Page 5 of 6

Re: K416(f)

Posted: 17 Nov 2010 1:17
by bactuz
Dere gjør en kjempejobb der oppe i Florø! Heldige dere som har kanoner i stillingene deres... Skulle gjerne hatt en slik her på Haugalandet også.... :bra:

Er det noen mulighet for at det går an å trekke løpet ut igjen på disse kanonene deres.
Ser at på begge kanonene har løpet sklidd helt tilbake, men det var vel ikke slik det så ut i 1942 ?

Uansett utfall, dere har gjort, og gjør en fantastisk innsats gutter!


Kai

Re: K416(f)

Posted: 17 Nov 2010 10:34
by Knut Ø.
Takk :) Hederen må gå til gjengen som stiller på dugnad og har gjort dette mulig!

Nei, løpene blir nok stående slik de er. Det er plukket mye deler av kanonene gjennom årenes løp og vitale deler av rekylmekanismen etc er fjernet og det er nok derfor løpene har sklidd tilbake. Det har forsåvidt lite å bety. På en annen side er det kanskje best slik for balansen sin del mtp belastingen på lavetten og hjulene.

Her er et bilde fra nettsiden vår som viser et par av kanonene i 1945, og samme stilling i 2009. Der ser du at løpene står lenger fremme. En detalj som jeg la merke til først nå er at løpehjulet under løpet mangler på begge disse kanonene. Begge kanonene du ser på bildet er borte i dag. Den svarte kanonen som står igjen i dag står litt lenger bak og er ikke synlig i bildet, men den har løpehjulet intakt.

Legger også ved en panorama som Kim har laget. Den tomme stillingen du ser her er den samme som den bakerste av de to i før og nå bildet.

Re: K416(f)

Posted: 17 Nov 2010 21:20
by dolmen
Wow,veldig bra med slike bilder!Morsomt å se.
Dolmen.

Re: K416(f)

Posted: 18 Nov 2010 17:00
by Knut Ø.
Bjornar Nybrott wrote:Hei Knut.
Flott at du har anledning til å ta bilder, dessverre har vi ikke en slik her nord (så vidt jeg vet) så jeg må fri til
dere i sør.

Ta så mye av lavetten du klarer. Sliter med profilen på (eikertene) Hva heter disse egentlig forresten?
Nærbilder av klinker. Det bilde til Eirk kan du bruke som utgangspunkt. Har ikke linjetegning sett ovenfra
så det hadde vært fint med bilder fra oversiden. Kunne du legge en linjal på nærbildene hadde det vært supert.
Har tilbrakt dagen hjemme med syke barn idag, men fikk slippe ut en tur rett før dagslyset begynte å svinne så jeg fikk tatt noen nye bilder av kanonen. Legger ut bildene senere når jeg orker (lang og slitsom dag..), men legger først ut noen oppmålinger av hjulene og lavetten hvis det kan være til nytte.

Diameter hjul (ikke iregnet gummien på utsiden av stålfelgen): 132cm
Bredde stålfelg: 26cm
Bredde hjulgummi: 22cm
Tykkelse hjulgummi: 7,5cm
Nav (stål): 39cm
Eiker lengde (fra nav til stålkappe for feste i felgringen: 36,5cm
Innerdelen av navet for hjulaksling: 13,5cm
Lavett største bredde 120cm (er skrået i underkant og glemte å måle korteste lengde)
Lavett bredde 35,5cm
Lavett høyde 17cm
Høyde fra oversiden av lavett opp til hjulaksel 44cm

Hvilke klinker var det du mente?

Re: K416(f)

Posted: 18 Nov 2010 21:45
by Bjornar Nybrott
Takk for flott support. Dere er hjelpsomheten selv. :bravo

Re: K416(f)

Posted: 19 Nov 2010 20:09
by Bjornar Nybrott
Knut Ø. wrote:
Bjornar Nybrott wrote:Hei Knut.
Flott at du har anledning til å ta bilder, dessverre har vi ikke en slik her nord (så vidt jeg vet) så jeg må fri til
dere i sør.

Ta så mye av lavetten du klarer. Sliter med profilen på (eikertene) Hva heter disse egentlig forresten?
Nærbilder av klinker. Det bilde til Eirk kan du bruke som utgangspunkt. Har ikke linjetegning sett ovenfra
så det hadde vært fint med bilder fra oversiden. Kunne du legge en linjal på nærbildene hadde det vært supert.
Har tilbrakt dagen hjemme med syke barn idag, men fikk slippe ut en tur rett før dagslyset begynte å svinne så jeg fikk tatt noen nye bilder av kanonen. Legger ut bildene senere når jeg orker (lang og slitsom dag..), men legger først ut noen oppmålinger av hjulene og lavetten hvis det kan være til nytte.

Diameter hjul (ikke iregnet gummien på utsiden av stålfelgen): 132cm
Bredde stålfelg: 26cm
Bredde hjulgummi: 22cm
Tykkelse hjulgummi: 7,5cm
Nav (stål): 39cm
Eiker lengde (fra nav til stålkappe for feste i felgringen: 36,5cm
Innerdelen av navet for hjulaksling: 13,5cm
Lavett største bredde 120cm (er skrået i underkant og glemte å måle korteste lengde)
Lavett bredde 35,5cm
Lavett høyde 17cm
Høyde fra oversiden av lavett opp til hjulaksel 44cm

Hvilke klinker var det du mente?

