Torpedo G7a(TI)
Posted: 22 Jan 2011 11:25
Standardtorpedo for den tyske kriegsmarine under 2. verdenskrig - benyttet fra ubåter og overflateskip samt landfaste torpedobatterier (først og fremst i Norge).
Design basert på bla. G7v fra første verdenskrig.
Relativt komplisert og kostbar i produksjon. Ikke videreutviklet i noe grad under krigen, hvor den elektriske varianten G7e ble prioritert. G7e var av et enklere design og betydelig billigere i produksjon. Den hadde også en taktisk fordel ift. G7a ved at den var mer stillegående, og ikke etterlot seg en like tydelig og avslørende boblebane.
Hoveddata - G7a:
• Type: Standard, rettløpende torpedo
• Design: Ca. 1930
• Operativ tjeneste, Kriegsmarine: 1938-1945
• Lengde (krigstorpedo): 7,163m
• Diameter: 21" / 53,34cm
• Vekt (krigstorpedo): 1530kg
• Sprengladning, krigshode: Ca. 280kg Hexit
• Tennladning (Pi-1): 300g Pentritt
• Minste anslagvinkel for detonasjon (Pi-1): 16 grader
• Hastighet: 30 knop ("Weitschuß"), 40knop ("Nahschuß") og 44 knop ("Schnellschuß")*
• Dybdeinstilling: 1-12m
• Sikringsdistanser (Pi-1): 150m, 250m og 300m
• Fremdriftssystem: 4-sylindret dampmaskin (overopphetet damp og trykkluft)
• Drivstoff: Dekalin (parafin)
• Ytelse, maskin: 110Hk (30kn), 250Hk (40kn) og 350Hk (44kn)
• Maks rekkevidde: 12500m (30kn), 8000m (40kn) og 6000m (44kn)
• Luftbeholder: 676l (200kg/cm2)
• Vannkammer: 57l
• Drivstoffbeholder: 14,5l
• Oljebeholder (maskin): 6,5l
• Sidestyring: Trykkluftdrevet gyroskop, "GA VIII" (alternativt med hhv. FAT** eller LUT apparat***)
• Dybdestyring: Hydrostatisk dybdeapparat med pendelvekt
* 44 knop var kun tiltenkt bruk fra S-Boote, dog viste det seg at denne hastigheten ofte medførte motorhavari grunnet den store belastningen, og ble derfor lite brukt i praksis
** FAT = Federapparat eller Flächenabsuchender Torpedo: Mekanikk som endret torpedoens kurs i et søkemønster (180 graders tørn) med parallelle kurslinjer i en utstrekning på 800 eller 1600m (anvendt primært mot konvoier, for å øke sjansen for treff på et fartøy ved bom på primærmål).
*** LUT = Lageunabhängiger Torpedo: Videreutvikling av FAT som også forvinklet torpedoen til en gitt kurs, uavhengig av utskytningskurs (medførte at f.eks. en ubåt ikke trengte å posisjonere seg optimalt før skudd), samt hadde mer komplekse søkemønstre.
G7a ble brukt med ulike typer krigshode ("gefechtskopf") og tennapparat ("tennpistole").
For øvelsesskudd fantes det to varianter av "blåsehode" ("übungskopf", type 1210 og 1215). Dette var fyllt med vann som ble blåst ut når torpedoen hadde gått ut sin innstilte distanse, og som dermed ga tilstrekkelig oppdrift til at torpedoen kunne fiskes og bringes til land.
Materialbruk endret seg ila. produksjonen i tråd med redusert tilgang på råmateriale: Krigshodet først produsert i bronse, senere i stål. Tilsvarende erstattet også stål messingen som opprinnelig var brukt i fremstilling av propeller, plugger etc. Halestykket (finner, rorkryss og ror) var også plettert med nikkel på tidligere torpedoer (mener det skal stå minst en slik et sted her i landet, og den er altså ikke forkrommet).
Kilder:
• Egen hukommelse (med dertil "troverdighetsgrad"...)
