Jordanker til dreieplate Mörser 18

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

RasmusTerne

Hei.
Noen som kan si om dette er en del til lavetten for MRS 18? Befinner seg i en MRS 18 stilling, men kan ikke finne ut av bilder om den hører hjemme der. Kanskje er det noe helt annet?
Noen forslag?
Hilsen Sigfred R.
Attachments
Frs kanonstilling.jpg
Frs kanonstilling.jpg (140.13 KiB) Viewed 772 times
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Heisann!

Etter å ha trålet gjennom nettet så fant jeg i hvert fall en bekreftelse på at delene vi fant på Evenestangen er levninger fra Mörser 18.

Revell har et byggesett av kanonen og på tegningen vises den ukjente delen liggende i gresset fremom kanonen. Har ikke sett denne delen på noen andre bilder av kanonen, slik at hvor den skal plasseres vet jeg ikke. Alternativ blir det jo å kjøpe byggesettet og dermed se hvordan delen passer inn.
Attachments
Delen ligger i forkant av kanonen.
Delen ligger i forkant av kanonen.
10062968.jpg (31.03 KiB) Viewed 702 times
Bilde øverst til høgre er delen vi kjenner.
Bilde øverst til høgre er delen vi kjenner.
10062968a.jpg (22.77 KiB) Viewed 701 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Noen som vet hvem som selger dette byggesettet i Norge, evt. andre steder?
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

RasmusTerne wrote:Hei.
Noen som kan si om dette er en del til lavetten for MRS 18? Befinner seg i en MRS 18 stilling, men kan ikke finne ut av bilder om den hører hjemme der. Kanskje er det noe helt annet?
Noen forslag?
Hilsen Sigfred R.
Jordanker til dreieplate Mörser 18. Skulle hindre at platen skled bortover under skyting.
JEF
User avatar
Bjørnen
Posts: 132
Joined: 27 Apr 2007 21:29
Location: Hattfjelldal

Hei!

Med tanke på dets utseende på dagens bilde fra Evenestangen og tegningen fra byggesettet vil jeg jo si at den ligger feil vei. Ville vel være mer funksjonellt om de "rørene" gikk ned i jorda. Eller?
Men fant også i boka "Tyske kystfort i 1940-45" til JEF et bilde der den ligger slik byggesettegningen viser. Side 85 i ovennevnte bok.

En fortsatt fine dag til dere alle!

Bjørn
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

hvis man ser nøye på bildet, ser man at de er hul i midten.. min teori er at de slo lange bolter el. igjennom og ned i bakken.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Arquebus wrote:Noen som vet hvem som selger dette byggesettet i Norge, evt. andre steder?
Tok nå å bestilte meg et sett jeg også PDT_Armataz_01_18

Noen som har fargenavn/kode som ble benyttet på disse i Norge - ca... ?

Her er en modell fra http://www.network54.com/Forum/110741/m ... y+finished+(guns,+trucks+and+tanks
Fra de få sort-hvitt bildene som er lagt ut av Mrs.18 på forum får en vel en ide om noe mer grå/svart...

Image
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Kanonene i Skåredalen kom før tyskerne innførte den sandfargede (gule) malingen. På bilder fra batteriet fremstår de mørkere enn de tyske uniformene, så de var nok malt ensfargede gråsvarte - standard tysk maling for Wehrmacht - når de kom til Norge. Vet du hvem som leverer byggesett i skala 1:35?

Dette med maling av kystartillerikanoner tror jeg er et område for seg selv. Se bildene av batteri Tellevik f. eks. Deres K332(f) er malt i en spesiell variant, der lavetten er sandfarget og rør/vugge er i gråsvart. Rør og vugge på Tellevik kommer opprinnelig fra Arquebus, og jeg mener gråfargen var noe lysere. Jeg skal se på disse delene en dag for å finne ut noe om farge. Jeg er sikker på at lavetten som er under restaurering ved Arquebus ikke har vært sandfarget, men en eller annen gråfarge, så dette varierte nok en del.

