5 cm KwK (Kampfwagen Kanone)
Posted: 23 May 2007 1:49
Hallo!
Tenkte en 5 minutters innføring i 5 cm KwK er på sitt rette nå som jeg feirer 400 innlegg
Den raske utviklingen av stridsvogner under andre verdenskrig sørget fortløpende for at sikringsdivisjonene langs Atlanterhavsvollen fikk tildelt overskuddsmateriell. I flere tilfeller ble våpen som ble ansett som uegnede ved fronten returnert til fabrikker i Tyskland og modifisert til statisk bruk. Eksempelvis var dette luftvernkanoner, panservernkanoner, stridsvogner og våpen fra stridsvogner som vi skal gå nærmere innpå her:
Den vanligste kanonen for flankebeskyttelse av kystfort og støttepunkt hadde sin opprinnelse i tyskernes Panzer III stridsvogner. Alt etter hvilken versjon, var disse utrustet med forskjellige kanoner i kaliber 5 – 7,5 cm KwK (Kampfwagen Kanone)
I 1941 pågikk produksjonen av den letteste typen, 5 cm KwK38 L/42, i Pz IIIG for fullt selv om man allerede hadde innført en bedre kanon med betegnelse 5 cm KwK39 L/60 i PzIIIJ versjonen. På samme tidspunkt startet produksjonen av den nye PzIV med 7,5cm kanon, noe som snart fikk følger for den letteste versjonen 5 cm. Allerede sent i 1941 etterlyste tyske panserstyrker mer slagkraft ved fronten for å matche de tyngste russiske stridsvogner.
Tidlig i 1943 led 5 cm KwK39 L/60 samme skjebne og ble trukket fra aktiv tjeneste ved fronten. Tyske fabrikker satt nå inne med over 1500 kanoner av L/42 og 300 av den nyere L/60 versjonen som ble sett på som ubrukelige. Kanonene var så godt som avskrevne og på vei i smelteovnene da det ble vedtatt en enorm opprustning av Atlanterhavsvollen. Det var et skrikende behov etter våpen til å beskytte tusenvis av kilometer med kystlinje og hæren lette høyt og lavt etter utstyr. Krigsbytte ble hentet inn fra alle hjørner av Europa og ble kjørt ut til vestkysten i tusentall, men behovet for mer så aldri ut til å ta slutt.
Den tyske rustningsindustrien børstet dermed støvet av de gamle KwK`ene og utviklet en ny lavett med skjold for innmontering i kasematt eller åpen stilling. Lavetten gikk under betegnelsen "Bh SK L" (Behelfssockellafette) og var forankret i betongen under. Et nytt mekanisk system for sideretting ble påmontert og kanonen var klar for bruk.
Som tidligere nevnt var ikke gjennomslagskraften mot panser den beste å skryte av og man plasserte derfor oftest kanonene i en flankerende posisjon slik at man kunne beskyte mål fra siden istedenfor forfra. (Stridsvogner har tykkere panser i fronten enn på sidene). Kanonene var lette å betjene og kunne med letthet også brukes mot landgangsfartøyer og de fleste typer kjøretøy.
Flere standardiserte bunkere for denne typen våpen dukket opp, hvor de man finner i Norge kan man med få unntak er av tre typer i hver sin grad av utførelse:
- Feltmessig OB 600
- Feltmessig forsterket Rs 65a
- Permanent utført R 667
Nesten hvert eneste kystfort i Norge fikk tildelt en eller to av disse, samt en hel del gikk til havneforsvar og de vanlige støttepunktene.