• Diverse nettsider (bla. Wikipedia og Facebook-gruppe for Korshamn fort)
• "Die Torpedos der deutschen U-Boote" (Eberhard Rössler, 2005)
Design basert på bla. G7v fra første verdenskrig.
Relativt komplisert og kostbar i produksjon. Ikke videreutviklet i noe grad under krigen, hvor den elektriske varianten G7e ble prioritert. G7e var av et enklere design og betydelig billigere i produksjon. Den hadde også en taktisk fordel ift. G7a ved at den var mer stillegående, og ikke etterlot seg en like tydelig og avslørende boblebane.
Hoveddata - G7a:
• Type: Standard, rettløpende torpedo
• Design: Ca. 1930
• Operativ tjeneste, Kriegsmarine: 1938-1945
• Lengde (krigstorpedo): 7,163m
• Diameter: 21" / 53,34cm
• Vekt (krigstorpedo): 1530kg
• Sprengladning, krigshode: Ca. 280kg Hexit
• Tennladning (Pi-1): 300g Pentritt
• Minste anslagvinkel for detonasjon (Pi-1): 16 grader
• Hastighet: 30 knop ("Weitschuß"), 40knop ("Nahschuß") og 44 knop ("Schnellschuß")*
• Dybdeinstilling: 1-12m
• Sikringsdistanser (Pi-1): 150m, 250m og 300m
• Fremdriftssystem: 4-sylindret dampmaskin (overopphetet damp og trykkluft)
• Drivstoff: Dekalin (parafin)
• Ytelse, maskin: 110Hk (30kn), 250Hk (40kn) og 350Hk (44kn)
• Maks rekkevidde: 12500m (30kn), 8000m (40kn) og 6000m (44kn)
• Luftbeholder: 676l (200kg/cm2)
• Vannkammer: 57l
• Drivstoffbeholder: 14,5l
• Oljebeholder (maskin): 6,5l
• Sidestyring: Trykkluftdrevet gyroskop, "GA VIII" (alternativt med hhv. FAT** eller LUT apparat***)
• Dybdestyring: Hydrostatisk dybdeapparat med pendelvekt
* 44 knop var kun tiltenkt bruk fra S-Boote, dog viste det seg at denne hastigheten ofte medførte motorhavari grunnet den store belastningen, og ble derfor lite brukt i praksis
** FAT = Federapparat eller Flächenabsuchender Torpedo: Mekanikk som endret torpedoens kurs i et søkemønster (180 graders tørn) med parallelle kurslinjer i en utstrekning på 800 eller 1600m (anvendt primært mot konvoier, for å øke sjansen for treff på et fartøy ved bom på primærmål).
*** LUT = Lageunabhängiger Torpedo: Videreutvikling av FAT som også forvinklet torpedoen til en gitt kurs, uavhengig av utskytningskurs (medførte at f.eks. en ubåt ikke trengte å posisjonere seg optimalt før skudd), samt hadde mer komplekse søkemønstre.
G7a ble brukt med ulike typer krigshode ("gefechtskopf") og tennapparat ("tennpistole").
For øvelsesskudd fantes det to varianter av "blåsehode" ("übungskopf", type 1210 og 1215). Dette var fyllt med vann som ble blåst ut når torpedoen hadde gått ut sin innstilte distanse, og som dermed ga tilstrekkelig oppdrift til at torpedoen kunne fiskes og bringes til land.
Materialbruk endret seg ila. produksjonen i tråd med redusert tilgang på råmateriale: Krigshodet først produsert i bronse, senere i stål. Tilsvarende erstattet også stål messingen som opprinnelig var brukt i fremstilling av propeller, plugger etc. Halestykket (finner, rorkryss og ror) var også plettert med nikkel på tidligere torpedoer (mener det skal stå minst en slik et sted her i landet, og den er altså ikke forkrommet).
Kilder:
• Egen hukommelse (med dertil "troverdighetsgrad"...)
• Diverse nettsider (bla. Wikipedia og Facebook-gruppe for Korshamn fort)
• "Die Torpedos der deutschen U-Boote" (Eberhard Rössler, 2005)