Hva er dette? (15,5 cm K.418(f) og Flak37)

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

J E F wrote:K.418 hadde en sideretning på lavetten på 40 grader. Denne ble utnyttet før man dreide hele kanonen. Ettersom man i kanonens retning også ser ut en fjordlignende sak, så er dette et viktig input for å bestemme mulige lokaliseringer. Dessuten kunne ikke disse dreieskivene dreies hele sirkelen pga kjettingdrevet på høyre holme. Magasinene, som vi ikke ser på bildene, er alltid i bakkant av kanonen i hovedskuddretningen.
Den er grei. Ser jo at de ikke kan være dreid særlig mye siden magasinene ikke vises på bildene. Tenker likevel at uansett om det er snakk om film eller foto, så ville det være naturlig å gjøre grep for å skjule lokaliseringen (bilde 6.jpg ser f.eks. ut til å være tatt fra en ganske lav vinkel slik at man ikke ser så mye av detaljer fra fjorden rett ut for batteriet).

Bilde 4.jpg (kystlinjen i bakgrunnen) og bilde 6.jpg (fjellet helt til høyre) kan være en bra indikasjon på Sandstrand, men som påpekt før: Bilde 3.jpg er muligens litt vanskelig i så måte...
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Natter wrote:
J E F wrote:K.418 hadde en sideretning på lavetten på 40 grader. Denne ble utnyttet før man dreide hele kanonen. Ettersom man i kanonens retning også ser ut en fjordlignende sak, så er dette et viktig input for å bestemme mulige lokaliseringer. Dessuten kunne ikke disse dreieskivene dreies hele sirkelen pga kjettingdrevet på høyre holme. Magasinene, som vi ikke ser på bildene, er alltid i bakkant av kanonen i hovedskuddretningen.
Den er grei. Ser jo at de ikke kan være dreid særlig mye siden magasinene ikke vises på bildene. Tenker likevel at uansett om det er snakk om film eller foto, så ville det være naturlig å gjøre grep for å skjule lokaliseringen (bilde 6.jpg ser f.eks. ut til å være tatt fra en ganske lav vinkel slik at man ikke ser så mye av detaljer fra fjorden rett ut for batteriet).

Bilde 4.jpg (kystlinjen i bakgrunnen) og bilde 6.jpg (fjellet helt til høyre) kan være en bra indikasjon på Sandstrand, men som påpekt før: Bilde 3.jpg er muligens litt vanskelig i så måte...
Sandstrand og Tovik har jeg gransket fra alle sider, folk fra stedet har sett på bildene og den entydige konklusjonen er at bildene ikke er fra dette området.

"Fjellet" til høyre på bilde 6 kan like gjerne være mønet på et naust, og det er ihvertfall ikke Lasselitind, som har en annen profil.

Men vi kan vel ikke utelukke at bildene er manipulert.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ole wrote:"Fjellet" til høyre på bilde 6 kan like gjerne være mønet på et naust, og det er ihvertfall ikke Lasselitind, som har en annen profil.
Jeg syntes det lignet veldig på nettopp Lasselitind - kombinert med det som ligger bak (Rolla..?), med samme helning (se vedlagte bilde). Nå er toppen dekket av en sky, og jeg er ikke så kjent at jeg skal påstå noe sikkert uansett. Det er jo også et bitte lite utsnitt som kan passe mange steder.

En ting som er sikkert: Hvis vi er i Ervik, kan det ikke være snakk om et fjell.
Attachments
Sandstrand.jpg
Sandstrand.jpg (47.01 KiB) Viewed 226 times
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Profilen på fjellet endrer seg alt etter hvor man står mellom Sandneset og Tovikskjæret. Mellom disse to punktene skal kanonstillingene ha befunnet seg. Jeg finner ingen helning som stemmer helt. Bakgrunnen på bilde 3. jpg stemmer heller ikke med bilder tatt i området.

Jeg må likevel innrømme at jeg er usikker.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

J E F wrote:
Natter wrote:For meg virker bildene å være stillfoto fra en film (tysk propagandafilm, wochenschau el.?), og av samme kanon (identisk konstruksjon og detaljer på "naustet").
Hvis bildene er fra en film, har man vel gjort sitt beste for å ikke avsløre posisjonen (slik tilfellet er på mange av klippene fra disse filmene)?