Er det noen som har "standard" for farge på tyske kystartillerikanoner?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Vet du hvem som leverer byggesett i skala 1:35?
Precision Models i Belgia har et sett i 1/35 til 80 € (!)
Vet ikke om forhandlere i Norge som fører Precision, så dette må nok kjøpes fra utlandet...
Er jo flere som kunne tenkt seg dette settet, så det er ikke umulig at vi kunne spart en del kroner på å kjøpt flere sett i en bestilling?
Om de ikke har kvantumsrabatt, så er det ihvertfall penger å spare på frakt og tollgebyr om vi går sammen...


Legger ved bilde av en 5cm KwK med rester av originalmaling:


Mvh
Erik E
Attachments
kwk farge.jpg
kwk farge.jpg (115.22 KiB) Viewed 454 times
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Erik E wrote:Precision Models i Belgia har et sett i 1/35 til 80 € (!)

......

Legger ved bilde av en 5cm KwK med rester av originalmaling:
Denne da: http://www.ping.be/~p4u00782/Prod21cmMrs.Brummbar.htm

Ekstrautstyr som ammo, anker etc. er i tillegg....

Takk for farge-sample Erik PDT_Armataz_01_11

mvh
KOS
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Denne da:
Det var den jeg tenkte på ja, glemte bare å lime inn link ;-)
Blir hele 130 € for "full pakke".....

Erik
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Hvis vi snakker om å bygge modeller så er disse fargene enkle å finne/standard fra de som leverer byggesett/hobbyforretninger. Nr. på fargen står som oftest på tegningene i byggesettet (gjerne med flere alt. måter å male på etter årstall, enhet, etc.)

Skal du blande maling er mulighetene større, enten ved å benytte RAL nr. eller å ta fargescan av noe tysk og blande f. eks. i Jotun system. (de skanner dette hvis du tar med deg delen du skal kopiere fargen til).

Husk at deler som har stått lenge ute vil endre farge/falme. Hvis du ser på bildet på kanonrøret ved Tellevik så er denne mye mørkere, men sannsynligvis samme farge som opprinnelig benyttet på bildet ovenfor. http://home.hib.no/mediesenter/krigsmin ... rtet01.htm
E.E.Ø.
Posts: 141
Joined: 21 Oct 2007 11:58
Location: Haugesund

Hei
Det kan være verdt å merke seg at et RAL under krigen ble produsert flere plasser og mangel av råvare etc. ettersom krigen varte ga utslag i flere forskjellige nyanser fra opprinnelig standard.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Som nevnt var 21 cm. Mrs. helt mørke (gråsvarte) da de kom til Haugesund i 1941. På et fotografi fra maidagene i 1945 ser det ut som de er helt lyse, med en sort farge (eller munningsette) ved munningen. Opprinnelig var hele våpenet like mørkt som munningen. Enten er Mrs. 18 malt sandfarget, eller så har de fått en eller annen gråfarge som marinebatteri. Altternativt er de falmet, eller at fotografiet/lyset spiller oss et puss(?)

Kanskje vi står litt friere hvis vi skal bygge og male modeller med referanse til mørserbatteriet i Skåredalen?

Har noen andre erfaring med farge på Mrs. 18 i Norge. Hva er mest sannsynlig med Mrs. i Skåredal, fra gråsvart til sandfarge eller fra gråsvart til grå/marinegrå, evt. er de falmet/lyset på fotografiet viser samme kanon som fremdeles er gråsvart (?)

Ref. dette med diskusjonen om jordanker. Fotografiet fra 1941 viser festene som går fra lavettfoten til jordankere.
Attachments
Mrs. i Skåredalen i 1941
Mrs. i Skåredalen i 1941
HKB Skaaredal, 21cm. Mørser 18 i full elevasjon i stillingen.jpg (133.76 KiB) Viewed 361 times
Mrs. 18 i Skåredal i mai 1945
Mrs. 18 i Skåredal i mai 1945
HKB Skaaredal, to ungdommer på en 21cm. Mørser 18 i mai 1945.jpg (107.78 KiB) Viewed 361 times
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”