Bunkerdør, norsk eller tysk?

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Kom over en merkelig liten bunker/fjellanlegg en dag jeg var ute og gikk, jeg klarer jo ikke gå 5 meter uten å se etter bunkere PDT_Armataz_01_14

Sprengt inn i fjellet fant jeg et lite soverom på ca. 2x5 meter med ganske mange senger. Et par meter rett opp, på toppen av haugen, er det en FLAK-posisjon, 40mm etter lappen på festningstelefonen å dømme.

Her er et bilde av døra inn til soverommet, er den norsk eller tysk?

Image

Kom også over et piggtrågjerde på grensa ned mot sjøen, ser dette tysk ut?

Image

Image
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ser ut som en halv tysk dør som er gjenbrukt i et etterkrigsanlegg :-)

Erik E
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Takk for svar Erik! Var litt usikker på om den var tysk eller norsk, jeg har aldri lagt merke til nøkkellås på tyske dører. :)

Syns det er litt merkelig at de har brukt en tysk telefon på en norsk bunker. Har du noe info om denne telefontypen?


Image

Image
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Denne telefontypen hadde vi ogsa paa skrolsvik fort. Ganske valig og bruke slike til langt opp paa 80 tallet tror jeg.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

StigG wrote:Denne telefontypen hadde vi ogsa paa skrolsvik fort. Ganske valig og bruke slike til langt opp paa 80 tallet tror jeg.
Stemmer det...
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Låsen ser helt lik ut som i bunkerne vi har overtatt etter HV....

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Telefonen er en standard Festungfernspreicher,brukt i så og si alle Tyske kystfort i Norge,telefonentypen må være det mest solide som noen gang er laget på telefonfronten.Kassen under er batterikasse til telefonen, nesten rart at en slik står igjen,de som ikke forsvaret har fjernet og kassert er som regel skrudd ned av souvernir jegere..
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Piggtrådsperringen ser absolutt orginalt ut, ligner på et såkalt "Flandernzaun", har iallefall tyske gjerdestolper med spisser. Har du flere bilder av sperringen?
Mvh
Tormod
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”