Flyguy wrote:
Kan dessverre av ulike grunner ikke si hvor dette er. Men det vi lurer på er om dette er farlig ihh til sprenghoder? Hvis det kommer dykkere der, kan de gjøre skade? Burde Forsvaret vært varslet for fjerning av krigshodene?
Hvis dette er tyske krigshoder, skal de i utgangspunktet inneholde nærmere 300kg høyeksplosiver. Når jeg studerer bildene mer inngående blir jeg overbevist om at det må være en transport (en ser at hodene har stått stablet vertikalt, dog merkelig at det ikke er benyttet transportkontainere eller trekasser...), så det er mao ikke snakk om armerte våpen (ingen hoder viser heller spor av tennapparater som nevnt i forrige post). Slik sett er de vel rimelig stabile og ufarlige - i den grad eksplosiver kan sies å være det, men det er jo umulig å gi noen som helst garanti uten å vite bla. type sprengstoff og tilstand. Her vet en heller ikke hva slags transport det er snakk om, men det kan jo ikke utelukkes at det ligger tennapparater i vraket også. Disse er en helt annen historie: Definitivt ikke noe man skal fikle med, og er man uheldig og får avsatt noen slike kan jo dette i teorien avsette et krigshode, som igjen setter av resten... (all fornuft tilsier at tennapparatene ikke ble oppbevart nær hodene under transport, men det trenger jo ikke å være tilfellet nå).
Mht. varsling, så er det vel åpenbart at man må gjøre det - spesielt dersom det er i et område med mye trafikk (de ligger jo også relatvit grunt mtp. tilgang for dykkere og skadevirkninger ved en detonasjon). Det er så vidt jeg vet politiet som er rett adressat på varsling, og de vil ved behov be om bistand fra Forsvaret. Jeg ville også hintet FMU om dette, mtp. mulig berging av evt. G7e torpedoer (usikker på om de vil være interessert, men de bør jo få beskjed i det minste).