Oppussing 40,6 cm granat til Adolfkanonene
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Hei Ole !
Hvis man skal leke kriminalteknker, ser man at det er rester av denne blekgule lakken OPPÅ "Marine"-merkingen.
Jeg tenkte at det hadde noe med bestillingen av granatene...og alle granatene til f.eks Bismarck og Tirpitz var merket med Marine, for å skille sjø- og landbaserte kanoner (nå var jo disse 38 cm..), og disse 40,6 cm kanonene var jo bestillt til disse H-klasseslagskipene..?
Nåja, det er kansje ikke så nøye, men en interessant observasjon.
Ha en fin kveld !
Hvis man skal leke kriminalteknker, ser man at det er rester av denne blekgule lakken OPPÅ "Marine"-merkingen.
Jeg tenkte at det hadde noe med bestillingen av granatene...og alle granatene til f.eks Bismarck og Tirpitz var merket med Marine, for å skille sjø- og landbaserte kanoner (nå var jo disse 38 cm..), og disse 40,6 cm kanonene var jo bestillt til disse H-klasseslagskipene..?
Nåja, det er kansje ikke så nøye, men en interessant observasjon.
Ha en fin kveld !
Spennende prosjekt Valla,her ser en bilde av en container med 6 cm lysgranater (Leuchtgeschoss 60) som også er merket Marine Munution.Selv om jeg ingen på ingen måte betviler JEF,s kunnskap på dette feltet.
- Attachments
-
- 2rzz51z.jpg (92.58 KiB) Viewed 114 times
Last edited by AYF on 15 Jul 2011 11:07, edited 1 time in total.
Takk for interessante bilder AYF.
Nei ingen beskylder noen for noe, og J.E.F. hadde jo bare en mulig løsning på saken.
Jeg tenker at det kun er "slengt" på et "Marine"-merke på èn av granatene i en serie som ble produsert, og videresendt, enten til fylling av TNT og klargjøring.
Dette med forsendelse til riktig destinasjon i Tyskland måtte jo nødvendigvis være SVÆRT omfattende, og et mylder av utstyr av alle slag, som nødvendigvis MÅTTE havne på rett sted. Fare for kaos måtte jo være overhengende.
Jeg fikk også med koggeret til denne bakhylsa, og her er flere merkelapper med nøyaktige data på produksjonssted/tid og underskrift av den som stod ansvarlig. Disse sitter inne i lokket på koggeret, og kan sèes på et av bildene, der jeg står og skrur tuppen på granaten med en spesialnøkkel, som jeg også fikk med. Mye verktøy, sakseklemmene som heises under taket, og tennåla med utstyr fikk jeg også med. Helt utrolig snille folk ved Trondarnes, og jeg har allerede hatt mye folk innom - som har lyst til å svinge innom Trondarnes på ferieturen. Det ser ut til at denne "vinn/vinn-situasjonen" virker..
Siden ingen kunne fortelle meg hvordan denne avfyringsmekanismen i spissen av granaten så ut, har jeg idag laget en løsning, som kan være ganske lik originalen
Det sitter en aluminiumshylse fra før, og indre gjenger er m18 X 1,5 stigning. Tilfeldig fant jeg denne gjengetypen på en blindplugg, og jeg har boret og gjenget opp en bolt i midten, som vil presses inn p.gr.a. den svake aluminiumen, og brannrøret antennes..? (se bilde)
Idag har vi igjen et glitrende vær, og i ren glede legger jeg med et bilde av unger fra en barnehage som besøkte musèet idag, samt noen andre. Granaten med bakhylse kan skimtes i bakgrunnen.
Nei ingen beskylder noen for noe, og J.E.F. hadde jo bare en mulig løsning på saken.
Jeg tenker at det kun er "slengt" på et "Marine"-merke på èn av granatene i en serie som ble produsert, og videresendt, enten til fylling av TNT og klargjøring.
Dette med forsendelse til riktig destinasjon i Tyskland måtte jo nødvendigvis være SVÆRT omfattende, og et mylder av utstyr av alle slag, som nødvendigvis MÅTTE havne på rett sted. Fare for kaos måtte jo være overhengende.
Jeg fikk også med koggeret til denne bakhylsa, og her er flere merkelapper med nøyaktige data på produksjonssted/tid og underskrift av den som stod ansvarlig. Disse sitter inne i lokket på koggeret, og kan sèes på et av bildene, der jeg står og skrur tuppen på granaten med en spesialnøkkel, som jeg også fikk med. Mye verktøy, sakseklemmene som heises under taket, og tennåla med utstyr fikk jeg også med. Helt utrolig snille folk ved Trondarnes, og jeg har allerede hatt mye folk innom - som har lyst til å svinge innom Trondarnes på ferieturen. Det ser ut til at denne "vinn/vinn-situasjonen" virker..
Siden ingen kunne fortelle meg hvordan denne avfyringsmekanismen i spissen av granaten så ut, har jeg idag laget en løsning, som kan være ganske lik originalen
Det sitter en aluminiumshylse fra før, og indre gjenger er m18 X 1,5 stigning. Tilfeldig fant jeg denne gjengetypen på en blindplugg, og jeg har boret og gjenget opp en bolt i midten, som vil presses inn p.gr.a. den svake aluminiumen, og brannrøret antennes..? (se bilde)
Idag har vi igjen et glitrende vær, og i ren glede legger jeg med et bilde av unger fra en barnehage som besøkte musèet idag, samt noen andre. Granaten med bakhylse kan skimtes i bakgrunnen.
- Attachments
-
- 150720111134.jpg (1.3 MiB) Viewed 112 times
-
- 150720111136.jpg (1.9 MiB) Viewed 112 times
-
- Posts: 331
- Joined: 25 Sep 2007 23:47
- Location: Tromsø
Er på ferie akkurat nå, men har et hefte som beskriver extyske granater og merking av disse.
Dette var noe forsvaret utga. Skal innom Tromsø en tur neste uke, så husker jeg på det skal
scanne og sende deg.
Dette var noe forsvaret utga. Skal innom Tromsø en tur neste uke, så husker jeg på det skal
scanne og sende deg.