Re: K416(f)

Posted: 20 Nov 2010 13:33
by Knut Ø.
Her er bildene fra torsdag. Bildene er så som så, kompaktkamera i svinnende dagslys, ikke det beste utgangspunktet. Håper jeg har fått med det du lurte på. Har lagt en meterstokk på noen av bildene men vet ikke om det er mye hjelp i, perspektivet blir annerledes gjennom linsen og det ser ut som om meterstokken går utforbi kanten mens den egentlig ligger på kanten, eksempelvis. Men en får en viss idè om størrrelsesforhold. Ser denne kanonen er mer angrepet av rust enn jeg trodde, ikke bra....

Et mål jeg glemte å skrive sammen med resten i forrige innlegg: Innvendig avstand mellom hjul: 195cm

Re: K416(f)

Posted: 20 Nov 2010 15:55
by Bjornar Nybrott
Nydelig Knut. Tusen hjertelig takk.
Det eneste jeg mangler nå er bredde på lavett

Noen ønsker for julen?

Re: K416(f)

Posted: 20 Nov 2010 17:12
by Knut Ø.
Oops, spørs om jeg ikke har tenkt litt feil rundt det vi kaller lavett. Med lavett har jeg ment den som er under kanonen, som er festet i hjulakslingen og i pivotbolten i senter av stillingen (se bilde).

Vel vel. Men med det bildet der du har streket opp det du trenger mål av ble det litt klarere. Får se om jeg rekker det i løpet av uken.

Re: K416(f)

Posted: 20 Nov 2010 17:54
by Bjornar Nybrott
Du har gjort en flott jobb allerede, Knut.

Når det gjelder rust, så husk at det ruster også fra innsiden i hulrommene.
Vet ikke om det finnes noen miljøvennlige kjemikalier til rustbeskyttelse?



Affutasje, lavett, understell for et skytevåpens kanonrør med mekanismer. Ved moderne skyts inndeles affutasje i vugge, rapert og underlavett. I vuggen finner man rekylsystemet. Det skal minske påkjenningen på skytset etter skuddløsningen ved å absorbere rekylenergien, samt føre kanonrøret tilbake i skuddstilling etter rekylen. For rekylfrie kanoner kan vuggen gjøres lettere fordi rekylsystemet er unødvendig. Raperten har høyde- og sideretningsmekanismer som gjør det mulig å rette kanonrøret i horisontal- og vertikalplanet. Av underlavetter finnes det flere typer. For tauet artilleri nyttes normalt feltlavett som hviler på to hjul og har en hel, eller delt forlenget svans.

Ulike typer lavett brukes, men for moderne feltartilleri er sprikbar hjullavett med to lavettben mest nyttet. For selvdrevet artilleri er lavetten erstattet med en motordrevet vogn på linje med et stridsvognchassis. Lettere selvdrevet artilleri, f.eks. rekylfrie kanoner, kan vanligvis tas av kjøretøyet og settes i stilling på en trefot eller en sprikbar hjullavett.

Re: K416(f)

Posted: 28 Nov 2010 14:36
by Bjornar Nybrott
Siden noen av dere har vært ved kanonene, har dere sånn ca peiling på godstykkelse på lavetten?

Re: Ammunisjonsbunkere

Posted: 01 May 2012 20:57
by ørjanvem
Gronsvik wrote:Ammunisjonen til K416(f) besto av kardus og granat. Ble disse oppbevart i separate ammunisjonsbunkere eller i samme?

En ting til, litt søkt spørsmål kanskje, men er det noen som kjenner til bredden, høyden (ved lav elevasjon på løpet) og lengden på disse kanonene?

Inge S
Granat og kardus vart oppbevart i separate ammunisjonsbunkere, mest trulig for å unngå at det skulle bli en større eksplosjon om kardusen gjikk i lufta.

Re: K416(f)

Posted: 18 Jun 2015 2:21
by Natter
Vedlagt foto fra eBay, postet i K416(f) tråden på AxisHistory-forum.
Skal være fra Norge. Synes det ligner veldig på den ene bevarte kanonen i Florø (i så fall er bildet antageligt tatt noen år etter krigen mtp treveksten - alternativt er det et krigsbilde/kamuflasje)?

Re: K416(f)

Posted: 18 Jun 2015 10:15
by Knut Ø.
Flott bilde!

Vanskelig å si med sikkerhet hvor det er naturlig nok. Men en ting er ganske sikkert, noen år etter krigen ville alt "løsøret" på kanonen vært borte - verktøy og redskap, stålwire etc. Området i Florø ble frigjort etter relativt kort tid og kanonene bare sto der, så folk forsynte seg med alt som kunne brukes. Var vel slik de fleste plasser.

Re: K416(f)

Posted: 19 Jun 2015 0:07
by Knut Ø.
Etter mer studering og sammenligning heller jeg også veldig mot Florø. Men får det ikke helt til å stemme at det er tatt noen år etter krigen mtp tilbehøret som fremdeles er festet til kanonen... Vegetasjonen tyder jo på det men likevel. Men er bildet fra et tysk album på ebay er det vel tatt under krigen..?