2 cm Flak38

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Er dette en 2cm Flak38?

/Kim G J
Attachments
ksf 1985-00003.jpg
ksf 1985-00003.jpg (70.46 KiB) Viewed 704 times
Flora krigshistorielag
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei
Det er det nok ikke, dette er nok en noe mer uvanlig type - Oerlikon kanskje? Jeg tror forresten jeg vil overlate til våpenekspertene å typebestemme denne, men jeg har lagt ved et par bilder av de mest vanlige 2cm Flak-typene her i Norge. Jeg fant akkurat et lite bilde av en Oerlikon - jeg får vel egentlig ikke den til å stemme helt heller. Om den ikke har fått noe ekstrautstyr påmontert da. Kan Skoda ha produsert noe i denne størrelsen?
Attachments
2cm Flak 29 Oerlikon.jpg
2cm Flak 29 Oerlikon.jpg (10.43 KiB) Viewed 696 times
2cm Flak 30.JPG
2cm Flak 30.JPG (53.08 KiB) Viewed 696 times
2cm Flak 38.jpg
2cm Flak 38.jpg (64.53 KiB) Viewed 696 times
2cm Flak Madse, Model 1935 b 3.jpg
2cm Flak Madse, Model 1935 b 3.jpg (40.99 KiB) Viewed 696 times
JornN
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hei JornN

Bra bilder :) Syntes den ligner mest på Flak38 bare at bildet som du la opp er tatt fra den andre siden, men vil også overlate dette til våpenekspertene :)

Legger ved et bilde fra den ene Flak stillingen i HKB 5./981 Florøy.
Her skal det ha stått en 2 cm Flak 38. Denne ligger i dag nedstøpt under en veranda.
Den andre Flak stillingen har vi ennå ikke funnet...

/Kim
Attachments
Flakstilling.JPG
Flakstilling.JPG (17.78 KiB) Viewed 691 times
Flora krigshistorielag
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Hei igjen
Flak-38-bildet viser våpnet fra samme siden, den har den karakteristiske buen/sirkelen som er lik på begge sider. Du sikter antagelig til bilde nr 2 som er en Flak 30. Den er betjent av 1 mann som sitter lavt bak våpnet (+ ammobærere/lader) og har en karakteristisk lang arm for siktet som skrår opp bakover. Begge våpnene kunne være utstyrt med et skjold som ville ha vært plassert/montert ved overgangen til løpet. Jeg har ennå ikke sett noen kanoner på bilder fra Norge, utstyrt med dette skjoldet.
JornN
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Der har du bilde av en ganske sjelden luftvernkanon Kim :-)
Dette er en 2 cm KwK 30 som er satt i ny lavett! (KwK = Kampfwagenkanone)
Lavetten har jeg sett omtalt som både landeslafette og bodenlafette, ikke sikker på hvilken betegnelse som er riktig....?
Etter det jeg kjenner til så var det kun hæren som brukte disse i Norge....
Hverken marinen eller Luftwaffe, så det er nok et resultat av våpenmangel dette også skulle en tro. Vil med stor sikkerhet si at bildet nok stammer fra et HKB.....

Dårlig med referansefoto, men fant et bilde av en sdkfz 222 modell hvor du ser hvorfor denne "kransen" rundt løpet står der den gjør ;-)

Image
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Dette er en 2 cm KwK 30 som er satt i ny lavett! (KwK = Kampfwagenkanone)
Kwk?! Er det mulig?! :D Brukte tyskerne virkelig kwk til luftvern? Hva var skuddtakten på en slik da?

Er det mulig å identifisere denne ut fra betongfundamentet, eller var det likt Flak fundamentet?

Bildet stammer fra kystmuseet i florø og skal i følge de være fra florø.

HKB 5./981 står oppført med 2 stk 2cm Flak 38 men her må det kanskje forandres til 2 cm Kwk 30 :D
HKA 895a med 1 stk 2 cm Flak 38
Sa var det noe luftvern i havneområde og rundt sentrum, disse vet jeg ikke sikkert hva var, men har hørt at den i havna var en 2cm madsen...



Jeg klarer ikke å tyde ut i fra bildet hvor dette kan være, så kanskje det er positivt at kanonen er så spesiell :) Kanskje det står noe om denne spesielle kanonen et sted og hvor den hørte til, om man vet hvor man skal lete :)

Tusen takk for oppklaring Erik, selv om den var noe uventet :D

/Kim
Flora krigshistorielag
kalle
Posts: 23
Joined: 12 Jun 2007 22:28
Location: Haugesund

Hvis du vet hvor stillingen var,så kan du se etter tre punkter som er støpt som tre runde punkter som viser der labbene til våpenet skulle stå.Det som også er vanlig er at det er støppt ett "Trau" på utsiden av stillingen der løpet til kanonen kan legges i vann til avkjøling.
Hvis du ikke ser for deg hvordan disse skal se ut,kan vi sende deg noen bilder fra Haugalandet.
Kalle
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

kalle wrote:Hvis du vet hvor stillingen var,så kan du se etter tre punkter som er støpt som tre runde punkter som viser der labbene til våpenet skulle stå.Det som også er vanlig er at det er støppt ett "Trau" på utsiden av stillingen der løpet til kanonen kan legges i vann til avkjøling.
Hvis du ikke ser for deg hvordan disse skal se ut,kan vi sende deg noen bilder fra Haugalandet.
Er det slike som på bildet du mener?
(Bildet er fra Kjököy)
Hilsen Jan
Attachments
Kjököy Fort
Kjököy Fort
skann0009_2.jpg (200.37 KiB) Viewed 611 times
kalle
Posts: 23
Joined: 12 Jun 2007 22:28
Location: Haugesund

Ja,det er slike jeg mener.Men husk at 60 cm lyskaster har de samme støttebenene som kanonen har.Det kan derfor også være lyskasterstillinger.
Kalle
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo!

