En spesiell stilling

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

marius wrote:
Natter wrote:Kom over et par bilder av 20mm-stillinger på Facebook (postet under en gruppe for Herdla fort):

http://sphotos.ak.fbcdn.net/photos-ak-s ... 4_2553.jpg (ser ikke umiddelbart hvor denne er fra, men muligens en av stillingene nede i det sør-østlige hjørnet av fortsområdet...)
http://sphotos.ak.fbcdn.net/photos-ak-s ... 8_1489.jpg (formodentlig fra stilling i UTM32 pos E 277805 / N 6722408 - en ren "øvelsesstilling" for skarpskyting om jeg ikke husker feil).
Supre bilder du fant, Natter:) Lurte på om du eller andre har noen bilder av tårn-versonen av 20 mm Rh-202 som jeg mener den egentlig heter. Men ble kansje ikke tatt for mange bilder av denne versonen hvis det var av litt gradert fabrikat...
Her.
Attachments
n542675469_81562_9728.jpg
n542675469_81562_9728.jpg (38.26 KiB) Viewed 307 times
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Einherjer wrote:
marius wrote:
Natter wrote:Kom over et par bilder av 20mm-stillinger på Facebook (postet under en gruppe for Herdla fort):

http://sphotos.ak.fbcdn.net/photos-ak-s ... 4_2553.jpg (ser ikke umiddelbart hvor denne er fra, men muligens en av stillingene nede i det sør-østlige hjørnet av fortsområdet...)
http://sphotos.ak.fbcdn.net/photos-ak-s ... 8_1489.jpg (formodentlig fra stilling i UTM32 pos E 277805 / N 6722408 - en ren "øvelsesstilling" for skarpskyting om jeg ikke husker feil).
Supre bilder du fant, Natter:) Lurte på om du eller andre har noen bilder av tårn-versonen av 20 mm Rh-202 som jeg mener den egentlig heter. Men ble kansje ikke tatt for mange bilder av denne versonen hvis det var av litt gradert fabrikat...
Her.
Se der ja.... Der var det et bilde. Artig konsept, å sette 20 mm LV inn i et slikt lite "søtt" tårn:) Sikkert for å kunne gi en viss lett pansring mot splint og geværprosjektiler, samt for å kunne gi en viss NBC-beskyttelse. Er nok en fordel å ha en solid dekningsbunker lett tilgjengelig rett under skytset.

Litt mørkt bilde, men det er kansje tatt slik med vilje for å utelatte litt detaljer. :)
Takk uansett.
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

marius wrote: Se der ja.... Der var det et bilde. Artig konsept, å sette 20 mm LV inn i et slikt lite "søtt" tårn:) Sikkert for å kunne gi en viss lett pansring mot splint og geværprosjektiler, samt for å kunne gi en viss NBC-beskyttelse. Er nok en fordel å ha en solid dekningsbunker lett tilgjengelig rett under skytset.
De er fjernstyrte..
Litt mørkt bilde, men det er kansje tatt slik med vilje for å utelatte litt detaljer. :)
Bildet plukket jeg opp på Facebook, skal ikke uttale meg om hvorfor det er mørkt.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Einherjer wrote:
marius wrote: Se der ja.... Der var det et bilde. Artig konsept, å sette 20 mm LV inn i et slikt lite "søtt" tårn:) Sikkert for å kunne gi en viss lett pansring mot splint og geværprosjektiler, samt for å kunne gi en viss NBC-beskyttelse. Er nok en fordel å ha en solid dekningsbunker lett tilgjengelig rett under skytset.
De er fjernstyrte..
Litt mørkt bilde, men det er kansje tatt slik med vilje for å utelatte litt detaljer. :)
Bildet plukket jeg opp på Facebook, skal ikke uttale meg om hvorfor det er mørkt.
Fjernstyrte? ikke dumt. :) Skal søke litt på Rh-202 på nett og se om jeg og finner noe mere om dem.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Selve kanonen heter Rh202. Den ble innført som Hærens standard luftvernkanon ( i stedet for 40 mm Bofors L/60) i 1972. Men i Hæren ble den brukt i en egen norsk lett lavett, slik at våpenet slik det ble brukt i Hæren het NM45. Den vesttyske hæren hadde en tyngre lavett der den var montert som tvilling. Et luftvernbatteri som inngikk i brigade på 70- og beynnelsen av 70-tallet hadde 24 slike. Bemanning i Hæren besto av 4 mann, kanonkommandør, skytter, lader og vognfører. Kanonen ble også brukt i stormpanservogn NM135 fra begynnelsen av 80-tallet. Jeg kjenner ikke hvilken montering de hadde i Kystartilleriet.

