres ute. Virker som om det ikke blir gjort noe når utstyret blir plasert der ute i vær og vind på en pall eller på en henger.
Det er sant. Trist med det tyske torpedorøret som ligger og ruster der (opprinnelig fra den tyske krysseren Königsberg, senere - formodentlig - brukt på Torpedobatterie Raune / Lerøy torpedobatteri) :x
Last edited by Natter on 09 Mar 2012 15:12, edited 1 time in total.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

ja du kan ha rett i det Natter, at det er noe IR/termisk utstyr. Var bare raskt innom med båt og noterte meg ikke noe fra denne. Skal sjekke dette så snart som mulig.
Mvh
Yngvar
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Natter wrote:
Yngvar wrote:Det har i vinter kommet en ny moderne dobbeltlyskaster til Oscarsborg. hengeren med lyskasterne er plassert ved kanonmuseet på vestsiden. Dette er vel en lyskastertype fra den kalde krigens dager?
Interessent. Har aldri sett dette utstyret før. Umiddelbart synes jeg dog at det ligner mer på et termisk/IR-system enn en lyskaster... Noterte du deg evt. navn/nummer fra påmonterte skilt el.?
Dobbel 60 cm lyskaster fra Ostermann i Hamburg. Prøvemodell som vi testet ut på Rødbergodden på slutten av 70-tallet. Ikke noe særlig bra ift tysk 150 cm og de amerikanske Spectrolab som vi gikk til anskaffelse av. Generatoren var det beste ved hele greia, en Bukh diesel, som leverte 220V vekselstrøm. Vi hadde innlagt lys i alle teltene på vinterøvelsen 1979 med denne kraftpakken :D .
Øvrige forhold rundt "anskaffelsen" var noe spesielle. Etter at den falt ut av konkurransen havnet det på Nesje kanonpost, der den nå kom fra.
JEF
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Takk JEF, for opplysningene. Tror du det er meningen den skal settes opp i driftklar stand?
Mvh
Yngvar
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Yngvar wrote:Takk JEF, for opplysningene. Tror du det er meningen den skal settes opp i driftklar stand?
Dersom generatorsettet fulgte med (har hørt at det ikke gjorde det) så kan det være mulig. Ellers så er vel vedlikeholdsbehovet på andre utstilte ting både på Oscarsborg og resten av FMU så stort at jeg tviler på om det er gjennomførbart. Høytrykkslamper er også noe herk sikkerhetsmessig.
JEF
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”