Er dette det det ser ut som?

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Fant denne i en fylling med skrot på Vardås. For sammenligning har jeg satt den oppå 38cm-granaten som står utstilt ved øverste kanonstilling. Passer fint, eneste forskjellen er en liten sylinder øverst på tuppen samt 2 spor på hver side. Gjenget innvendig med veldig svak stigning. Med litt fantasi er det rester av gul maling her og der. Veier mye...
Attachments
innvendig_gjenger.jpg
innvendig_gjenger.jpg (115.08 KiB) Viewed 428 times
hatten_passer.jpg
hatten_passer.jpg (261.33 KiB) Viewed 428 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Er vel en tråd et sted her, hvor JEF gav fasit på en stabel av slike (ballistiske kapper for granater?).
Finner ikke den aktuelle tråden nå (muligens helt på jordet, men mener det var et bilde fra Erik E)
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Fant en fin referanse fra Batterie Vara: http://www.kanonmuseet.no/userFiles/Image/granater.JPG

Ser ganske lik ut med den sylinderen på toppen og jeg synes jeg skimter et av sporene. Regner med at de er til å skru fast med et spesialverktøy av noe slag.
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

superfuzz wrote:Fant en fin referanse fra Batterie Vara: http://www.kanonmuseet.no/userFiles/Image/granater.JPG

Ser ganske lik ut med den sylinderen på toppen og jeg synes jeg skimter et av sporene. Regner med at de er til å skru fast med et spesialverktøy av noe slag.
Hei

Stemmer det om at det er toppen av en granat. Hvis jeg ikke tar feil skal du finne stempling av "ørna" hvis det ikke er rustet bort. På møvik er vi plaget med at folk prøver å stjele med seg disse. Som Natter sier det skal finnes informasjon om dette skrevet av J E F en eller annen plass.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Er vel en tråd et sted her, hvor JEF gav fasit på en stabel av slike
Det er nok denne tråden du tenker på.

http://www.kystfort.com/forum/topic1447.html
C. Hoff
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

c_hoff82 wrote:Det er nok denne tråden du tenker på.
Stemmer :)
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Det så kjent ut ja, selv om denne på ingen måter er tynn i godset; 15mm tykk og 3,6kg tung. Men denne som passer på en 38 cm. granat vokser vel ikke på trær selv om den faktisk lå under en furu...

Det jeg vel egentlig lurer på er om noen kunne ha mer bruk for den en meg. På Vardås / Nøtterøy er det vel tvilsomt om noen kommer til å dra i gang noe som ligner på et museum og jeg synes det er dumt å la en såpass konkret bit av nær historie ligge å ruste i skogen eller i min kjeller. Kan jo høre med gubbene på Fylkesmuseet, jeg vet de har en nedlagt utstilling om "Vestfold i krig".
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”