Her er en NM45 i Hæren en gang på 1970-tallet:
Image
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Flott bilde, fant en slik en komplett engang. Synd jeg ikke fikk / kunne beholde den. Hadde vært kjekk å ha på hytta. :shock:
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

det var en gammel kjenning, var skytter på NM45 under førstegangstjenesten før jeg gikk over som admas.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

lilje wrote:Selve kanonen heter Rh202. Den ble innført som Hærens standard luftvernkanon ( i stedet for 40 mm Bofors L/60) i 1972. Men i Hæren ble den brukt i en egen norsk lett lavett, slik at våpenet slik det ble brukt i Hæren het NM45. Den vesttyske hæren hadde en tyngre lavett der den var montert som tvilling. Et luftvernbatteri som inngikk i brigade på 70- og beynnelsen av 70-tallet hadde 24 slike. Bemanning i Hæren besto av 4 mann, kanonkommandør, skytter, lader og vognfører. Kanonen ble også brukt i stormpanservogn NM135 fra begynnelsen av 80-tallet. Jeg kjenner ikke hvilken montering de hadde i Kystartilleriet.

Her er en NM45 i Hæren en gang på 1970-tallet:
Image
Kjempeflott bilde Lilje. Supert. Artig å se utstyret i bruk. De var da tydeligvis i bruk tidligere enn jeg trudde. Når disse kom, var de da som erstatning for 40 mm L/60 slik du nevner? For vi hadde jo fortsatt 40 mm skyts i Hærens og Luftforsvaret Luftvern til langt ut på 90-tallet i form av Bofors L/70, stort sett da i kombinasjon med Radar/elektrooptikk med FCS-2000. I allefall hadde flystasjonene dette oppsettet. Husker det var i bruk til rundt 2000 i allefall på Rygge, der jeg levde et kort og fint liv på begynnelsen av 2000-tallet. Før dette husker jeg stadig at det sto radarsikter på Kjeller der jeg jobbet, for kalibrering/vedlikehold.
Marinen har jo også Bofors, eller kansje bare frem til nå nylig. KA har kansje ikke hatt L/70 i det hele tatt? kansje de bare brukte 20 mm Rh202 og Robot 70? Hadde vært moro å forsket litt på LV-oppsettet på de større fortene, som Rauøy og Bolærne f.eks. om de hadde noen 40 mm batterier, eller om de og hadde slike Rheinmetall-kanoner. Regner i allefall med at de hadde/skulle ha Robot 70 og Giraffe-radar, men det ble nok ikke øvd mye med dette på fortene. Og det var sikkert ikke utplassert på fortene i fredstid.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Hæren hadde så vidt jeg vet aldri Bofors L/70, bare L/60. L/70 var det Luftvernartilleriet (del av Luftforsvaret) som hadde (vet ikke om Sjøforsvaret også hadde L/70). Fram til begynnelsen/midten av 1970-tallet hadde en brigade i Hæren et luftvernartilleribatteri som besto av 3 kanontropper med Bofors 40 mm L/60. NM45 20 mm ble startet innfaset fra 1972, men det var fra 1975 den tok helt over. Et lett luftvernbatteri (som inngikk i hver brigade i Hæren) besto fra 1975 av 46 befal og 169 korporaler/menige og hadde 4 kanontropper, hver med 6 NM45 kanoner (altså 24 til sammen). Denne oppsetningen hadde ikke egen radar. Innføring av RB70 ("Robot 70") startet på begynnelsen av 80-tallet og ble fullført for de 6 høyest prioriterte briagder i 1986. RB70 ble innført i de lette luftvernbatteriene i de øvrige 7 brigadene omkring 1990. Etter at RB70 var innført hadde et lett luftvernbatteri i Hæren 2 kanontropper, hver med 6 NM45 kanoner (12 til sammen) og 3 rakettropper (hver med 6 utskytningsenheter, 18 til sammen). Sammen med innføringen av RB70 ble radar innført i Hærens lette luftvernbatterier. Til og begynne med den opprinnelige svensle Giraff på lastevogn, fra ca. 1989 ble disse skiftet ut med en lettere versjon montert på BV-206 beltevogn. En eller annen gang (ca. 2000?) utgikk NM45 kanonene fra Hærens luftvernbatterier og i 2004 ble alle luftvernavdelinger i Hæren lagt ned, etter det har ikke Hæren hatt eget luftvern.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

