Hjul til 3.7cm kanon?

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Er dette hjulet til en 3.7cm kanon? Noen som med sikkerhet kan si det, så min tvil forsvinner? PDT_Armataz_01_29
Attachments
Hjul til 3.7 cm.JPG
Hjul til 3.7 cm.JPG (173.74 KiB) Viewed 325 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Bilde av produsenten sitt merke! Så vi er iallefall i rette tidsalderen.
Attachments
Hjul til 3.7 cm fabrikmerke.JPG
Hjul til 3.7 cm fabrikmerke.JPG (94.81 KiB) Viewed 324 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Her er et annet hjul jeg kom over, som jeg tror er fra en 7,5 cm kanon...! Noen som er enig med meg?
Attachments
Også kanonhjul.JPG
Også kanonhjul.JPG (125.03 KiB) Viewed 324 times
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Jeg får ikke dette til å stemme med hjul til kanon, for meg ligner det mere på løpehjul til beltevogner av en eller annen type.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Noen mål hadde hjulpet... Alltid farlig å stole på hukommelsen, men det var vel ingen tyske stridsvogner med lignende løpehjul (mht. utforming og evt. størrelse) i Norge under krigen (PzKfw IV, StuG III)? Tyske stridsvogner med større hjul som Tiger og Panther hadde vel også rene stålhjul uten gummi?

Synes begge hjulene (er antagelig samme, med og uten "nav"?) ligner på noe fra en PAK, men det kan jo avklares med mål...
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Noe mål kan jeg dessverre ikke hjelpe dere med, men kan love å ha med et målband før å ha i lommen på neste rundtur PDT_Armataz_01_29
Det muligens 3.7 cm hjulet befinner seg i Vardø, og det mulige 7.5 cm hjulet er oppe i Kirkenes. Det kan jo kanskje hjelpe på forklaringen om det har vært den slags type panzer i området.
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
rhandber
Posts: 597
Joined: 08 Jan 2008 1:50
Location: trondheim

Franz Clouth, Rheinische Gummiwarenfabrik A.G.

spørs om de kun produserte gummien, og ikke hele greia. men burde være mulig å grave litt dypere.
MVH

Roar Handberg
_________________
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Dette er ikke hjul til en IF8 Infanteriekarren? Nå tenker jeg på det øverste bilde :wink:
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”