Hvilken mine er dette ?

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Hei.

Jeg var denne helgen på metall søker tur ved en gammel radiostasjon som var sperret med ett mine felt.
Fant det som ser ut til å være en slags del til en mine.
Vedlagt har jeg to bilder hvor det ene er av selve funnet og det andre av ett bilde jeg fant på nettet.

Jeg søker informasjon på hvilken type mine dette var og hva denne delen er god for.

På forhånd Tusen Takk

Mvh
John Fredrik
Attachments
Mine.jpg
Mine.jpg (3.29 KiB) Viewed 197 times
Mine 2.jpg
Mine 2.jpg (6.3 KiB) Viewed 197 times
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Type mine vet jeg ikke, men det er vel detonatoren du har funnet. Da de ryddet opp etter krigen ble disse skrudd ut igjen, så minene var tryggere å håndtere. Detonatoren er den delen som man tråkker på som utløser minen. Vær obs på at disse kan inneholde eksplosiver som fortsatt kan være farlig.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

rhandber

Takk for svar :)

Jeg tror ikke det er så mye inne i denne da den er hul på innsiden, mulig spreng elementene er fjernet.

Mvh
John Fredrik
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Frimerkestore bilder gjør en skikkelig id umulig, men jeg vil tippe tysk trekk- eller en kombinert tennmekanisme (trekk: Løses ut ved at snubletråden strammes, kombinert: Løses ut ved enten stramming eller kutting av snubletråden).

Mulige modeller (et søk på disse vil gi en haug med bilder som du kan sammenligne nærmere med):
* Z.Z.35 (trekk)
* Z.u.Z.Z.35 (kombinert)

S-Mine 35 (som jeg tror ditt andre bilde viser) er en aktuell mine hvor disse kan ha vært benyttet.

Merk for øvrig at detonatoren ikke sitter i tennmekanismen, men er montert under denne - i selve minen.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Kan se ut som en ZZ35 ja. Se bilde.
Hvis den ikke er avsatt kan du skade hånden/finger litt ved at det sitter en tennsats/knallperle/eikenøtt i nederste delen.
En fenghette kan stikkes inn i bunn ved å skru av det lille lokket, eller ved bruk i en "hopp" mine vil stikkflammen antenne utkasterladningen som sender spengelegme ut. Den skal være mulig å skru ut, nederste riflede delen.

Da den mangler sikringssplint er det enten avsatt eller ikke gått av
Attachments
ZZ35.jpg
ZZ35.jpg (21.96 KiB) Viewed 172 times
User avatar
John
Posts: 189
Joined: 21 Mar 2008 19:11
Location: Hundhammeren

Flere bilder .
Ser den også er merket med 1940
Attachments
mine 3.jpg
mine 3.jpg (412.41 KiB) Viewed 169 times
mine 4.jpg
mine 4.jpg (412.98 KiB) Viewed 169 times
Post Reply