Tung sokkellavett for feltskyts

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Driver og rydder litt i gamle papirer og forsøker å sammenfatte notater fra diverse arkiver innsamlet over en 30-års periode fra midt på 1970-tallet. Selvfølgelig dukker det opp mye rart, også ting jeg har forsøkt å finne ut av uten å lykkes helt.
Som de fleste av forumets medlemmer kjenner til fantes det en rekke batterier i 1945 der feltskyts var tatt vekk fra hjulgangen og montert i nyproduserte sokkellavetter (SL IV-16tonn). Vanligst i Sør-Norge var franske 105 mm K331 og K332, men også nederlandske 105 mm K335 var startet ombygget. På grunn av evakueringen av Nord-Troms og Finnmark var prioritet på sokkellavetter gitt til Nord-Norge slik at alle batterier under evakuering med 105 mm K331/K332 samt 155 mm sFH 414 var prioritert for sokkellavetter. Dette er kjent stoff og forsåvidt greit.

Imidlertid fant jeg midt på 70-tallet et skriv i Kystartilleriets arkiv der det fremgikk at ved Russelv var det 6 kanoner K405, alle i sokkellavett og ved Lenangen også et 6 kanoner K405 batteri hvor tre av kanonene var i sokkellavett og tre i hjullavett. Alle andre 145/155 kanoner i Nord-Norge var i hjullavett. Jeg antar at tøymester DKN var opphavsmann for opplysningen ettersom det var DKN som tok seg av alle hærkystbatterier i DKN-området. Kystartilleriet hadde dermed mindre oversikt over hva som skjedde der oppe.

På de aktuelle stedene (spesielt Russelv) kan jeg ikke se spor etter noen sokkellavett, og i de tyske oppgavene gitt til allierte myndigheter i 1945 står det "Feldmässig Offen. Drehbettung" på begge batteriene i likhet med alle øvrige batterier av samme type. Kan heller ikke se mye informasjon andre steder om produksjon av sokkellavett for denne type skyts (rekylkraft 32 tonn).

Noen andre på forumet som har sett på dette, og som kanskje kan ha opplysninger? Har sett bilde av en tilsvarende kanon i kasematt i Frankrike, så det er ikke utelukket at noe sånt kunne finnes også i Norge.
JEF
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”