Trenger ID av del

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Jeg fant denne i restene av noe som kan ha vært en utstyrskasse, noen som vil gjette hva den har stått på? Og hva er "f.Sammler"?
Attachments
IMG_0091.JPG
IMG_0091.JPG (157.36 KiB) Viewed 627 times
teodor
Posts: 12
Joined: 28 Mar 2008 20:37

[SLETTET]
Last edited by teodor on 28 Feb 2010 12:21, edited 1 time in total.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Takk teodor, det hører nok hjemme på en ventil ja, men på hvilken tysk kanon, kjøretøy, osv...? Ikke lett å si.

I samme råtne kasse fant jeg dette; verktøy, gass eller hydraulikkkoblinger, 16mm kullstav til lyskaster, meisel av messing, ++
Det er ikke sikker alle tingene har noe med hverandre å gjøre. Området kassen ble funnet på har hatt lyskastere, torpedo, 10,5 og 12,5cm tysk sjømålskanon, FlaK av ukjent type og 88mm Flak 36.

Noen som kjenner igjen noe på disse bildene?
Attachments
bilde3.jpg
bilde3.jpg (163.28 KiB) Viewed 548 times
bilde.jpg
bilde.jpg (155.73 KiB) Viewed 548 times
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Ved første øyekast ligner dette faktisk på verktøy til vedlikehold på en sentrifugalseparator....Men det virker da helt på jorde i dette tilfellet.
Flora krigshistorielag
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei

Det kan godt være til en fuel separator.. Slike ville du kunne finne i nærheten av flyplasser eller maskiner som trengte renset drivstoff.

Edgar
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 18:17, edited 1 time in total.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Kan være til fuel separator ja.. Legger for morroskyld ut bilder av dagens verktøy til en liten fuel separator..
Attachments
Bilde006.jpg
Bilde006.jpg (109.89 KiB) Viewed 489 times
Bilde005.jpg
Bilde005.jpg (124.14 KiB) Viewed 489 times
Bilde004.jpg
Bilde004.jpg (121.52 KiB) Viewed 489 times
Bilde003.jpg
Bilde003.jpg (125.44 KiB) Viewed 489 times
Bilde002.jpg
Bilde002.jpg (114.44 KiB) Viewed 489 times
Bilde001.jpg
Bilde001.jpg (119.66 KiB) Viewed 489 times
Bilde000.jpg
Bilde000.jpg (119.92 KiB) Viewed 489 times
Flora krigshistorielag
User avatar
BSKA77
Posts: 42
Joined: 20 Jul 2009 0:23
Location: Trøgstad

Kan ligne en del av innholdet i verktøykassen til Lyskasteraggr. spesielt når du også finner 16 mm kull, som er den dim. som ble brukt på 150 cm lyskaster. Disse LK hadde Daimler Bentz aggregat, 8 sylindret rekkemotor med sentrifungalregulator-styrt gass-pådrag.
PARATUS AD PROELIUM
Klar til strid
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Her er mye kjent verktøy, som også har vært i bruk lenge etter krigen i Sjøforsvaret til bla. aggregater og kompressorer (noe av verktøyet kan man f.eks. også finne lignende av i satser for G7 torpedo). Den runde delen med glassvindu går jeg ut fra er en indikator (i mangel av bedre ord...) for fuel-gjennomstrømning (Junker kompressorene ved bla. torpedobatteriene hadde slike).

EDIT: Etter å ha gravd litt i hukommelsen (utrolig nok er det 10 år siden jeg sist "la hånd på" en Junker kompressor...), var nok denne "indikatoren" montert på kjølevannsledningen (logisk, da det var mer kritisk å kontrollere dette enn fuel...). Vil tro at man hadde tilsvarende arrangement på andre typer maskineri.
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Her var det mange bra svar! :)
Svarene stemmer jo bra med hva som har vært på dette fortet både under og etter krigen! Noen som kjenner igjen noe på bildene de vet 100% hva er til? RKM har en restaurert 8,8cm Flak 36 med tom verktøykasse, det hadde vært fint om vi kunne fylle den opp med noe av dette! :) Det samme gjelder forresten 150cm lyskaster.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Det var vel med tysk verktøy som ellers: Flere forskjellige produsenter og varianter av verktøy til samme/ lik formål. Det finnes neppe en "fasit" for eksakt hvilken T-nøkkel, eller hylsenøkkel ol. som skulle være i en sats, så lenge den var av riktig størrelse. Jeg har som sagt jobbet mye med ekstysk verktøy opp gjennom årene, og vi hadde mange forskjellige varianter av det samme verktøyet (også mye som ligner dagens verktøy - f.eks. lik bildene lenger opp, dog var jo alt ekstysk stemplet med ørn og hakekors...).

