Entfernungsmesser ( Avstandsmålere)

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Hei

Den står i dag i kommandobunkeren, men det var ikke en slik som var på Grønsvik under krigen. Det var en horisontal avstandsmåler. Denne mener jeg vi fikk fra Narvik sjøforsvarsdistrikt en gang på 90-tallet.

Skal sjekke avstandsmåleren ut i morgen.

Inge S
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Er det noe her som kan förtelle hvordan disse avstandsmålere fungerte?
Hvor kan jeg finne svaret på dette?
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Har du noe mer detaljer fra den, sånn som f.eks typeskilt/serienummer?
Er hele kikkerten Carl Zeiss, eller kun optikken?
Står ikke så mye på avstandsmåleren. Det eneste jeg fant var E.m.3 Carl Zeiss Jena. Og så sto det nr.9 på en dyno-tape, men den må være fra 60-, 70- eller 80-tallet. Annen tekst på avstandsmåleren er på både tysk og norsk (den norske teksten er trykket på tape). Ellers kan det ha vært plater med innskrift på den som nå er fjernet, men jeg fant heller ikke tegn på det. Fikk imidlertid ikke sett under den da den er tung og står på sokkel.


Inge S
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Er ikke mye tvil om at denne er fra perioden 1940-45.du ser den er merket blc ,det var det tyske kodesystemets kode for Carl zeiss.sikkert en sjelden og lite brukt sak......
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

EM 3 er designet av Zeiss og optikken er produsert av Zeiss, mens selve serieproduksjonen av måleren skjedde i Tjekkia.
Dette skulle bli standard verikalmåler på hærkystbatterier med tilstrekkelig standhøyde på kommandoplassen. Måleavstand = 300 ganger standhøyde.
Kystartilleriet adopterte marinens 360 grader og videre inndeling 16-dels gader etter krigen, mens dette instrumentet operer med sideinndeling 6400 streker.
Utstyret var stort sett lagret frem til 60-tallet da vi fikk ildledningssystem A, som opererte med 6400 streker. Dette fantes på Nes, Skrolsvik og Grøtavær. Har selv skutt med denne måleren på Rauøy, men da med tysk peilesøyle C/38-S2 som peilingsgiver, lengdefartsomregner M/52 og tysk avstandsklokke C/30. Vertikalmåler EM3 erstattet i denne rollen stereo avstandsmåler.
JEF
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”