21cm Skoda K39/40

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Vedlagt bilde er fra en del på vuggen til en K39/40, kan noen fortelle meg hva Rh10A betyr? Ser det flere steder på samme kanon.

Under Waffenamt-ørnen står det Wa 72, denne koden hører til (i følge en liste jeg fant) "E. Winterhoff & Co., Remscheid" som ligger langt vest i Tyskland. Er ikke det litt merkelig når kanonen ble produsert i Tjekkia?

Håper dere kan hjelpe, jeg samler informasjon i forbindelse med restaurering av kanonen. :)
Attachments
IMG_0085.JPG
IMG_0085.JPG (191.21 KiB) Viewed 262 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

10A er Fertigungskennzeichen for "Akitengesellschaft Pilsen" (Tidl. Skoda-werke"), senere gikk man over til "bxb" koden som man bla finner på 12,7 cm skc/34.
Rh er nok Rheinmetall, da tyskerne helt sikkert hadde en finger med i spillet om hvordan ting skulle produseres der borte....

Erik
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Se der ja, da jeg vet det! :D Jeg kommer nok til å finne samme merkingen flere steder tenker jeg.

Har du noen teorier om Waffenamt'en, jeg ser Skodawerke har egen WaA-kode, merkelig den ikke ble brukt.
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”