Tekniske data:
5cm KwK L/42
Løpslegde: 2103 mm
Utgangshastighet: 685 m/s
5cm KwK L/60 (Med mundingsbrems)
Løpslengde: 3000mm
Utgangshastighet: 1180 m/s
Lavett Bh.SK.L
Elevasjon: -9 > +43 grader
Travers: 360 grader
Produsent: Karges-Hammer & Franz Garny
Tenkte en 5 minutters innføring i 5 cm KwK er på sitt rette nå som jeg feirer 400 innlegg
Den raske utviklingen av stridsvogner under andre verdenskrig sørget fortløpende for at sikringsdivisjonene langs Atlanterhavsvollen fikk tildelt overskuddsmateriell. I flere tilfeller ble våpen som ble ansett som uegnede ved fronten returnert til fabrikker i Tyskland og modifisert til statisk bruk. Eksempelvis var dette luftvernkanoner, panservernkanoner, stridsvogner og våpen fra stridsvogner som vi skal gå nærmere innpå her:
Den vanligste kanonen for flankebeskyttelse av kystfort og støttepunkt hadde sin opprinnelse i tyskernes Panzer III stridsvogner. Alt etter hvilken versjon, var disse utrustet med forskjellige kanoner i kaliber 5 – 7,5 cm KwK (Kampfwagen Kanone)
I 1941 pågikk produksjonen av den letteste typen, 5 cm KwK38 L/42, i Pz IIIG for fullt selv om man allerede hadde innført en bedre kanon med betegnelse 5 cm KwK39 L/60 i PzIIIJ versjonen. På samme tidspunkt startet produksjonen av den nye PzIV med 7,5cm kanon, noe som snart fikk følger for den letteste versjonen 5 cm. Allerede sent i 1941 etterlyste tyske panserstyrker mer slagkraft ved fronten for å matche de tyngste russiske stridsvogner.
Tidlig i 1943 led 5 cm KwK39 L/60 samme skjebne og ble trukket fra aktiv tjeneste ved fronten. Tyske fabrikker satt nå inne med over 1500 kanoner av L/42 og 300 av den nyere L/60 versjonen som ble sett på som ubrukelige. Kanonene var så godt som avskrevne og på vei i smelteovnene da det ble vedtatt en enorm opprustning av Atlanterhavsvollen. Det var et skrikende behov etter våpen til å beskytte tusenvis av kilometer med kystlinje og hæren lette høyt og lavt etter utstyr. Krigsbytte ble hentet inn fra alle hjørner av Europa og ble kjørt ut til vestkysten i tusentall, men behovet for mer så aldri ut til å ta slutt.
Den tyske rustningsindustrien børstet dermed støvet av de gamle KwK`ene og utviklet en ny lavett med skjold for innmontering i kasematt eller åpen stilling. Lavetten gikk under betegnelsen "Bh SK L" (Behelfssockellafette) og var forankret i betongen under. Et nytt mekanisk system for sideretting ble påmontert og kanonen var klar for bruk.
Som tidligere nevnt var ikke gjennomslagskraften mot panser den beste å skryte av og man plasserte derfor oftest kanonene i en flankerende posisjon slik at man kunne beskyte mål fra siden istedenfor forfra. (Stridsvogner har tykkere panser i fronten enn på sidene). Kanonene var lette å betjene og kunne med letthet også brukes mot landgangsfartøyer og de fleste typer kjøretøy.
Flere standardiserte bunkere for denne typen våpen dukket opp, hvor de man finner i Norge kan man med få unntak er av tre typer i hver sin grad av utførelse:
- Feltmessig OB 600
- Feltmessig forsterket Rs 65a
- Permanent utført R 667
Nesten hvert eneste kystfort i Norge fikk tildelt en eller to av disse, samt en hel del gikk til havneforsvar og de vanlige støttepunktene.
Tekniske data:
5cm KwK L/42
Løpslegde: 2103 mm
Utgangshastighet: 685 m/s
5cm KwK L/60 (Med mundingsbrems)
Løpslengde: 3000mm
Utgangshastighet: 1180 m/s
Lavett Bh.SK.L
Elevasjon: -9 > +43 grader
Travers: 360 grader
Produsent: Karges-Hammer & Franz Garny