Tyskerne hadde for øvrig system i sakene (her også...), og i alle fall for torpedo og kompressorer (som jeg har hatt mest befatning med), var verkøyene nummerert og navngitt iht. en standard. Vi hadde egne lister på mange sider med navn/nr. og tegning av verkøyet (hvor også nyere NATO-nr. var påført), men dessverre har jeg ikke beholdt kopier av dette. Sjøforsvaret hadde store mengder med bla. torpedoverktøy, men alt ble samlet inn og levert SFK (nåv. FLO) da T1 ble utfaset. Jeg tviler på at man finner noe av dette i dag, men det kan jo hende. Mht. listene, så er det ikke umulig at FLO kan sitte på slikt fremdeles (evt. skal Forsvarsmuseet (v/Marinemuseet) få tilsendt minst ett eksemplar av all dokumentasjon som utfases/avhendes). Kan jo ikke skade å gjøre en henvendelse dit i alle fall - vil tro at Luftforsvaret og Hæren har hatt tilsv. for det materiell de har gjenbrukt i etterkrigstiden.

Legger ved en kopi av bildet ditt hvor jeg har satt på noen merknader:
1: Hylsenøkkel (sannsynligvis trekantet)
2: Reservedel (som før nevnt for kjølevannsledning til en maskin: To "lepper" som indikerer bevegelse/ flyt i kjølevannet)
3: Nøkkel for å feste/ løsne akslinger/ hylser ol. Den øverste enden brukes på fronten, i korresponderende spor (pilene indikerer dette mot en reservedel med samme type spor, dog av annen dimensjon), mens den nederste benyttes på siden av en aksling el. for å stramme/ løsne f.eks. en aksling (en tapp i enden går inn i et korresponderende spor i akslingen).
4: Stor hylsenøkkel (så vidt jeg kan se av bildet). Tapper på enden går ned i korresponderende spor på hylsen el.
5 og 8: Nøkler av samme type som 3, hvor tappene passer med korresponderende hull i hylser, lokk ol. (prinsippet er indikert med piler fra 5 til 2, uten at det er samsvar i dimensjoner for disse)
6 og 7: Ser ut til å være T-nøkler (sannsynligvis firkantet tapp) for bolter/skruer.

Du har også en større og et par mindre terser (ikke komplette) og sannsynligvis ymse reservedeler (ikke verktøy) i samlingen din.


For å finne ut hva som evt. passer til ditt aggregat/ kanon el., er jo "prøv og feil" et alternativ i mangel av konkret dokumentasjon: Passer verktøyet, hører det sannsynligvis til i satsen.
Attachments
Ekstysk_verktøy-rz.jpg
Ekstysk_verktøy-rz.jpg (130.32 KiB) Viewed 332 times
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Det meste av verktøy til kanoner var merket med hvilken type kanon de tilhørte... Kanskje slik merking finnes under rusten på noe av dette?

Den Natter merket med Nr 8. kan se ut som en temperingsnøkkel, men det burde fremgå av evt. stempling isåfall.

Nr. 1... Er det en nøkkel eller en gjengetapp?
Ikke så lett å se på bildene :-/

Erik
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik E wrote:Det meste av verktøy til kanoner var merket med hvilken type kanon de tilhørte... Kanskje slik merking finnes under rusten på noe av dette?
Den Natter merket med Nr 8. kan se ut som en temperingsnøkkel, men det burde fremgå av evt. stempling isåfall.
Det er uansett en standardnøkkel som finnes i et utall utgaver/ dimensjoner og med forskjellige varianter mht. tappenes plassering/ størrelse og form (rund/ firkantet osv.) - prinsippet er helt likt for det nyere verktøyet KGJ har vist i bilde001.jpg. Denne nøkkelen er beregnet for horisontal bruk (ref. eksemplet med pilene i mitt bilde). Jeg har ingen peiling på verktøy for granater, men jeg ville tro at disse virket på spor i ringer man vrir på tennrøret - mao. en utforming mer lik den nederste delen på nr. 3)?
Erik E wrote:Nr. 1... Er det en nøkkel eller en gjengetapp?
Ikke så lett å se på bildene :-/
Hadde vært interessant å se et nærbilde av denne + et par andre (bla. nr. 4). Foreløpig satser jeg på at denne er hul - en slags trekantet "pipenøkkel" PDT_Armataz_01_18
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Den lyse runde delen som delvis ligger på skaftet til verktøy nr. 8 (ved siden av fjæren) er for øvrig en plugg med et firkantet spor (passer kanskje til T-nøklene (6 og 7)... Disse er det flere av på en G7 torpedo, men sikkert ikke uvanlig på annet maskineri.
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”