Han som postet dem kan kanskje bidra med info, men han svarer jo ikke på slike spørsmål desverre (ref. tilsv. poster med andre stillbilder fra filmer), og har heller ikke kommentert disse bildene.

Mulig jeg er litt treg, men jeg skjønner ikke helt hva retningen på kanonløpet betyr? Hvis de står på dreieskive kan de jo peke hvor som helst..?
K.418 hadde en sideretning på lavetten på 40 grader. Denne ble utnyttet før man dreide hele kanonen. Ettersom man i kanonens retning også ser ut en fjordlignende sak, så er dette et viktig input for å bestemme mulige lokaliseringer. Dessuten kunne ikke disse dreieskivene dreies hele sirkelen pga kjettingdrevet på høyre holme. Magasinene, som vi ikke ser på bildene, er alltid i bakkant av kanonen i hovedskuddretningen.
Forsåvidt litt på siden av diskusjonen, men jeg er fremdeles nysgjerrig på hvordan du klarer å se ut ifra bildene at kanonen har en nordlig skyteretning?
--
Tommy
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

TommyG wrote:
J E F wrote:
Natter wrote:For meg virker bildene å være stillfoto fra en film (tysk propagandafilm, wochenschau el.?), og av samme kanon (identisk konstruksjon og detaljer på "naustet").
Hvis bildene er fra en film, har man vel gjort sitt beste for å ikke avsløre posisjonen (slik tilfellet er på mange av klippene fra disse filmene)?

Han som postet dem kan kanskje bidra med info, men han svarer jo ikke på slike spørsmål desverre (ref. tilsv. poster med andre stillbilder fra filmer), og har heller ikke kommentert disse bildene.

Mulig jeg er litt treg, men jeg skjønner ikke helt hva retningen på kanonløpet betyr? Hvis de står på dreieskive kan de jo peke hvor som helst..?
K.418 hadde en sideretning på lavetten på 40 grader. Denne ble utnyttet før man dreide hele kanonen. Ettersom man i kanonens retning også ser ut en fjordlignende sak, så er dette et viktig input for å bestemme mulige lokaliseringer. Dessuten kunne ikke disse dreieskivene dreies hele sirkelen pga kjettingdrevet på høyre holme. Magasinene, som vi ikke ser på bildene, er alltid i bakkant av kanonen i hovedskuddretningen.
Forsåvidt litt på siden av diskusjonen, men jeg er fremdeles nysgjerrig på hvordan du klarer å se ut ifra bildene at kanonen har en nordlig skyteretning?
Vanlig fototydeteknikk, dvs skygger, solhøyde. antatt latitude og antatt årstid.
JEF
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Jeg har fått bekreftet at det faktisk var kanonstillinger på Gamnes ved Ervik. Tyskerme satte opp 4 stk 15,5cm kanoner, som senere ble flyttet. Det skal dreie seg om Batterie 6 Heeres Küstenartillerie-regiment nr. 973. I "Tyske kystfort.." ser dette ut til å være identisk med HKB 5/983, med 4 stk. sFH414 (f). Kanontypen vil utelukke at bilde 6.jpg og 3.jpg er fra Gamnes. Mysteriet fortsetter..
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Vel, av og til lønner det seg å ha en opprydding.
Driver og kaster en del gamle papirer og da dukket det opp en kopi av et minekart fra HKB 881, senere 5./K.A.R. 973 som det står på skissen.
Batteriet lå i området Sandneset/Myreng. Har prøvd å ta ut ca posisjoner (i desimalgrader) WGS 84:
Batteriet lå på begge sider av veien med 4 kanoner og kommandoplass på nedsiden og barakker B-stand og annet lenger oppe. Det var en målestasjon 1,4 km mot vest, noe som indikerer at batteriet hadde utstyr for å skyte med enkel langbasis.

