K 425(f)

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

:bravo JEF , rene julegaven.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Har en pdf-fil av "Service Handbook of the 155mm Howitzer Materiél Model of 1918 (Schneider)" (amerikansk dokument). Er det samme kanon (ligner veldig, men jeg har lite peiling på skyts...)?
Filen er for stor til å laste opp her.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Natter wrote:Har en pdf-fil av "Service Handbook of the 155mm Howitzer Materiél Model of 1918 (Schneider)" (amerikansk dokument). Er det samme kanon (ligner veldig, men jeg har lite peiling på skyts...)?
Filen er for stor til å laste opp her.
Boken du nevner finnes på nettet, så den kan man laste ned.
Skytset du nevner er den amerikanske versjonen av 155 mm Schneider M17, men med amerikanske gjenger og noen mindre forandringer.
K425 hadde samme mekanisme som M17 og samme affutasje, men med noen små endringer for å matche det noe lengre kanonrøret - så her er det mye likt.
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

J E F wrote:Skytset du nevner er den amerikanske versjonen av 155 mm Schneider M17, men med amerikanske gjenger og noen mindre forandringer.
K425 hadde samme mekanisme som M17 og samme affutasje, men med noen små endringer for å matche det noe lengre kanonrøret - så her er det mye likt.
Takk :)
J E F wrote:Boken du nevner finnes på nettet, så den kan man laste ned.
Jepp. Lenge siden jeg fant den, og jeg hadde redigert bort de "uoriginale" sidene med referanser, så jeg måtte søke litt for å finne kilden (Google Books). Alternativt kan man bla. finne den (og mye annet) her:
http://www.scribd.com/doc/37251085/Serv ... e-USA-1918
http://www.easy39th.com/manuals2.php

Her er forresten en link til nok et (relatert?) dokument - dårlige bilder, men har et par målsatte tegninger:
http://www.easy39th.com/files/TM_9-345_ ... s_1942.pdf
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Natter wrote: . . .
Her er forresten en link til nok et (relatert?) dokument - dårlige bilder, men har et par målsatte tegninger:
http://www.easy39th.com/files/TM_9-345_ ... s_1942.pdf
Det er den amerikanske versjonen av K.418(f).
JEF
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

J E F wrote:Her er et par bilder av 15,5 cm K.425(f)
Hei JEF, er det en 's.FH414(f)' som står bak til høyre for K.425(f) i bilde 425 019.JPG ? I så fall, tok du bilder av den også ?

Hadde vært kjekt å ha bilde av en 'norsk' s.FH414(f) / sFH17(p) i kanon-tråden 15,5 cm sFH414(f) Rekkevidde 11.000 meter

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Ja det er en M/17 haubits. Den stod ganske inneklemt til, slik at jeg fikk ikke tatt noen særlig gode bilder. K.425 fikk jeg dratt ut på en åpen plass slik at jeg kom til å ta bilder. Den veier jo knapt 6 tonn i kjørestilling så det gikk greit - den lave vekten og det faktum at den raskt kunne kjøres i stilling er årsaken til at franskmennene tok frem denne heller umoderne modellen (gammel ammunisjon - i motsetning til K.416 og K.418 som skjøt moderne ammunisjon).
Attachments
RKT 010ned.jpg
RKT 010ned.jpg (212.15 KiB) Viewed 95 times
JEF
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

J E F wrote:Ja det er en M/17 haubits. Den stod ganske inneklemt til, slik at jeg fikk ikke tatt noen særlig gode bilder. K.425 fikk jeg dratt ut på en åpen plass slik at jeg kom til å ta bilder. Den veier jo knapt 6 tonn i kjørestilling så det gikk greit - den lave vekten og det faktum at den raskt kunne kjøres i stilling er årsaken til at franskmennene tok frem denne heller umoderne modellen (gammel ammunisjon - i motsetning til K.416 og K.418 som skjøt moderne ammunisjon).
Takk for bekreftelsen, og bilde, JEF. Det så litt trangt ut ja.

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”