Torpedo G7a(TI)

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Dette er en drivmaskin til en tysk G7a. Den er langt fra komplett dog: En tom blokk hvor alt av stempler, ventiler, ventilløftere, hjertskiver etc. mangler.
De løse delene er ytterligere komponenter fra maskinrommet - faktisk deler fra i alt 3 eller 4 torpedoer (2,5 retardasjonsapparat, 2 fartsregulatorer, 2 topplokk til varmeapparat, 2 moveluftsleider, 2 oljefordelingsstykker, 1 vannpumpe ++).
Satte litt info på Yngvars bilder:
Attachments
Maskin_1.jpg
Maskin_1.jpg (132.95 KiB) Viewed 173 times
Maskin_2.jpg
Maskin_2.jpg (155.64 KiB) Viewed 173 times
Maskin_3.jpg
Maskin_3.jpg (196.3 KiB) Viewed 173 times
Maskin_4.jpg
Maskin_4.jpg (199.15 KiB) Viewed 173 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tegninger av maskinen (fra E.12 Plansjer til Teknisk håndbok Torpedo T1):
Attachments
Engine_1.jpg
Engine_1.jpg (137.36 KiB) Viewed 173 times
Engine_2.jpg
Engine_2.jpg (145.85 KiB) Viewed 173 times
Last edited by Natter on 09 Oct 2012 0:00, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Noen bilder av maskin m/innmat (fra E.12 Plansjer til Teknisk håndbok Torpedo T1):
Attachments
Engine_3.jpg
Engine_3.jpg (168.05 KiB) Viewed 173 times
Engine_4.jpg
Engine_4.jpg (193.21 KiB) Viewed 173 times
Engine_5b.jpg
Engine_5b.jpg (228.24 KiB) Viewed 173 times
Engine_6b.jpg
Engine_6b.jpg (157.14 KiB) Viewed 173 times
Engine_7b.jpg
Engine_7b.jpg (230.67 KiB) Viewed 173 times
Engine_8.jpg
Engine_8.jpg (130.02 KiB) Viewed 173 times
Engine_9.jpg
Engine_9.jpg (262.51 KiB) Viewed 173 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Et par komplette maskiner:
Attachments
G7a_Motor_6.jpg
G7a_Motor_6.jpg (230.7 KiB) Viewed 173 times
G7a_Motor_7.jpg
G7a_Motor_7.jpg (97.96 KiB) Viewed 173 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Noen bilder av maskinen med tilhørende apparater:
Attachments
IMG_4442.jpg
IMG_4442.jpg (156.19 KiB) Viewed 173 times
IMG_4445.jpg
IMG_4445.jpg (140.28 KiB) Viewed 173 times
IMG_4446.jpg
IMG_4446.jpg (138.33 KiB) Viewed 173 times
IMG_4452.jpg
IMG_4452.jpg (142.47 KiB) Viewed 173 times
IMG_4441.jpg
IMG_4441.jpg (154 KiB) Viewed 173 times
IMG_4443.jpg
IMG_4443.jpg (173.52 KiB) Viewed 173 times
IMG_4444.jpg
IMG_4444.jpg (150.86 KiB) Viewed 173 times
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Utrolig interessant og lærerik tråd! Hatten av for alt det arbeidet som er lagt ned her. :bravo

Har i min samling den fremste av de to propellene på G7a og lurer på om noen vet hensikten med dette rødmalte merket på den smaleste delen av navet, den som grenser mot den bakerste propellen. Regner med det skal på linje med et tilsvarende på den bakerste, men var dette en guide i forbindelse med montering eller var det når torpedoen skulle stilles inn før bruk?

