Kleinkog C/V

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Lillegutt
Posts: 64
Joined: 02 Aug 2009 22:33
Location: Farsund

Hei

Er det noen som har info om Kleinkog C/V liggende, eller kan hjelpe meg å finne info om denne?
Er interessert i bilder, info om hvor den ble brukt, hvordan den ble koblet opp mot Flak-batteriet og lignende.
Jo mere info jo bedre :)

Har så langt bare funnet info om at den ble brukt på MFB 2./802 Askøy, MFB 5./802 Olsvik, samt på noen batterier i/rundt Trondheim. Noen som vet mer om dette?

Noen som vet hva som var forskjellen på Kleinkog C/V og for eksempel Kommandogerät 40?
Leif-Tore
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Som en start har du her et par andre tråder på forumet hvor temaet har vært berørt:
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=52&t=5387
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=42&t=1823
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=42&t=1026

EDIT - Her er også en tråd med noe info fra AxisHistory Forum:
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 59ffa024d2
Last edited by Natter on 07 Jan 2014 3:24, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Noen litteratur-referanser (jeg har skummet kjapt gjennom disse uten å se noe, men gitt at de fleste av bøkene ikke har noe register, er det fort gjort å overse ting...):

"Das grosse buch der Flak - Deutsche luftverteidigung 1912-1945" (Manfred Griehl, ISBN 978-3-89555-446-9 )
"Die Geschütze, Ortungs- und Feuerleitgeräte der schweren Flak" (Werner Müller, ISBN 978-3-89555-404-9 )
"Die leichte und mittlere Flak 1906-1945" (Werner Müller, ISBN 978-3-89555-336-3 )
"German FLAK in World War II 1939-194" (Werner Müller, ISBN 0-7643-0399-6 )
"The heavy FLAK guns - German 88mm-105mm-128mm-150mm guns and ballistic directional equipment 1933-1945" (Werner Müller, ISBN 0-88740-263-1 )
"Die Geschichte der Deutschen Flakartillerie 1935-1945" (Horst/Koch, ISBN 3-7909-0166-0 )
"Flak - German Anti-Aircraft Defenses 1914-1945" (Edward Westermann, ISBN 978-0700614202 )
"Waffen-Arsenal Sonderband S-21 - Horchgeräte-Kommandogeräte und Scheinwerfer der schweren Flak" (Werner Müller, ISBN 3-7909-0389-2 )
"Waffen-Arsenal Sonderband S-15 - Deutsche schwere Flak - 10,5cm-12,8cm-15cm" (Werner Müller, ISBN 3-7909-0423-6 )


Relevant tysk reglement (det var åpenbart ytterligere minst tre reglementer for dette instrumentet, formodentlig inkl teknisk beskrivelse og vedlikehold):
M.Dv.Nr. 634/IV Beschreibung, Bedienungs- und Wartungsvorschrift des Kleinkommandogeräts C.V. (Kleinkog C.V.), Teil IV: Bedienungsvorschrift für Kleinkog C.V. (1940)


Jeg mener å ha sett en del tegninger som viser hvordan kanoner og ildledningsutstyr er koblet sammen, men de dukket ikke opp i bøkene ovenfor (med forbehold om at jeg bladde forbi). Vet at jeg fant noe på Riksarkivet bla, men jeg er ikke i stand til å finne disse nå.
Lillegutt
Posts: 64
Joined: 02 Aug 2009 22:33
Location: Farsund

Takk for mye god info, Natter :)

De tre første trådene har jeg sjekket tidligere. Bildet i den første kan ikke vises lenger.
Noen som har dette og kan legge det ut igjen?

Tråden fra AHF var bra. Mye spennende her :)

Bøkene du nevner har jeg ikke, men kan se om jeg kan få tak i noen av dem.
Ikke alle som har eget bibliotek, slik som du tydeligvis har :D

Vet du om det er mulig å få tak i M.Dv.Nr. 634/IV noen steder?
Leif-Tore
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Tror beste mulihet for å få tak i M.Dv.Nr. 634 del IV, eller alle delene for den saks skyld, er å sjekke med Bundesarchiv-Militärarchiv i Freiburg. Om reglementet finnes så er det mest sannsynlig i bestand RMD4. Dersom du ikke drar ned selv kan du leie noen til å lete det frem og fortelle deg hvor mange sider det er på. Så kan du eventuelt bestille en digitalisert kopi. Regner med at det er flere på forumet som kan tenke seg å delta på en bestilling, slik at kostnadene blir til å leve med.
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Lillegutt wrote:Vet du om det er mulig å få tak i M.Dv.Nr. 634/IV noen steder?
Niks. Jeg fant referansen til M.Dv.Nr. 634 på denne web-siden, men som du ser har de ikke et eksemplar selv, og har heller ikke listet opp de resterende heftene (nr I-III + evt V osv).

Jeg har nevnt noen mulige alternative kilder til håndbøker i denne tråden: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 072#p66070

J E F wrote:Regner med at det er flere på forumet som kan tenke seg å delta på en bestilling, slik at kostnadene blir til å leve med.
Absolutt - jeg har ønskelisten klar! :D

Jeg håper på en tur til London (TNA og IWM) en gang, men BaMa er langt utenfor min "komfortsone" - i alle fall før jeg behersker tysk noenlunde bra (har jo også hørt fra flere tyskere som sliter med "byråkratiet" der...).
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Her er forresten en amerikansk oversikt over tysk ildledningsutstyr (kan ikke se Kleinkog nevnt der, men mulig det figurerer under et annet navn?):
Preliminary Catalogue of German Fire Control Equipment

(NB: Filen kan bli slettet etter hvert - send PM hvis linken er død)
Lillegutt
Posts: 64
Joined: 02 Aug 2009 22:33
Location: Farsund

Her er noen bilder jeg kom på at jeg hadde liggende, av forskjellige kommandogerät og lignende.

