Ammohylstre fra NINA kanoner?

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
sveingeorg
Posts: 99
Joined: 29 Oct 2009 22:52
Location: rypefjord

Legger ut dette bildet av to hylstre som jeg tror tilhører nina kanonene. Fant disse i et kystfort som var utstyrt med disse kanonene. Hylstrene er 13 cm i diameter med messingring på toppen med en tapp klokken 6 og klokken 12.
Jeg lurer på om det finnes bilder av typen ammunisjon som ble brukt på disse kanonene slik at jeg eventuelt får bekreftet/avkreftet dette.
Attachments
fjellturer22.jpg
fjellturer22.jpg (691.27 KiB) Viewed 390 times
Her er et bilde av samme type kanon. Det kan jo se ut som om han som fører inn ammunisjonen holder på et håndtak ala det jeg har funnet?
Her er et bilde av samme type kanon. Det kan jo se ut som om han som fører inn ammunisjonen holder på et håndtak ala det jeg har funnet?
Bundesarchiv_Bild_101I-100-0787-23%2C_Nordeuropa%2C_K%C3%BCstenbatterie.jpg (40.5 KiB) Viewed 390 times
jergul
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Vet det eksisterer et hefte som ble laget etter krigen som viser all amo tysk/norsk etc. som ble viderebrukt etter krigen. Vet ikke om denne er med på lista, men skal prøve å få en kopi etterhvert.. men det blir en stund til jeg skal dit igjen.

Erik H
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik H wrote:Vet det eksisterer et hefte som ble laget etter krigen som viser all amo tysk/norsk etc. som ble viderebrukt etter krigen. Vet ikke om denne er med på lista, men skal prøve å få en kopi etterhvert.. men det blir en stund til jeg skal dit igjen.
Tenker du på disse?

Tysk ammunisjon i Kystartilleriet (oversikt) - Anmerkninger (1950)
Beskrivelse av tysk ammunisjon i Kystartilleriet (oversatt fra Heeres- og Marine-küstenartillerie) - Forkortelsesregister (1950)
Beskrivelse av tysk ammunisjon i Kystartilleriet (oversatt fra Heeres- og Marine-küstenartillerie) - Hefte A, Kruttsorter, Tennskruer, Drivladninger (1947)
Beskrivelse av tysk ammunisjon i Kystartilleriet (oversatt fra Heeres- og Marine-küstenartillerie) - Hefte C, Bunnperkusjonsrør (1951)
Beskrivelse av tysk ammunisjon i Kystartilleriet (oversatt fra Heeres- og Marine-küstenartillerie) - Hefte E, Tidsbrannrør (1949)
Beskrivelse av tysk ammunisjon i Kystartilleriet (oversatt fra Heeres- og Marine-küstenartillerie) - Hefte R, Temperingsnøkler (1951)
Beskrivelse av tysk ammunisjon i Kystartilleriet (oversatt fra Marine-küstenartillerie) - Hefte G, Halvpansergranater
Beskrivelse av tysk ammunisjon i Kystartilleriet (oversatt fra Marine-küstenartillerie) - Hefte H, Pansergranater
Beskrivelse av tysk ammunisjon i Kystartilleriet (oversatt fra Marine-küstenartillerie) - Hefte I, Sprenggranater
Beskrivelse av tysk ammunisjon i Kystartilleriet (oversatt fra Marine-küstenartillerie) - Hefte M, Lysgranater
Beskrivelse av tysk ammunisjon i Kystartilleriet (oversatt fra Marine-küstenartillerie) - Hefte O, Spreng-Branngranater


Skulle gjerne ha komplettert listen hvis noen sitter på de som mangler her...
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”