Har ikke funnet noe som kan gi meg svaret der ute på nett og håper derfor kanskje noen av dere kan det?
Attachments
DSCN2198.JPG
DSCN2198.JPG (117.27 KiB) Viewed 119 times
Trond
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Bismarck wrote:Har i min samling den fremste av de to propellene på G7a
Sannsynligvis ja, men hvorvidt det er forre eller aktre propell kan du lett verifisere ved å måle ytre diameter på selve navet:
Fremre propell: 18cm foran / 15,7cm bak
Aktre propell: 15cm foran / 13cm bak
Bismarck wrote:og lurer på om noen vet hensikten med dette rødmalte merket på den smaleste delen av navet, den som grenser mot den bakerste propellen. Regner med det skal på linje med et tilsvarende på den bakerste, men var dette en guide i forbindelse med montering eller var det når torpedoen skulle stilles inn før bruk?
Det er overettmerket for startposisjon på propellene - gir optimal posisjon på stempler og ventiler i drivmaskinen, slik at den starter lett (man tørner propellakslingen med et spesielt verktøy til merkene på de to propellene står helt overett før torpedoen trekkes inn i utskytningsrøret).
På tidlig produserte propeller var merket en mer "kunstferdig utformet" pil - ref vedlagte skisse fra "M.Dv.Nr. 358A Torpedo G7a Zeichnungen" (1941):
Attachments
tafel24.jpg
tafel24.jpg (131.85 KiB) Viewed 111 times
Tidlig 4-blads forniklet stålpropell med pilformet overettmerke
Tidlig 4-blads forniklet stålpropell med pilformet overettmerke
IMG_3635.jpg (160.15 KiB) Viewed 111 times
Sen 6-blads stålpropell med korte overettmerker
Sen 6-blads stålpropell med korte overettmerker
Halestykke styrbord (overettmerke - starteposisjon - for propellere).jpg (185.18 KiB) Viewed 111 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Kan ikke annet enn å bøye meg i støvet og takke, mer utfyllende svar kan man neppe ønske! :bravo

Min er fremre som tidligere nevnt, 15,7 og 18,1 faktisk.

Var litt usikker frem til jeg så det tidligere postede bildet av propellparet ved siden av hverandre. I tillegg til at bladene er vridd hver sin vei er også støpningen i navet, fordypningene vendt hver sin vei. Da var enhver tvil borte.

Takker så mye for et meget utdypende svar!

Mens man alt er i gang med nysgjerrigheten her, så vet du kanskje hvorfor alle disse tallene står her også?
Attachments
DSCN2184.JPG
DSCN2184.JPG (150.27 KiB) Viewed 105 times
Trond
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Bismarck wrote:I tillegg til at bladene er vridd hver sin vei er også støpningen i navet, fordypningene vendt hver sin vei. Da var enhver tvil borte.
Jeg så ikke så nøye på bildet i sted, men det er åpenbart fremre propell ja.
Bismarck wrote:Mens man alt er i gang med nysgjerrigheten her, så vet du kanskje hvorfor alle disse tallene står her også?
Nei, det er jo en produksjonsteknisk sak, men jeg tror man med stor grad av sikkerhet kan anta at det er merkinger for å sikre at propellene monteres riktig ved sammenstilling av torpedoen.
Det er som sagt et poeng at stempler og ventiler står i rett posisjon før avfyring, og for at overettmerkene på propellene skal være i overenstemmelse med dette, må en nødvendigvis vite i hvilken posisjon de skal settes inn på akslingen. Den aktre propellen har tilsvarende tall (1-2-3-4):
Attachments
Aktre propeller (detaljer - forside nav).jpg
Aktre propeller (detaljer - forside nav).jpg (574.42 KiB) Viewed 101 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Takker og bukker! :-)

Er denne din?
Trond
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ja, jeg har et propell-sett liggende i kjelleren (tok bilder og mål ifbm AHJ's SketchUp-modellering for en tid tilbake).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Bismarck
Posts: 71
Joined: 08 Oct 2008 16:16
Location: Tromsø

Har du en bakerst til overs eller vet om noen som har så er jeg mer enn interessert i å kjøpe. :wink:
Trond
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”