lilje wrote:Hæren hadde så vidt jeg vet aldri Bofors L/70, bare L/60. L/70 var det Luftvernartilleriet (del av Luftforsvaret) som hadde (vet ikke om Sjøforsvaret også hadde L/70). Fram til begynnelsen/midten av 1970-tallet hadde en brigade i Hæren et luftvernartilleribatteri som besto av 3 kanontropper med Bofors 40 mm L/60. NM45 20 mm ble startet innfaset fra 1972, men det var fra 1975 den tok helt over. Et lett luftvernbatteri (som inngikk i hver brigade i Hæren) besto fra 1975 av 46 befal og 169 korporaler/menige og hadde 4 kanontropper, hver med 6 NM45 kanoner (altså 24 til sammen). Denne oppsetningen hadde ikke egen radar. Innføring av RB70 ("Robot 70") startet på begynnelsen av 80-tallet og ble fullført for de 6 høyest prioriterte briagder i 1986. RB70 ble innført i de lette luftvernbatteriene i de øvrige 7 brigadene omkring 1990. Etter at RB70 var innført hadde et lett luftvernbatteri i Hæren 2 kanontropper, hver med 6 NM45 kanoner (12 til sammen) og 3 rakettropper (hver med 6 utskytningsenheter, 18 til sammen). Sammen med innføringen av RB70 ble radar innført i Hærens lette luftvernbatterier. Til og begynne med den opprinnelige svensle Giraff på lastevogn, fra ca. 1989 ble disse skiftet ut med en lettere versjon montert på BV-206 beltevogn. En eller annen gang (ca. 2000?) utgikk NM45 kanonene fra Hærens luftvernbatterier og i 2004 ble alle luftvernavdelinger i Hæren lagt ned, etter det har ikke Hæren hatt eget luftvern.
Regner med at marinen brukte L/70 på sine båter, da de ble benyttet både på fregatter, MTB, KTB, Mineleggere, Korvetter (regner jeg med) osv. Stort sett da i Marineversoner med stabiliserte plattformer med elektrisk eller hydraulisk drift. I dag har vi vel ikke igjen noen av de eldre fartøyene, så regner med at boforsene er kassert. I Luftvernartilleriet ble L/70 brukt frem til FCS-2000 ble kassert (hvor ble det av alt dette materiellet tru?). NM45 var vel benyttet også en del av LVHV som nærluftvern samt mot bakkemål på flystasjoner rundt omkring. Nå er jo også LVHV historie for lengst. Eneste gjenstående luftvern per i dag på landjorda, er de NASAMS-batteriene vi har. Men det er en begrenset mengde av dette også. RB70 ble vel så vidt jeg skjønte gitt bort til tidligere østblokkland, så noe lavluftvern bortsett fra 12,7 mm på luftmålstativ har vi ikke lengre. Det er jo slike stillinger for 12,7 mm som vi ser rundt om kring på de mindre flankefortene. Frem til de ble nedlagt sto selve teleskop-montasjene igjen i stillingene tildekket med presenning. Disse stillingene var nok temmelig like de som var ment for Rh202, siden det var disse kanonene som stillingene egentlig ble bygget for.
RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

marius wrote:Regner med at marinen brukte L/70 på sine båter, da de ble benyttet både på fregatter, MTB, KTB, Mineleggere, Korvetter (regner jeg med) osv. Stort sett da i Marineversoner med stabiliserte plattformer med elektrisk eller hydraulisk drift. I dag har vi vel ikke igjen noen av de eldre fartøyene, så regner med at boforsene er kassert.

L/70 er fremdeles i bruk ombord på kystvaktens fartøyer.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

RoarP wrote:
marius wrote:Regner med at marinen brukte L/70 på sine båter, da de ble benyttet både på fregatter, MTB, KTB, Mineleggere, Korvetter (regner jeg med) osv. Stort sett da i Marineversoner med stabiliserte plattformer med elektrisk eller hydraulisk drift. I dag har vi vel ikke igjen noen av de eldre fartøyene, så regner med at boforsene er kassert.

L/70 er fremdeles i bruk ombord på kystvaktens fartøyer.
Ja det tenkte jeg ikke på... Greit at de har ordentlig skyts mot hvalfangstaktivister osv. hehe. Det er vel kansje det siste stedet vi har L/70 tenker jeg. Tenk så moro det hadde vært og hatt en kassert L/60 eller L/70 i hagen... :-)
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”