Bruk av lyskanoner ved kystbatteriene

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Eksempel på lyskasterhus i aluminium for M76 (Herdla fort / torpedobatteriet).
Attachments
M76_3.jpg
M76_3.jpg (83.4 KiB) Viewed 306 times
M76_1.jpg
M76_1.jpg (105.69 KiB) Viewed 306 times
Hand
Posts: 295
Joined: 13 Oct 2007 14:36

Husker tilbake på slutten av åtti-tallet. Da ble lyskasterne på et av fortene i Malangen brukt "alternerende": Følge målet med lyskaster 1, men bare belyse i noen sekunder, for så å la lyskaster 2 overta.
Det ble sagt at dette ble gjort for å overleve de forespeilede 11 sekunder i strid.
Ble samme metode benyttet på tyske fort ?

Hand
RasmusTerne

Hand wrote:Husker tilbake på slutten av åtti-tallet. Da ble lyskasterne på et av fortene i Malangen brukt "alternerende": Følge målet med lyskaster 1, men bare belyse i noen sekunder, for så å la lyskaster 2 overta.
Det ble sagt at dette ble gjort for å overleve de forespeilede 11 sekunder i strid.
Ble samme metode benyttet på tyske fort ?

Hand
Hei.
Vanskelig å si. Iflg. kilder (Krigsfilmer) ble de tyske lyskasterne smadret av "velrettede" skuddsalver etter få sekunder. :D

Sigfred R.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

RasmusTerne wrote: Vanskelig å si. Iflg. kilder (Krigsfilmer) ble de tyske lyskasterne smadret av "velrettede" skuddsalver etter få sekunder. :D

Sigfred R.

Varigheten på lyskastere i strid ble diskutert i tråden tidligere.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kom over dette bildet, som viser 9 samkjørte lyskastere - visstnok amerikanske plassert rundt LA under 2. vk (historien bak - iflg. kilden - er rimelig tøvete, men den illustrerer i alle fall bruken). Må ha vært en spesiell følelse for flymannskapet som er "i fokus":

Image
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Natter wrote:Ved undervannsanleggene (dvs. torpedobatterier og kontrollerbare minefelt) ble det frem til IDA-systemets innfasing (1994-2001) benyttet amerikanske M76 lyskastere (opprinnelig utviklet til bruk på helikopter under Vietnam-krigen). Dette var en 76mm lyskaster med rekkevidde på ca. 5000m.
Disse ble benyttet sammen med lavtlyskamera/laser avstandsmåler og periskop, og kunne enten fjernstyres fra en lyslederstilling (evt. synkronisert med eget "slavepotmeter" til f.eks. periskopet), eller opereres manuelt.

M76 ble benyttet i to "versjoner": Enten i fast stilling eller "mobil" (i ordets videste forstand...).
Fastmonterte lyskastere sto enten montert i egen betongbunker m/stålluker - gjerne en ombygd gammel kanonstilling, som f.eks. stillingen på Skarvøy (Det Naue minefelt). Tror også det var tilfellet med LK-bunkerne på Herdla.
Alternativt kunne lyskasteren være oppbevart i en betongbunker, og satt opp på en fastmontert brakett ved et gitt beredskapstrinn. På Korshamn ble f.eks. en slik bunker utrustet med et "hus" av aluminiumsplater, som tillot at lyskasteren kunne stå oppmontert over tid i ly for vær og vind - f.eks. ila. en øvelse - for å slippe stadig opp-/nedmontering (som var kilde til hyppige problemer med feil og slitasje). Ved samme forts målestasjon (m/BODIL), ute i fjorden (på Migan), var det en "mobil" lyskaster, men her ble det montert en festebrakett rett på fjellet for å slippe å styre med den vaklevorne og utsatte trefoten.

Jeg kjenner ikke til hvor mye disse evt. var benyttet på sjøfrontbatteriene, men jeg mener at de i alle fall også fantes på de mindre fortene med BODIL-anlegg (f.eks. Folehavna)?

Har ikke bilder av denne tilgjengelig nå, men hvis jeg husker riktig er det et bilde i "Klar Til Strid" (har ikke boken foran meg i skrivende stund...)?
Ja alle de mindre bestrykningsbatteriene hadde minimum 2 slike lyskastere, men jeg vil tru de ble benyttet kansje som reserveløsning, siden de anleggene Hadde Bodil-anlegg med Termisk kamera i nyere tid.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

marius wrote:Ja alle de mindre bestrykningsbatteriene hadde minimum 2 slike lyskastere, men jeg vil tru de ble benyttet kansje som reserveløsning, siden de anleggene Hadde Bodil-anlegg med Termisk kamera i nyere tid.
Skal ikke uttale meg om evt. hoved- og reservemetoder på artillerisiden - der har jeg ingen kunnskaper, men det vil forundre meg stort om det var termiske kameraer der... Igjen er det store huller i min kunnskap, men jeg vil vel tro at de hadde de samme standard LL-kameraene som var i bruk ellers i KA (LLTV = Lavtlys-TV, mer lysfølsomt enn "vanlig" kamera, men ikke termisk. Måtte kombineres med nettopp LK hvis det var helt mørkt)?

Usikker på om ERSTA-anleggene (120mm) hadde termisk-/nattkapasitet, men på undervannssiden kom ikke slikt før med IDA-anleggene i alle fall.
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Natter wrote:
marius wrote:Ja alle de mindre bestrykningsbatteriene hadde minimum 2 slike lyskastere, men jeg vil tru de ble benyttet kansje som reserveløsning, siden de anleggene Hadde Bodil-anlegg med Termisk kamera i nyere tid.
Skal ikke uttale meg om evt. hoved- og reservemetoder på artillerisiden - der har jeg ingen kunnskaper, men det vil forundre meg stort om det var termiske kameraer der... Igjen er det store huller i min kunnskap, men jeg vil vel tro at de hadde de samme standard LL-kameraene som var i bruk ellers i KA (LLTV = Lavtlys-TV, mer lysfølsomt enn "vanlig" kamera, men ikke termisk. Måtte kombineres med nettopp LK hvis det var helt mørkt)?

Usikker på om ERSTA-anleggene (120mm) hadde termisk-/nattkapasitet, men på undervannssiden kom ikke slikt før med IDA-anleggene i alle fall.
Ja ble usikker jeg og. Men dette er det nok en kystartillerist som kan svare på. :)
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”