Posisjonene er (ikke nøyaktige):
Kanon 1: 68.6845N 16.809E (ca 530 m fra Bedehuset)
Kanon 2: 68.6845N 16.806E (ca 510 m fra Bedehuset)
Kanon 3: 68.6852N 16.800E (ca 450 m fra Bedehuset)
Kanon 4: 68.6842N 16.798E (ca 360 m fra Bedehuset)
Leitstand: 68.6836N 16.805E (ca 400 m fra Bedehuset)
Messtand: 68.6772N 16.766E (ca 1350 m fra Bedehuset)
Bedehuset 68.6810N 16.798E
JEF
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Her er profilen til Lasselitind sett fra bunkeren som er avbildet lenger opp. Såvidt jeg kan se er den ikke identisk med profilen på bilde 6. jpg. Kanonstillingene ligger alle mellom 100-300m fra denne bunkeren.
Attachments
Sandstrand.jpg
Sandstrand.jpg (209.43 KiB) Viewed 127 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Ole wrote:Her er profilen til Lasselitind sett fra bunkeren som er avbildet lenger opp. Såvidt jeg kan se er den ikke identisk med profilen på bilde 6. jpg. Kanonstillingene ligger alle mellom 100-300m fra denne bunkeren.
Er ikke helt enig at profilen på bildet ditt eksluderer stedet - brennvidden på objektivet kan jo ha "dratt" fjellet nærmere, slik at det bare er en liten del vi ser - akkurat rundt "knekken" et stykke nedenfor toppen (utsnittet kan jo også variere litt om man flytter seg 300m).
De gjenværende bunkerne har jo en rimelig spesiell utforming, så det er vel ikke utenkelig at de har forsøkt å kamuflere både disse og stillingene som naust? Om ikke det aktuelle bildeutsnittet viser Lasselitind, kan det jo være snakk om taket på en deknings- eller ammunisjonsbunker - disse ville vel ha stått relativt nær kanonstillingen?
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Kan jo være att vi ser taket på neste kanon naust.
MVH

Stig G
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Heller mer og mer til at dette kan være Ristiniemi i Petsamofjorden, både på grunn av bruken av "schuppen" (naustet) og detaljer ved fjordløpet. Skulle gjerne sett filmen i sammenheng.
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Her er noen bilder fra Risteniemi (russisk nettsted, linken er til en engelsk oversettelse) - 1. av 3 sider:
http://translate.googleusercontent.com/ ... mNc2ENbfYg

Synes ikke bildene fra Russland minner så mye om terrenget vi ser på bildene lenger opp i tråden, men det er jo vanskelig å bedømme + at det har gått noen år (heller ikke mulig å si hvor de russiske bildene faktisk er tatt)...
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Uh... tror vi kan se bort fra linken i forrige post: Det er vist flere steder som heter Risteniemi, og det ser ut til at den jeg fant er ved Østersjøen PDT_Armataz_01_18 (lar den ligge enn så lenge siden det er mange interessante linker der, evt. kan moderator flytte den til "russlandstråden..?).
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Natter wrote:
Ole wrote:Her er profilen til Lasselitind sett fra bunkeren som er avbildet lenger opp. Såvidt jeg kan se er den ikke identisk med profilen på bilde 6. jpg. Kanonstillingene ligger alle mellom 100-300m fra denne bunkeren.
Er ikke helt enig at profilen på bildet ditt eksluderer stedet - brennvidden på objektivet kan jo ha "dratt" fjellet nærmere, slik at det bare er en liten del vi ser - akkurat rundt "knekken" et stykke nedenfor toppen (utsnittet kan jo også variere litt om man flytter seg 300m).
De gjenværende bunkerne har jo en rimelig spesiell utforming, så det er vel ikke utenkelig at de har forsøkt å kamuflere både disse og stillingene som naust? Om ikke det aktuelle bildeutsnittet viser Lasselitind, kan det jo være snakk om taket på en deknings- eller ammunisjonsbunker - disse ville vel ha stått relativt nær kanonstillingen?
Kanonstillingene ligger relativt samlet på Sandneset, nord, vest og øst for den bunkeren jeg har lagt ut bilde av på denne tråden tidligere. Bunkeren er plassert omtrent midt i fortsområdet. Hvis man flytter seg drøye 1500m lenger øst mot Tovik vil nok profilen på fjellet ligne mer på den på fotoet. Men på Tovikodden har det formodentlig aldri vært kanonstillinger. Hvis man så ser på bilde 3.jpg så er det et par tydelige landskapstrekk man burde kjenne igjen også idag. Men jeg finner dem ikke på Sandstrand.

Jeg har sett litt på landskapsbilder fra Pechenga og tilhørende omgivelser, og kan ikke utelukke at det er steder der å forske videre på. Men det ligger litt avsides, så andre får ta den ballen.
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”