S.K C/34 40,6 cm Kanoner Engeløya.

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
valla58
Posts: 30
Joined: 10 Jun 2011 8:40

Hei igjen !

For noen uker siden fikk jeg en kasse av en mann på Mo i Rana. Mannen fortalte at faren hans hadde hatt arbeid på Batterie Dietl, Engeløya.
I den forbindelse fant han en kasse som han brukte til å ha sitt private verktøy i - MEN hvis man ser på lokket på kassen, har denne tydeligvis vært brukt til verktøykasse før - av tyskerne på Engeløya.
Som man ser av bildet, står det "W.B.W. RD18" Werkzeug, og Engelöy malt på for hand.
Er det noen som vet hva "W.B.W. RD18" står for :?: (se bilde)
Attachments
24052011630.jpg
24052011630.jpg (1.24 MiB) Viewed 315 times
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

W.B.W. står sansynligvis for Wasserbombenwerfer, altså synkeminekaster. Hvilken modell RD18 er aner jeg ikke.
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
valla58
Posts: 30
Joined: 10 Jun 2011 8:40

Mange takk Asbjørn for svar!

Kassen er dessverre tom, og det mangler innholdsfortegnelse (som vanlig..), men kansje de hadde et anlegg for miner på Engeløya også.

Vi får se om det dukker noen som vet hva RD 18 står for. Tenkte å ha den utstillt sammen med utstyret til 40.6 cm granaten, men da passer det kansje ikke.
Fikk en kobberdunk hos min Svigerfar (som er ifra Harstad), og han mente at den var for å ha krutt i.Det er spesialtersj på lokket på denne også. Kansje den er til mindre kanoner ved kystfortene ?
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”