Ikke sikker på hvordan innfesting av disse KwK`ene ser ut, da jeg faktisk aldri har sett dem....Tror jeg!
Har vært i et par kystfort hvor disse har stått, men kan liksom ikke sette fingen på et fundament som kan ha vært for en slik KwK.
Har derimot ett eksempel hvor det ligger en rekke deler fra en slik kanon oppi en stilling, men her er det kun et flatt betonggulv...

Legger ved et bilde hvor man ser lavetten bakfra. Her ser det ut som den er montert på pivot tatt fra en panservogn??. Er også usikker på om det ville vært kjølevannstrau til denne typen kanon? Hvordan ville f.eks det la seg gjøre å skifte løp der den opprinnelig var tiltenkt? (I panservogn)

Til slutt et eksempel fra I./979, hvor man ser at 1./979 hadde vanlig Flak, mens 2 & 3./979 står oppført med symbol for flak med "KwK" ovenfor.

Erik
Attachments
KwK.jpg
KwK.jpg (131.61 KiB) Viewed 585 times
Her er denne "Kragen" som lå over løpet....
Her er denne "Kragen" som lå over løpet....
2cm KwK.JPG (80.63 KiB) Viewed 585 times
I-979.JPG
I-979.JPG (31.46 KiB) Viewed 585 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Mesteparten av tysk 2 cm Flak stammer fra 2 cm Flak 30 utviklet av Rheinmetall. En variant av denne ble brukt i tidlige versjoner av KW II som 2 cm KwK 30. Høsten 1942 kom den forbedrede 2 cm KwK 38 som maskinskyts på nyproduserte KW II.
På grunn av overgang til mer moderne stridsvogner ble det et større antall 2 cm KwK 38 i overskudd. Dette våpen ble da blant annet brukt som Hilfsflak. Våpenet ble montert på sokkellavett og det ble laget et arrangement med skulderbøyle og samme type åpne sikte som ble brukt på marinens 2 cm Flak C/30. Derfor er det vanskelig å identifisere stillinger etter 2 cm KwK.
Marinen hadde sin egen variant av Flak 30, som ble kalt 2 cm Flak C/30.
Flak 30 var omstendig å produsere, og hadde litt for lav skuddtakt. Den ble derfor videreutviklet til Flak 38.
Det fantes også en 2 cm Gebirgs-Flak 30 med annen lavett enn den vanlige hærlavetten. Videre fantes det spesialdeler for diverse bruk, blant annet skjolddeler.
JEF
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Kalle:
Hvis du vet hvor stillingen var,så kan du se etter tre punkter som er støpt som tre runde punkter som viser der labbene til våpenet skulle stå
Desverre er den ene stillingen nedstøpt under en terasse, den andre stillingen har vi ikke funnet enda. Eneste jeg har så langt er bildet som jeg postet lenger oppe i tråden, det er tatt ut fra et flyfoto fra '50 tallet.
Erik E:
Til slutt et eksempel fra I./979, hvor man ser at 1./979 hadde vanlig Flak, mens 2 & 3./979 står oppført med symbol for flak med "KwK" ovenfor.
Supert Erik! Nå vet jeg hva jeg skal se etter, skal sjekke dette når jeg kommer hjem og poste resultatet :)
JEF:
På grunn av overgang til mer moderne stridsvogner ble det et større antall 2 cm KwK 38 i overskudd
Takker for en meget grundig og god forklaring om historien til dette våpenet :)
Men ble litt forvirret, regner med at det skal stå at et større antall Kwk 30 ble overskudd?

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

kalle wrote:Hvis du vet hvor stillingen var,så kan du se etter tre punkter som er støpt som tre runde punkter som viser der labbene til våpenet skulle stå.Det som også er vanlig er at det er støppt ett "Trau" på utsiden av stillingen der løpet til kanonen kan legges i vann til avkjøling.
Hvis du ikke ser for deg hvordan disse skal se ut,kan vi sende deg noen bilder fra Haugalandet.
Et lite spørsmål vedrørende disse 3 "pidestallene" som jeg kaller dem - eller arr. som vist på bildet under. Hvorfor ble de laget - og når ble de utelatt ?

Var det for å:
a) Løfte våpenet, i arbeidshøyde, slik at betjening og lading ble lettere ?
b) Løfte våpenet slik at det kunne avgi ild mot bakkemål - men fremdeles ha dekning for personell og ammo ?
c) Holde våpenet i ro (i gropene) så det ikke skulle forskyve seg ?
d) "All of the above"
e) ... eller "Somthing completely different"

Noen som har studert "fenomenet" ?

mvh
KOS

Image

Fra Vibrandsøy, Haugesund

Image

En av de to 2cm FLAK på HKB 62./977 Tittelsnes
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”