Aluminiumsboks

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Jeg kom over denne boksen når jeg var ute i dag, det merkelige er at den er funnet et sted der det ikke var aktivitet på den tiden den er laget.
Noen som hvet hva den er beregnet til?
Ser ut som om den har vert malt et par ganger så den er nok gjenbruk av det norske forsvaret.
Det kan også virke som om den er modifisert eller reparert da den har pånaglet hele kanten på lokket og den ene siden.

Målene: Lengde 35cm, bredde 9cm, Høyde 17cm
Attachments
Toppen med innpreget 1941
Toppen med innpreget 1941
IMG_4655ammoboks2.jpg (133.29 KiB) Viewed 268 times
IMG_4643ammoboks1.jpg
IMG_4643ammoboks1.jpg (127.13 KiB) Viewed 268 times
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Espen K wrote:Jeg kom over denne boksen når jeg var ute i dag, det merkelige er at den er funnet et sted der det ikke var aktivitet på den tiden den er laget.
Noen som hvet hva den er beregnet til?
Ser ut som om den har vert malt et par ganger så den er nok gjenbruk av det norske forsvaret.
Det kan også virke som om den er modifisert eller reparert da den har pånaglet hele kanten på lokket og den ene siden.

Målene: Lengde 35cm, bredde 9cm, Høyde 17cm
Hei
Standard ammunisjonsboks for MG 34 - 42, Cal 7,92. Legg merke til at håndtaket når det er slått opp sitter til den ene siden. Det er for at det skal være mulig å bære to bokser intil hverandre i samme hånd. Det er tungt å være toer med ambokser og reservepiper, kanskje til og med trefoten på ryggen hvis det er snakk om tungt Mg. Disse boksen har vært brukt i Hv også, men da Mg34 ble bygget om til Cal. 30-06 ble den ene siden av boksen skåret opp og det ble naglet på en ny side med kanter så boksen kunne romme en lengere patron. Siden ble våpenet bygget om enda en gang til Nato patron. Da ble det litt god plass i boksen og båndet kunne kile seg fast under skyting. Det er også en variant som har en plate inne bunnen som er festet i ca 45 gader opp langs den ene siden, den er for ladekverna og er avdelingsutstyr.

ervold
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

ervold wrote:
Espen K wrote:Jeg kom over denne boksen når jeg var ute i dag, det merkelige er at den er funnet et sted der det ikke var aktivitet på den tiden den er laget.
Noen som hvet hva den er beregnet til?
Ser ut som om den har vert malt et par ganger så den er nok gjenbruk av det norske forsvaret.
Det kan også virke som om den er modifisert eller reparert da den har pånaglet hele kanten på lokket og den ene siden.

Målene: Lengde 35cm, bredde 9cm, Høyde 17cm
Hei
Standard ammunisjonsboks for MG 34 - 42, Cal 7,92. Legg merke til at håndtaket når det er slått opp sitter til den ene siden. Det er for at det skal være mulig å bære to bokser intil hverandre i samme hånd. Det er tungt å være toer med ambokser og reservepiper, kanskje til og med trefoten på ryggen hvis det er snakk om tungt Mg. Disse boksen har vært brukt i Hv også, men da Mg34 ble bygget om til Cal. 30-06 ble den ene siden av boksen skåret opp og det ble naglet på en ny side med kanter så boksen kunne romme en lengere patron. Siden ble våpenet bygget om enda en gang til Nato patron. Da ble det litt god plass i boksen og båndet kunne kile seg fast under skyting. Det er også en variant som har en plate inne bunnen som er festet i ca 45 gader opp langs den ene siden, den er for ladekverna og er avdelingsutstyr.

ervold
Så nærmere på bildet. Denne boksen er modifisert til Hv bruk. merk naglene.
ervold
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Takker for info :bra:
Den er nok modifisert ja.

Men er den fra 1941?
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Espen K wrote:Takker for info :bra:
Den er nok modifisert ja.

Men er den fra 1941?
Boksen er nok fra 1941, tyskerne hadde jo produsert uendelige mengder før de dro på besøk til naboene.
Ombyggingen av boksene skjedde da Hv bygget om Mg34 fra kaliber 7,92x57, til kaliber 30-06 eller 7,62x63. Denne patronen er litt lenger enn den tyske, så sideveggen i boksen måtte flyttes litt for å gi plass til en lengere patron. Når Mg34 ble ombygget enda en gang var det til Nato kaliber 7,62x51 som var kortere enn den originale tyske og da lå beltene og skranglet i boksen. Til Mg3 som brukes i dag leveres båndet ammunisjon i pappembalasje.

ervold
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”