Innstilling av sprenghode til Flak

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Satt og kikket på ebay auksjoner forleden dag og da jeg så dette bildet kom jeg på noe ErikE nevnte på turen til Tarva forrige helg.

Det var snakk om at de puttet stridshodet ned i en maskin og at det ble automatisk innstilt til å detonere i rett høyde. Maskinen var koplet opp mot Leitstand.

Er det en slik maskin som er koplet opp på denne 8,8cm Flak?

C. Hoff
Attachments
Flak Laden.jpg
Flak Laden.jpg (59.87 KiB) Viewed 328 times
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

det stemmer det, på engelsk heter vel dette en "Fuze setter" nå er jeg ikke kjent med oppbyggingen av detonator på granaten osv, men denne maskina stilte iallefall inn detonasjonshøyde...
MVH

Roar Handberg
_________________
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Da var det en slik en ja :)
Ble litt overrasket første gang jeg hørte det med tanke på at de hadde så moderne utstyr den gang.

C. Hoff
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

rhandber wrote:det stemmer det, på engelsk heter vel dette en "Fuze setter" nå er jeg ikke kjent med oppbyggingen av detonator på granaten osv, men denne maskina stilte iallefall inn detonasjonshøyde...
Det heter temperingsmaskin, og det som stilles inn er brenntiden på det tidsbrannuret som satt foran på granaten. Det fantes 5, 30 og 60 sekunders brannrør, pluss noen eldre typer.
Dataene som ble overført fra sentralsiktet var peiling, elevasjon og brannrørets brenntid. Kombinansjon av elevasjon og branntid gav sprenghøyden.
Det kan nevnes at da Tirpitz ble bombet av engelske bombefly i Håkøybotn ble det skutt sprenggranater der den ballistiske hetten var tatt av og det var satt i tidsbrannrør. Dette ble skutt som sperreild mot de engelske flyene.
40,6 cm batteri Lindemann på kanalkysten monterte på samme måte 5 sekunders brannrør på sprenggranater og skjøt mot fremrykkende kanadiske styrker i 1944.
JEF
User avatar
ørjanvem
Posts: 153
Joined: 21 Feb 2009 19:49
Location: Måløy

Har eit skilt som er fra eit kystfort det er med høgde merkinger og masse info. Trur det er noke tyskerane brukte for å finne avstand så dei veit kor dei skal sikte og kor mange omdreiningar granaten skulle gjøre. :)
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”