Ukjent stilling

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Og denne ved Saltstraumen;
Attachments
Saltstraumen-2.jpg
Saltstraumen-2.jpg (105.03 KiB) Viewed 188 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ja for all del...
Jeg sitter bare her og synser og tror, så det kan likegodt være en bombekasterstilling!
Nå er jo åpne stillinger som dette for bombekastere relativt sjeldne i Norge, men når du har flere i "området" er det slett ikke et dårlig argument du kommer med!

Mvh
Erik E
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Erik E wrote:Tja...Dette har ikke noe med FluWa å gjøre hvis jeg leser deg rett ;-)
Heller batteriets egen observasjon mot innkommende mål.

Du finner dem som en "utsikker" på en luftvernstilling hvor man altså speidet etter fly eller annet forefallende det måtte slås alarm om.... Omtales også som "Offener ausguck", eller "åpen utkikk" :-)

Vedlagt bilde viser et batteri med tre stillinger, kun den ene har "gangen" i bakkant som vises her, og er rimelig sikkert batteriets egen observasjonspost/flymelder. I motsetning til det Thomas har lagt ut, så henger denne sammen med en av stillingene...


Mvh
Erik E
Hehe :) Har vert mye FluWa og LN her i gården i det siste ja... MEN du hjalp meg nettopp å identifisere en stilling ute på HKB Florøy jeg lenge har lurt på hva var. Alt stemmer overens med det du skriver, den ligger like ved to luftvernstillinger og ser ut som den Thomas L postet. Takk :D

Mvh
Kim G J
Flora krigshistorielag
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Erik E wrote:Ja for all del...
Jeg sitter bare her og synser og tror, så det kan likegodt være en bombekasterstilling!
Nå er jo åpne stillinger som dette for bombekastere relativt sjeldne i Norge, men når du har flere i "området" er det slett ikke et dårlig argument du kommer med!

Mvh
Erik E
Synsing er absolutt bra, det er vell derfor vi legger ut spørsmål her på forumet.
Det er ikke enkelt å se sammenhengen i alt man kommer over, å tenk bare på alt som har vært rundt omkring men som i dag er borte..
Setter stor pris på det som blir diskutert på forumet, det er i høyeste grad et godt hjelpemiddel! PDT_Armataz_01_18

Mvh
Thomas
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Erik E wrote:
Hvor har du funnet denne informasjonen?
Kommer fra Bundesarchiv....
Hvis du ser godt etter på kartet, så ser du hvor de sto
(Eneste som finnes på kartet er disse to + 1 til)

Mvh
Erik E
For nyskjerrigheten sin del, den siste der du nevner, var den tegnet på Höhe 64 i Saltstraumen?

Thomas
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Det stemmer ja!
Ser ut som den kan ha ligget på nordsiden at toppen, men nå vet jeg ikke hvor nøyaktig dette er:
Attachments
Lyskaster Saltstraumen.JPG
Lyskaster Saltstraumen.JPG (77.88 KiB) Viewed 86 times
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Takk, tror det stemmer nok rimelig bra, det var luftvern på høyeste punkt der hvor det er merket "64"

Thomas
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”