Noen som kjenner til det som er kalt Flak kommandogerat? Hvilken type kan dette være?

Alle disse bildene tok jeg på Wehrtechnische Studiensammlung (WTS) der Bundeswehr, i Koblenz, sommeren 2012.
Attachments
Flak kommandogerat.jpg
Flak kommandogerat.jpg (287.38 KiB) Viewed 183 times
Kommandogerat 40.jpg
Kommandogerat 40.jpg (119.86 KiB) Viewed 183 times
Kommandogerat 36.jpg
Kommandogerat 36.jpg (272.2 KiB) Viewed 183 times
Kommandogerat 40 prinsippskisse.jpg
Kommandogerat 40 prinsippskisse.jpg (230.38 KiB) Viewed 183 times
Flak entfernungsmesser 3mRU.jpg
Flak entfernungsmesser 3mRU.jpg (110.78 KiB) Viewed 183 times
KG40 med entfernungsmesser.jpg
KG40 med entfernungsmesser.jpg (141.25 KiB) Viewed 183 times
Leif-Tore
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Lillegutt wrote:Her er noen bilder jeg kom på at jeg hadde liggende, av forskjellige kommandogerät og lignende.
Hmm... inkluderer "og lignende" gode nærbilder av torpedoene..?
Lillegutt wrote:Noen som kjenner til det som er kalt Flak kommandogerat? Hvilken type kan dette være?
Ser nesten ut som innmaten til et ildledningsinstrument. Har du mulighet til å blåse opp messingskiltet fra originalbildet for evt å tyde teksten der?
Lillegutt
Posts: 64
Joined: 02 Aug 2009 22:33
Location: Farsund

Har dessverre ikke noen gode nærbilder av torpedoene, kun dette av en Seehund med torpedo.

Har derimot et par andre fra museet i Speyer, med serienummer på torpedoene, dersom dette er av interresse?

Når det gjelder typeskiltene, så klarer jeg ikke å lese allverden, bortsett fra at det står "Flak-kommando-rechner".
Hjelper dette?
Attachments
Seehund med torpedo.jpg
Seehund med torpedo.jpg (78.18 KiB) Viewed 157 times
Leif-Tore
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Lillegutt wrote:Har dessverre ikke noen gode nærbilder av torpedoene, kun dette av en Seehund med torpedo.
Har derimot et par andre fra museet i Speyer, med serienummer på torpedoene, dersom dette er av interresse?
Ok. Jeg kjenner til disse torpedoene, men mangler serienumre, så det tar jeg gjerne i mot :)
Lillegutt wrote:Når det gjelder typeskiltene, så klarer jeg ikke å lese allverden, bortsett fra at det står "Flak-kommando-rechner".
Hjelper dette?
Jeg har ikke peiling dessverre - ligner ikke noe jeg har dokumentasjon på, så du må nok sette din lit til at noen av de med god kompetanse på temaet kikker innom her... Om jeg skal tillate meg å spekulere, kan det kanskje være del av innmaten fra en Kommandogerät xx (selv om jeg ikke får de synlige okularene/ sveivene til å passe med hverken 35 eller 40), evt et eldre instrument - pre WW2?
Lillegutt
Posts: 64
Joined: 02 Aug 2009 22:33
Location: Farsund

Hei Natter

Her er noen bilder fra museet i Speyer, av Biberen og nærbilder av serienummerene på torpedoene.
Vet ikke type på disse men det vet sikkert du :)
Attachments
Biber Speyer.jpg
Biber Speyer.jpg (88.49 KiB) Viewed 146 times
Torpedo1.jpg
Torpedo1.jpg (90.09 KiB) Viewed 146 times
Torpedo2.jpg
Torpedo2.jpg (106.33 KiB) Viewed 146 times
Leif-Tore
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Lillegutt wrote:Her er noen bilder fra museet i Speyer, av Biberen og nærbilder av serienummerene på torpedoene.
Vet ikke type på disse men det vet sikkert du :)
Mange takk :-) (har masse bilder derfra funnet på nettet, men de har flyttet og malt om både torpedoer og miniubåter flere ganger, så jeg har til tider vært i tvil om hva som er hva...).

Torpedoen på babord side (inn mot veggen) er en G7e(TII eller TIII) med krigshode og et Pi2 tennapparat (sannsynligvis ex-Bundesmarine DM-12).
Den andre er en Bundesmarine DM-11 (dvs ex Kriegsmarine G7a(TI)) med et type 1215 øvelseshode.

Vest-Tyskerne kjøpte/overtok faktisk G7a (DM-11) og G7e (DM-12) torpedoene fra Danmark på 50-tallet og brukte disse til midt på 70-tallet (de fleste du ser i tyske museer er av disse: Flere har fremdeles den blåfargede korrosjonsbeskyttelsen som Bundesmarine påførte).
Litt interessant med det messingskiltet på halestykket: Noen av våre T1 torpedoer hadde også dette, og nå lurer jeg på om ikke dette kan ha vært en dansk greie (vi overetok også torpedoer fra danskene).
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”