Lyskastere

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Lillegutt
Posts: 64
Joined: 02 Aug 2009 22:33
Location: Farsund

Hei

Har ikke vært inne her på en stund. Vil anslå at det kan dreie seg om ca 30 meter, men er usikker. Kan rulle ut og måle neste gang jeg er ute i hangaren.
Leif-Tore
Lillegutt
Posts: 64
Joined: 02 Aug 2009 22:33
Location: Farsund

Hei, har du formening om hvor mange meter kabel som finnes på trommelen på "Maschinensatz 85 Volt, 8 kW" agregatet ? Altså for å anslå normal-avstand agregat<->lyskaster.
Var en tur ute og målte kabelen i går kveld.
Det er 50 meter på trommelen, altså en del mer enn jeg først anslo.
Leif-Tore
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Takk for svar, det var bra lengde! :bra:

Vet en om det var lagt tilrette/mulig å skjøte på ved behov?

Mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Lillegutt
Posts: 64
Joined: 02 Aug 2009 22:33
Location: Farsund

Vet en om det var lagt tilrette/mulig å skjøte på ved behov?
Tror ikke det. Har aldri sett noe som tyder på dette, men det er jo selvfølgelig mulig å gjøre det.
Men det vil jo gi ekstra spenningstap, og dermed dårligere lys.
Leif-Tore
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Lillegutt wrote:Men det vil jo gi ekstra spenningstap, og dermed dårligere lys.
Det er klart. Takk for hjelpen :-D

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

KOS wrote:
Lillegutt wrote:Her er bilder av 60cm og 150cm lyskastere, samt aggregatet til den lille.
Hei, har du formening om hvor mange meter kabel som finnes på trommelen på "Maschinensatz 85 Volt, 8 kW" agregatet ? Altså for å anslå normal-avstand agregat<->lyskaster.

mvh
KOS
I en norsk bruksanvisning utgitt av Generalinspektøren for Kystartilleriet i 1950 så ble det opplyst at det kunne benyttes to polet gummikabel av 100 meter (alternativt 50 meter) lengde.

Dette er jo ikke så lenge etter krigen og jeg vil anta at dette er noe de må ha fått fra tyske kilder.

Uansett så går det tydeligvis an å ha 100 meter lengde på kabelen uten at det går ut over drift av lyskasteren.
User avatar
klevor
Posts: 1
Joined: 13 Aug 2014 12:58
Location: Lampeland

Arquebus wrote: I en norsk bruksanvisning utgitt av Generalinspektøren for Kystartilleriet i 1950 .....
Hei,
Jeg er ganske ny her på forumet. Har hatt mye glede av å lese gamle og nye innlegg.

I dag snublet jeg over denne tråden, og her ser det ut som at Arquebus har slått opp i en bruksanvisning for aggregatet til 60 cm lyskaster. Jeg har lenge vært på utkikk etter en slik bruksanvisning for både 60 cm lyskaster og aggregatet.
Er det noen som har, eller vet om, en slik bruksanvisning som det er mulig å få en kopi av?
Jeg har en slik lyskaster som skal være i orden, men jeg vet ikke hvordan den skal settes opp for bruk, så jeg har ikke fått prøvd den enda.
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”