View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Aug 2019 7:25



Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
 Torpedo G7a / T1 
Author Message
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 6049
Location: Bergen
Natter wrote:
Dette er en drivmaskin til en tysk G7a. Den er langt fra komplett dog: En tom blokk hvor alt av stempler, ventiler, ventilløftere, hjertskiver etc. mangler.
De løse delene er ytterligere komponenter fra maskinrommet - faktisk deler fra i alt 3 eller 4 torpedoer (2,5 retardasjonsapparat, 2 fartsregulatorer, 2 topplokk til varmeapparat, 2 moveluftsleider, 2 oljefordelingsstykker, 1 vannpumpe ++).
Satte litt info på Yngvars bilder:


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


08 Oct 2012 23:57
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 6049
Location: Bergen
Tegninger av maskinen (fra E.12 Plansjer til Teknisk håndbok Torpedo T1):


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


Last edited by Natter on 09 Oct 2012 0:00, edited 1 time in total.



08 Oct 2012 23:59
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 6049
Location: Bergen
Noen bilder av maskin m/innmat (fra E.12 Plansjer til Teknisk håndbok Torpedo T1):


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


09 Oct 2012 0:00
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 6049
Location: Bergen
Et par komplette maskiner:


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


09 Oct 2012 0:04
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 6049
Location: Bergen
Noen bilder av maskinen med tilhørende apparater:


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.


09 Oct 2012 0:05
Profile
User avatar

Joined: 08 Oct 2008 16:16
Posts: 71
Location: Tromsø
Utrolig interessant og lærerik tråd! Hatten av for alt det arbeidet som er lagt ned her. :bravo

Har i min samling den fremste av de to propellene på G7a og lurer på om noen vet hensikten med dette rødmalte merket på den smaleste delen av navet, den som grenser mot den bakerste propellen. Regner med det skal på linje med et tilsvarende på den bakerste, men var dette en guide i forbindelse med montering eller var det når torpedoen skulle stilles inn før bruk?

Har ikke funnet noe som kan gi meg svaret der ute på nett og håper derfor kanskje noen av dere kan det?


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Trond


14 Aug 2015 14:50
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 6049
Location: Bergen
Bismarck wrote:
Har i min samling den fremste av de to propellene på G7a
Sannsynligvis ja, men hvorvidt det er forre eller aktre propell kan du lett verifisere ved å måle ytre diameter på selve navet:
Fremre propell: 18cm foran / 15,7cm bak
Aktre propell: 15cm foran / 13cm bak

Bismarck wrote:
og lurer på om noen vet hensikten med dette rødmalte merket på den smaleste delen av navet, den som grenser mot den bakerste propellen. Regner med det skal på linje med et tilsvarende på den bakerste, men var dette en guide i forbindelse med montering eller var det når torpedoen skulle stilles inn før bruk?
Det er overettmerket for startposisjon på propellene - gir optimal posisjon på stempler og ventiler i drivmaskinen, slik at den starter lett (man tørner propellakslingen med et spesielt verktøy til merkene på de to propellene står helt overett før torpedoen trekkes inn i utskytningsrøret).
På tidlig produserte propeller var merket en mer "kunstferdig utformet" pil - ref vedlagte skisse fra "M.Dv.Nr. 358A Torpedo G7a Zeichnungen" (1941):


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Informasjon som ikke deles, går tapt!


14 Aug 2015 19:11
Profile
User avatar

Joined: 08 Oct 2008 16:16
Posts: 71
Location: Tromsø
Kan ikke annet enn å bøye meg i støvet og takke, mer utfyllende svar kan man neppe ønske! :bravo

Min er fremre som tidligere nevnt, 15,7 og 18,1 faktisk.

Var litt usikker frem til jeg så det tidligere postede bildet av propellparet ved siden av hverandre. I tillegg til at bladene er vridd hver sin vei er også støpningen i navet, fordypningene vendt hver sin vei. Da var enhver tvil borte.

Takker så mye for et meget utdypende svar!

Mens man alt er i gang med nysgjerrigheten her, så vet du kanskje hvorfor alle disse tallene står her også?


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Trond


14 Aug 2015 21:23
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 6049
Location: Bergen
Bismarck wrote:
I tillegg til at bladene er vridd hver sin vei er også støpningen i navet, fordypningene vendt hver sin vei. Da var enhver tvil borte.
Jeg så ikke så nøye på bildet i sted, men det er åpenbart fremre propell ja.

Bismarck wrote:
Mens man alt er i gang med nysgjerrigheten her, så vet du kanskje hvorfor alle disse tallene står her også?
Nei, det er jo en produksjonsteknisk sak, men jeg tror man med stor grad av sikkerhet kan anta at det er merkinger for å sikre at propellene monteres riktig ved sammenstilling av torpedoen.
Det er som sagt et poeng at stempler og ventiler står i rett posisjon før avfyring, og for at overettmerkene på propellene skal være i overenstemmelse med dette, må en nødvendigvis vite i hvilken posisjon de skal settes inn på akslingen. Den aktre propellen har tilsvarende tall (1-2-3-4):


You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

_________________
Informasjon som ikke deles, går tapt!


14 Aug 2015 21:41
Profile
User avatar

Joined: 08 Oct 2008 16:16
Posts: 71
Location: Tromsø
Takker og bukker! :-)

Er denne din?

_________________
Trond


14 Aug 2015 22:42
Profile
User avatar

Joined: 25 Feb 2007 18:51
Posts: 6049
Location: Bergen
Ja, jeg har et propell-sett liggende i kjelleren (tok bilder og mål ifbm AHJ's SketchUp-modellering for en tid tilbake).

_________________
Informasjon som ikke deles, går tapt!


15 Aug 2015 0:15
Profile
User avatar

Joined: 08 Oct 2008 16:16
Posts: 71
Location: Tromsø
Har du en bakerst til overs eller vet om noen som har så er jeg mer enn interessert i å kjøpe. :wink:

_________________
Trond


15 Aug 2015 1:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 57 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Designed by ST Software for PTF