Oppussing 40,6 cm granat til Adolfkanonene

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

ser originalt ut ja.
ow
valla58
Posts: 30
Joined: 10 Jun 2011 8:40

Hei Ole !

Hvis man skal leke kriminalteknker, ser man at det er rester av denne blekgule lakken OPPÅ "Marine"-merkingen.
Jeg tenkte at det hadde noe med bestillingen av granatene...og alle granatene til f.eks Bismarck og Tirpitz var merket med Marine, for å skille sjø- og landbaserte kanoner (nå var jo disse 38 cm..), og disse 40,6 cm kanonene var jo bestillt til disse H-klasseslagskipene..?
Nåja, det er kansje ikke så nøye, men en interessant observasjon.

Ha en fin kveld ! :)
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Spennende prosjekt Valla,her ser en bilde av en container med 6 cm lysgranater (Leuchtgeschoss 60) som også er merket Marine Munution.Selv om jeg ingen på ingen måte betviler JEF,s kunnskap på dette feltet.
Attachments
2rzz51z.jpg
2rzz51z.jpg (92.58 KiB) Viewed 114 times
Last edited by AYF on 15 Jul 2011 11:07, edited 1 time in total.
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

2 til
Attachments
2ijssaf.jpg
2ijssaf.jpg (80.9 KiB) Viewed 113 times
14sfl88.jpg
14sfl88.jpg (164.68 KiB) Viewed 113 times
valla58
Posts: 30
Joined: 10 Jun 2011 8:40

Takk for interessante bilder AYF.

Nei ingen beskylder noen for noe, og J.E.F. hadde jo bare en mulig løsning på saken.

Jeg tenker at det kun er "slengt" på et "Marine"-merke på èn av granatene i en serie som ble produsert, og videresendt, enten til fylling av TNT og klargjøring.
Dette med forsendelse til riktig destinasjon i Tyskland måtte jo nødvendigvis være SVÆRT omfattende, og et mylder av utstyr av alle slag, som nødvendigvis MÅTTE havne på rett sted. Fare for kaos måtte jo være overhengende.
Jeg fikk også med koggeret til denne bakhylsa, og her er flere merkelapper med nøyaktige data på produksjonssted/tid og underskrift av den som stod ansvarlig. Disse sitter inne i lokket på koggeret, og kan sèes på et av bildene, der jeg står og skrur tuppen på granaten med en spesialnøkkel, som jeg også fikk med. Mye verktøy, sakseklemmene som heises under taket, og tennåla med utstyr fikk jeg også med. Helt utrolig snille folk ved Trondarnes, og jeg har allerede hatt mye folk innom - som har lyst til å svinge innom Trondarnes på ferieturen. Det ser ut til at denne "vinn/vinn-situasjonen" virker..

Siden ingen kunne fortelle meg hvordan denne avfyringsmekanismen i spissen av granaten så ut, har jeg idag laget en løsning, som kan være ganske lik originalen :?:
Det sitter en aluminiumshylse fra før, og indre gjenger er m18 X 1,5 stigning. Tilfeldig fant jeg denne gjengetypen på en blindplugg, og jeg har boret og gjenget opp en bolt i midten, som vil presses inn p.gr.a. den svake aluminiumen, og brannrøret antennes..? (se bilde)
Idag har vi igjen et glitrende vær, og i ren glede legger jeg med et bilde av unger fra en barnehage som besøkte musèet idag, samt noen andre. Granaten med bakhylse kan skimtes i bakgrunnen.
Attachments
150720111134.jpg
150720111134.jpg (1.3 MiB) Viewed 112 times
150720111136.jpg
150720111136.jpg (1.9 MiB) Viewed 112 times
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Er på ferie akkurat nå, men har et hefte som beskriver extyske granater og merking av disse.
Dette var noe forsvaret utga. Skal innom Tromsø en tur neste uke, så husker jeg på det skal
scanne og sende deg.
valla58
Posts: 30
Joined: 10 Jun 2011 8:40

Hei Bjørnar !

Mange takk for svar..men kos deg på ferie, så snakkes vi etterhvert :-)
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”