Retteflate, hvilken?

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Da jeg tjenestegjorde i BK-tropp i infanteriet under førstegangstjenesten på 70-tallet og under repøvelser på 80-tallet brukte vi til feltmåling et instrument som het "retteflate", en slags teodelitt som ble horisontalstilt med en dåselibelle og som til å finne absolutte retninger hadde et magnetkompass som ikke var oljedempet. Disse hadde hakekorsmerke og tysk ørn, så de var tydelig tyske fra 2. verdenskrig (eller før). Jeg husker overhodet ikke betegnelsen, og vet heller ikke om den samme retteflaten ble brukt av feltartilleriet og kystartilleriet, eller om disse f.eks. brukte større og mer nøyaktige retteflater. Men jeg ville være svært interessert i å høre mer om den retteflaten som ble brukt av norske BK-tropper, hva var den tyske betegnelsen, ble den samme brukt av artilleriavdelinger, hvor lenge var disse eks-tyske retteflatene i bruk (til etter 1985) etc.
bpr
Posts: 22
Joined: 16 Feb 2013 15:41

Insrumentet heter Richtkreis 31 forkortet til Rkr31. Det ble montert på et stativ av forskjellig utførelse. Det hørte også med et lite periskop til å feste på objektivet. Så et tilsalgs for noen dager siden på qxl eller finn.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

OK, vi hadde det i hvert fall på et trestativ med bein til å trekke ut. Så var det et sylindrisk lærfutteral til å oppbevare selve instrumentet. Jeg hadde litt opplæring på det høsten 1976, men jeg var ko-ass, ikke troppsass/feltmåler, så jeg brukte det ikke til daglig. Periskop kan jeg ikke huske, men det var neppe aktuelt når bruken var innmåling av BK-plass og parallellstilling av bombekastere.

Noen som vet hvor lenge disse har vært i bruk i Forsvaret? Som sagt var jeg sist på rep-øvelse med BK-tropp høsten 1985, og da brukte vi dem i hvert fall.
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”