Hvor befiner denne kanonen/kystfortet seg?

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jeg har endel foto fra okkupasjonen i Norge. Dette fotoet lurer jeg veldig på hvor er tatt. Er det noen som kjenner igjen kanonen? Den er jo stor så det bør jo være lett å utelukke endel steder. Tenkte litt på Vardås på Nøtterøy, men det passer dårlig med terrenget. Desuten var det masse bilder fra vestlandet sammen med dette foto, ingen fra Vestfold. Takker og bukker hvis noen har tips eller info.

Mvh. festningsverk
Attachments
kanon.jpg
kanon.jpg (111.61 KiB) Viewed 383 times
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Syns det liknar på 28cm hovudskytset på Oscarsborg. Samanlikn skjoldet og mønsteret på naglane med biletet under her.
Forøvrig besøkte eg Oscarsborg i sommar, og minnast at bakgrunnen på ditt bilete stemmer både med terreng og avstand over til fastlandet på Drøbak-sida.

Image


(Biletet er linka frå norsknettskole.no).
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Det var sandelig ikke dum!!! Jeg synes det passer veldig bra. Skal granske foto fra Oscarsborg...... Mvh. festningsverk
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Det der må vel være norges mest kjente kanoner.
MVH

Stig G
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Jo dette må være Oscarsborg. Hvis ingen kommer med store invendinger så kjøper jeg den.

Dette bilde her da, er dette også Oscarsborg? Tyskeren de stamer fra sa det var et kystfort i Osofjorden. Jeg tenkte da umiddelbart på Bolerne eller Rauøy. Men ble jo litt usikker.... Slike kanoner var jo også langs Glommalinjen (Fredriksten - Kongsvinger)
Attachments
kanon 2.jpg
kanon 2.jpg (103.23 KiB) Viewed 354 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

festningsverk wrote:Jo dette må være Oscarsborg. Hvis ingen kommer med store invendinger så kjøper jeg den.

Dette bilde her da, er dette også Oscarsborg? Tyskeren de stamer fra sa det var et kystfort i Osofjorden. Jeg tenkte da umiddelbart på Bolerne eller Rauøy. Men ble jo litt usikker.... Slike kanoner var jo også langs Glommalinjen (Fredriksten - Kongsvinger)
Ser ut som en 12 cm tårnkanon fra grensefestningene i Østfold.
Last edited by Arquebus on 06 Nov 2008 18:19, edited 1 time in total.
User avatar
festningsverk
Posts: 207
Joined: 10 May 2008 18:40
Location: Horten
Contact:

Ja jeg synes også at glommalinja er mest aktuell til det siste bilde. Disse kanontårna ble satt opp på flere batterier i Østfold i forbindelse med 1905 krasjen med Sverige. Det var masse bilder fra Oslo sammen med det siste bilde.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Ligner Greåker batteriet, som tyskerne bemannet ut krigen som korpsartilleri.
JEF
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”