mest brukte kanon

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

hvilken var den mest brukte kanonen-typen langs norge? var det K 337 eller K 331? (eller ingen av disse?). Siden de har samme kaliber, kunne de bruke samme type amo?

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hei du :)

K337(n) er nok en av de sjeldneste med kun 8 i bruk.
K331(f) er nok den desidert mest brukte her til lands, med K332(f) på en god annenplass.

jeg tviler sterkt på at ammunisjonen på disse kunne byttes om.
Det er så mange faktorer som ligger til grunn utover selve diameteren på løpet, bla kammerlengde, riflinger og ladningstype (Hylse eller kardus)

Erik E
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Jeg har registrert K 337(n) på følgende steder:

HKB 23/973 Øyjordneset, ble omvæpnet i 1942 til K331(f) 3 stk

HKB 24/978 Farsund, 4 stk, flyttet til Loshavn og omvæpnet i 1942 til K331(f)
HKB 4/981 ASpenes (Tropp) 3 stk omvæpnet i 1943.

Har også registrert en landabwerdzug (uten navn) med 2 stk

Stemmer dette eller har jeg glemt noe?

Ser ut som om noen av disse kanonene har sirkulert rundt om kring i norge under deler av krigen.

Werner
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo Werner!

Skrev litt om flyttingen av K337(n) i den andre kategorien for våpen her på forumet, mer eller mindre det samme som deg ser jeg :D

Batteriet i Loshavn hadde 10,5cm K332(f) fra det var operativt i 1944, det var kun personellet som flyttet fra HKB 24./978. De norske 10,5 cm`ene stod kun i noen få måneder før de ble byttet ut med fire stk 15,5cm K416(f)

Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det er virkelig flott å kunne lese slik informasjon om kanonene. Dette er jo viktige tall som vi trenger oversikt over. Det er jo litt vanskelig å følge både kanoner og mannskap. Uansett så håper jeg å få se mange flere slike artikler fremover.. fortsett med det gode arbeide.

Selv håper jeg å komplimentere med diverse tegninger av kanonene.. med mannskap!

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Uansett så håper jeg å få se mange flere slike artikler fremover
når det er sagt så må andre også hive seg på lasset! La ikke dette bli et diskusjonsforum for meg og Werner :)

All info er god info, så hvis vi utfyller hverandre på dette kan det ende opp som en rimelig grei oversikt!

Erik E
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Vel, noen må jo begynne.

Men vi gir gjerne plass til flere, skal lage en oversikt over de kanonene som var brukt i Norge i jula og poste denne her slik at vi har et utgangspunkt for den videre postingen i dette forum.

Men som Erik sier så er det vel oss tre som har flertallet av alle postene, håper de andre bruker jula til noe fornuftig og poster det her.

Werner
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Hallo

Vi holder på med å pusse opp en K331(f) i Grønsvika. Vi har pussa rust, smurt, olja og satt inn med ruststopp. Neste trinn er å male den, men her har vi et problem.
I følge Forsvarsmuseet var disse kanonene malt antrasitt-grå (tror jeg de sa), da de var i bruk i kystartilleriet. Vi fant ikke fnugg av gråfarge på vårt eksemplar, og trakk den konklusjon at kanonen ikke var benyttet i noen kystartillerirolle, men som vanlig feltkanon.
Har imidlertid vært i kontakt med noen i Øst-Finnmark som hevder at K331(f) som ble benyttet i kystartillerirolle der opp var malt grønne. Vår kanon har en rødbrun farve innerst (antakeligvis en fom for grunning??), grønn i midten (virker å være to nyanser av grønn) og oliven ytterst (denne siste er antakelig standard NATO siden kanonen har vært benyttet etter krigen av det norske forsvaret).
Det store spørsmålet blir da hvilken farge vi skal benytte. Oliven er uaktuellt.

Inge


Image

Image
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”