Gurtfüller

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Har forstått at dette utstyret var relativt vanlig i "Westwall" bunkere, blant annet med dedikert bord i enkelte bunkere, men har så langt aldri sett slike i Norge....
Er det noen som vet om dette var i bruk, eller om belter til MG kom ferdige med patroner satt i?
Ville nesten trodd at de ville dukket opp på nettauksjoner osv. dersom de var vanlige??

Erik
Attachments
GF-WW.JPG
GF-WW.JPG (38.15 KiB) Viewed 280 times
Gurtfuller.jpg
Gurtfuller.jpg (21.52 KiB) Viewed 280 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote:Har forstått at dette utstyret var relativt vanlig i "Westwall" bunkere, blant annet med dedikert bord i enkelte bunkere, men har så langt aldri sett slike i Norge....
Er det noen som vet om dette var i bruk, eller om belter til MG kom ferdige med patroner satt i?
Ville nesten trodd at de ville dukket opp på nettauksjoner osv. dersom de var vanlige??

Erik
Jeg antar at disse må ha vært vanlige i Norge, da hvert eneste område i Heimevernet hadde et par stykker. Disse var tyskproduserte og ble bygget om etter krigen i takt med modifisering av HV's MG34 (8x57) F1 (7,62x63) og F2 (7,2x51 NATO).
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Hei!

Hvor vanlige disse var vet jeg ikke, men jeg mener bestemt at jeg har sett 2 slike i nyere tid. Når jeg var i Land-HV i nord hadde vi Forsvarets Tekniske Verksted som objekt. Som MG-skytter ble jeg invitert inn i våpenverkstedet og fikk både skyte og ladde opp flere band enn det vi var utstyrt med, på en slik sveivemaskin. Den vi laddet med stod fastmontert på en benk, men jeg mener og at det stod en lik bildet i en glassmonter på vei inn i lokalene.

Det er vel sikkert noen fra regionen på forumet som kjenner noen som var/er i Bjerkvik. For de er vel lagt ned nå?

Hilsen
Bjørn
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Takk for info!
Virker jo som de er sjeldne på privatmarkedet ihvertfall og tror heller ikke noen museer har dem på utstilling ihvertfall?
Kanskje forklaringen er at de fleste fortsatt er i bruk :D

Erik E
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Erik E wrote:Takk for info!
Virker jo som de er sjeldne på privatmarkedet ihvertfall og tror heller ikke noen museer har dem på utstilling ihvertfall?
Kanskje forklaringen er at de fleste fortsatt er i bruk :D

Erik E
Dette er ikke rulleført materiell i HV i dag og vi må anta at tradisjonen tro er mye av dette kassert. Men det finnes noen på museer og blandt samlere, sist jeg så en så gikk den for et par tusenlapper på QXL. Arquebus har en i samlingen, vi får stille den ut med belter, beltestartere og ammo. ved neste anledning.
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”