8,6 cm RAKETTKASTER

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Jeg har en rapport fra 1945 der hjemmefronten fant noe de kaller for "utskytningsstativer for rakettkanoner 8,6 cm." og "8,6 cm rakettgranater."

I rapportene går det frem at de vet hva BK er for noe, så inntil videre så utelukker jeg at det kan ha noe med dette å gjøre. Kjenner noen til dette våpenet?

Kan det være luftvern???
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Er nok 8,6 cm RAg luftvernraketter av utradisjonell type avfyrt fra et relativt primitivt rammeverk.
Visstnok ble det skutt opp stålwire med fallskjerm for å "vingeklippe" flyene som prøvde seg i lav høyde!

Vet disse var i bruk bla. på flere skip langs kysten her på slutten av krigen, ei heller utenkelig at disse var satt opp på enkelte steder på land?
Minnes også at en Beaufighter ble skutt ned vha. en slik rakett i Jøssingfjorden tidlig i 1945??

http://www.navweaps.com/Weapons/WNGER_8 ... Rocket.htm
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Takk for raskt svar Erik - og flytting til riktig sted. Da får vi legge noen slike utskytningsramper til den etterhvert så omfattende luftvernstillingen på Salhus. Det som forundrer meg er at en så omfattende luftvernstilling med 10-12 luftvernkanoner, 2-3 lyskastere og nå disse rakettkasterne ikke er nevnt i noe tysk kildemateriale.
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”