To stillinger på en liten øy

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

På en liten øy i oslofjorden er det to stillinger (røde sirkler) Kan det ha vært lyskaster her?
Har hørt rykter om at det er tunneler inne i fjellet. Det er nærstridsstillinger syd og nord på øya. Når båten er på vannet så skal jeg dit men nå lurer jeg på hva de to sekskantede stillingene er til?
Øya er like i nærheten av et stort fort

Mvh
Yngvar
Attachments
jjh3.jpg
jjh3.jpg (127.06 KiB) Viewed 245 times
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Skarvesete ja... Hørte til Gruppe Bolærne, men det visste du nok allerede :)

Fikk desverre aldri vært der ute når jeg tjenestegjorde ved Bolærne, men at det har vært lyskastere der også, i tillegg til den som het Lyskaster Syd på Østre Bolærne, er nok ikke usannsynlig.

Tunnelen(e) har nok muligens også vært forlegning, det mener jeg at det skulle være der ute, ref 2 av mine medsoldater som lå på OP der ute.

Kai
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Det meste er vel støpt igjen der ute nå. Jeg var vaktstyrke på Bolærne når Gruppen var på Rauøy, og da var Skarvesete miltært området. Var aldri der ute da, men det er vist på tide å ta en tur nå solen varmere litt mer.

Mvh
Yngvar
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Skarvesete var militært område i 96 også, og sannsynligvis helt til nedleggelsen av Bolærne.

Bolærne gikk fra å være et "rent kystartillerifort" til å bli oppsatt med Stridsbåt 90 og Lette Missilbatteri (LMB) bare et par år etter at jeg dimmiterte i 1996.

Kai
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”