Gas tete bunkrer

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Björn
Posts: 158
Joined: 10 Nov 2007 13:57
Location: Stockholm

Hei! Jeg lurer på en ting og det er att jeg ser på flere sted her på forumet att det snakkes om gas tete bunkrer. Jeg kan skjönne det att bunkrene var till for besjytte soldaterne ved bombe angrepp eller skudd med kulspröjte men om de ble atakkerte med gas var da dörer og luker helt tette? Var det ikke kun för de alierte og vente ut tyskene i bunkern og la de overgi seg?
vor lang tid kunne tyskene sitte i bunkern uten og svelte ihjäl?
Det umulige klarer jeg av, mirakler tar litt lenger tid.
Hoper dere skjönner "Svorsk"
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Hei
De fleste regelbau bunkere gasstette, iallefall for mannskaps-bunkere. Dette fungerte primært ved overtrykk. Dvs at man pumpet luft inn fra utsiden gjennom gassfiltre og denne luften ville trykke ut luften rundt inn i bunkeren slik at det ikke kunne komme inn noe forurensning.

Skulle området, f.eks et kystfort eller støttepunkt, bli overkjørt av de allierte så ville det ikke være så mange alternativ enn å overgi seg. De fleste bunkere ble jo bygd for beskyttelse og det er ikke alle områdene som kunne bite fra seg med f.eks M19 bombekastere eller MG cupolas.

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

men om de ble atakkerte med gas var da dörer og luker helt tette?
Teoretisk skulle bunkerne være tette ja, men på den eldre modellen panserdører (Før man innførte pakning) var bunkerne utstyrt med en "grease" liknende konsistens som skulle smøres på dørblad og skyteskår ved gassangrep! (Se instruksjon under)
Var det ikke kun för de alierte og vente ut tyskene i bunkern og la de overgi seg?
Mye av vitsen med forsvarslinjene var å sinke fienden såpass at man fikk tid til å organisere mobile reserver til motangrep. Slett ikke alle bunkere var bygget for å stoppe fienden, men heller å forstyrre fremrykning i størst mulig grad.
Attachments
WW instruksjon.JPG
WW instruksjon.JPG (39.13 KiB) Viewed 177 times
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”