Dobble 15 cm kanon tilbake etter 66 år!

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Det er godt å se at de slipper å ligge her i Horten å ruste, slik de har gjort i en periode.
Gleder meg til å se den montert :bra:
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

kjempebra den kom tilbake i sitt rette element,det må vel tas en renovering på den før den monteres,fjerne all gammel maling og rust og lakke div deler i riktig farve.samt smøre inn alle flater og bevegelige deler med tykkt vannavstøtende fett før sammenmontering.
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Bra jobbet Even.

Er dette siste del av Graf Zeppelin som er igjen, i hvert fall over vannet?
Tirpitz-Museum
Posts: 6
Joined: 06 Mar 2008 19:25
Location: Halden
Contact:

simonorch wrote:Bra jobbet Even.

Er dette siste del av Graf Zeppelin som er igjen, i hvert fall over vannet?

Ja, jeg tror kanonen på Oscarsborg og denne er det siste som er igjen av Graf Zeppelin over vann. Har ikke hørt om noen andre som eksisterer fortsatt.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Noen bok-tips ift. "Graf Zeppelin":

"Einziger deutscher Flugzeugträger Graf Zeppelin" (Ulrich H.J. Israel/ Koehlers Verlagsgesellschaft. Tysk tekst, 175 sider)
"Encyklopedia Okretów Wojennych 42 - Graf Zeppelin" (Siegfried Breyer/ AJ-Press. Polsk og engelsk tekst, 116 sider)
"Marine-Arsenal Band 4 - Flugzeugträger 'Graf Zeppelin' " (Siegfried Breyer/ Podzun-Pallads-Verlag. Tysk tekst, 52 sider) *
"Marine-Arsenal Special Band 01 - Flugzeugträger Graf Zeppelin" (Siegfried Breyer/ Podzun-Pallads-Verlag. Tysk tekst, 52 sider)
"Schiffer Military History - The German Aircraft Carrier Graf Zeppelin" (Siegfried Breyer/ Schiffer Publishing. Engelsk tekst, 52 sider) *
"Marine-Arsenal Sonderheft Band 7 - Flugzeugträger 1917-1939" (Siegfried Breyer/ Podzun-Pallads-Verlag. Tysk tekst, 52 sider)
* Samme bok i hhv. tysk og engelsk utgave

De to første titlene inneholder mange tegninger og bilder av fartøyet - både fra bygging og etter første senking/ heving.
Jeg vet jeg har en annen bok også, som inneholdt flere fine bilder fra byggingen (inkl. bildene av de "norske" kanonene montert som Erik E har postet i en annen tråd), men den er på et øst-europeisk språk (polsk eller tsjekkisk tor jeg), og jeg husker ikke tittel/ finner den ikke i farten...

Med forbehold om at det står noe i de tyskspråklige utgivelsene, så kan jeg ikke finne annen referanse til hva som skjedde med de 16 dobble 15cm kanonene enn at de ble sendt til Norge til bruk i kystbatterier. Går ut fra at det ikke stemmer for andre enn de to eksemplarene vi fremdeles har igjen (mener å ha sett i en tråd på Axis-forum at noen av kanonene ble brukt i batterier i Tyskland og Nederland (?))..?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Ble så rolig her... Håpte vi skulle få noen bilder fra utstillingen :-)
Ble kanonen satt opp ved Tirpitz museet, eller er den fortsatt i deler?


Mvh
Erik E
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Erik E wrote:Hallo

Ble så rolig her... Håpte vi skulle få noen bilder fra utstillingen :-)
Ble kanonen satt opp ved Tirpitz museet, eller er den fortsatt i deler?


Mvh
Erik E
Ja jeg har innimellom også lurt på hvordan det går med de kanonene, de var jo en rask tur innom ex militærgarasjene i Fredrikstad, hvor de lå, to,tre år, la inn noen bilder her som jeg tok, også av traileren som hentet de. Har vel en mistanke om at siden det er så stille omkring de kanonene så er det vel ikke skjedd så mye enda. Det er jo noen store, uhyggelige tunge beist !!! Så det trengs skikkelige heisekraner osv for og få de der på plass !! ERIK D.
ErikD
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Har dessverre skjedd lite med kanonen siden de kom opp til Alta. Grunnen til dette er som andre har nevnt at den er stor og tung. Men også at veivesnet driver å bygger om veien i Kåfjorden der museumet ligger, når den nye E-6 er ferdig vil museumet ligge i en bakevje i forhold til trafikken. Dermed jobbes det med å finne nye lokaliteter til museumet, og dermed en solid permanent plassering av kanoenen ved det nye museumet.
Håper han Even tilgir meg for å snakke på museumets veigne om dette :rodme:
-Thomas-
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
Tirpitz-Museum
Posts: 6
Joined: 06 Mar 2008 19:25
Location: Halden
Contact:

Det går bra Thomas. Vi jobber med saken. Men som sagt er det ikke gjort over natten å få denne montert opp. Kan jo også nevne at Tirpitz museet er et privat museum som ikke mottar noen støtte fra det offentlige. Bare frakten av kanonen fra Fredrikstad til Alta gjorde ett kraftig innhugg i en ellers slunken museums kasse. Det kostet oss over 200 tusen å frakte den hjem igjen. Men synes det likevel var verd hver krone. Så nå jobber vi med nye lokaliteter til det fremtidige museet og der vil kanonen få en sentral plass. Det lover jeg.

Even Blomkvist
Bestyrer
Tirpitz Museum
ettori
Posts: 455
Joined: 14 Aug 2012 17:08
Location: Klepp

Veldig bra :bravo
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Se det ja... da vet vi hvordan det ligger an. Så får vi bare håpe at dere får det til !!! :D Det er ikke enkelt når man skal drive med sånt på privat basis. :bravo
ED
Last edited by Erik Dreyer on 09 May 2013 14:17, edited 1 time in total.
ErikD
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Natter wrote: Med forbehold om at det står noe i de tyskspråklige utgivelsene, så kan jeg ikke finne annen referanse til hva som skjedde med de 16 dobble 15cm kanonene enn at de ble sendt til Norge til bruk i kystbatterier. Går ut fra at det ikke stemmer for andre enn de to eksemplarene vi fremdeles har igjen (mener å ha sett i en tråd på Axis-forum at noen av kanonene ble brukt i batterier i Tyskland og Nederland (?))..?
Det er mange forslag til hva som skjedde med de øvrige 12 kanonene (6 dobbeltlavetter) fra Graf Zeppelin på nettet og i enkelte bøker. Det mest sannsynlige er vel at det som står i de tyske arkivene er riktig :wink:

De to lavettene som havnet i Norge var de to med høyest serienummer. De 6 øvrige lavettene (for tre firekanoners batterier) ble 22. juni 1943 fordelt fra Seekrigsleitung til kystforsvar i greske farvann.
JEF
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Stillingen i dag :)
Attachments
I dag.jpg
I dag.jpg (63.07 KiB) Viewed 85 times
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”