Ammunisjonskasse?

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Oppdaget at Kona hadde dratt med seg en gammel trekasse hjem fra loftet til svigermor i jula og etter å ha kikket litt nærmere på den så lurer jeg på om den kanskje stammer fra krigens dager. Er det noen som kan komme med noen kvalifiserte gjetninger til bruksområde for denne?

Kassen utvendig
DSCF2277_v1.jpg
DSCF2277_v1.jpg (207.54 KiB) Viewed 245 times
En lapp på innsiden av lokket. Vanskelig å se på bildet men det står noe som ser ut som en dato, 29.4.42, på lappen etter «am». Det var hovedsaklig denne som fikk meg til å lure :-)
DSCF2275_v1.jpg
DSCF2275_v1.jpg (434.71 KiB) Viewed 245 times
--
Tommy
Frederik
Posts: 8
Joined: 30 Dec 2012 19:50

hmm.
Jeg vil mene kassen er tysk og fra krigen, men hvad kassen skal indeholde tør jeg ikke svare på.

Frederik
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Nå er jeg ikke den store eksperten på slike samlerting, men fabrikk-koden elg er Westfaelisch-Anhaltische Sprengstoff AG, Werk Elsnig.
I og med at pakkingen er sertifisert på den måten nederste lapp indikerer er det trolig en pakk-kasse for rent sprengstoff av en eller annen type.
JEF
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Takker for innspill. Den stammer vel troilg fra Ørland/Bjugn, uten at det hjelper på noe særlig å identifisere hva den har inneholdt. Det kan også se ut til at jeg nok ikke bør begynne som samler. Begynte å kikke meg litt rundt her på stua og i resten av huset så har vi 4 lignende gamle trekasser stående rundt her og som har noe tilsvarende merking. :-)
--
Tommy
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Tror dette er en slik Tysk pakkiste,dvs en kasse som du kunne fylle med hva som helst .Her er den jeg har som er brukt til tyske signalskudd.
Attachments
013.JPG
013.JPG (285.04 KiB) Viewed 181 times
014.JPG
014.JPG (281.36 KiB) Viewed 181 times
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

AYF wrote:Tror dette er en slik Tysk pakkiste,dvs en kasse som du kunne fylle med hva som helst .Her er den jeg har som er brukt til tyske signalskudd.
Takker. Er vel liten tvil om at det er samme type kasse.
--
Tommy
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”