Kanoner i deler

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Hei Erik, kan du ta noen bilder av delene så vi får konstantert hva det er?
Mvh
Yngvar
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Yngvar wrote:Hei Erik, kan du ta noen bilder av delene så vi får konstantert hva det er?
Gjør det på mandag ....
ErikD
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Ja nå skal jeg prøve og legge inn bilder av de to kanon løpene m/div. deler stående rundomkring på det gamle garasjeanlegget her på Mineberget i Fredrikstad. Men når jeg ser litt nøye etter, så ligner de delene mistenkelig på de bildene som er lagt inn tidligere i denne tråden !! Samme deler ???

Nei klarer plutselig ikke og legge inn bilder nå, hm, har jo gjort det før !!!??
Heisann..nå skjønte jeg det, her er noen bilder !
ED
Attachments
Div. kanondeler...
Div. kanondeler...
Bilde0765.jpg (459.15 KiB) Viewed 385 times
Flere deler...
Flere deler...
Bilde0763.jpg (396.62 KiB) Viewed 385 times
Bilde0761.jpg
Bilde0761.jpg (372.88 KiB) Viewed 385 times
ErikD
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Tragisk.
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
kjell23
Posts: 163
Joined: 18 Oct 2009 16:42
Location: Bamble

er ikke det her en dobbel 15 cm fra grøtavær ?
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

kjell23 wrote:er ikke det her en dobbel 15 cm fra grøtavær ?
Jo, det er det.
Jeg tok i sin tid vare på den fordi vi (Forsvarsmuseet) skulle bytte til oss en M48 stridsvogn med bensinmotor og en original 155 mm M114 haubits fra Tyskland. Etter at jeg og min daværende kollega på kjøretøysiden sluttet ved FMU ble dette dessverre ikke fulgt opp, og vi har fått den bedrøvelige tilstanden vi har.
Mitt primære ønske for en montering i Norge ville vært i Alta, der kanonen opprinnelig ble montert som del av forvaret av flåtebasen.
JEF
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Da var kanonskoldet hugget opp i deler og er nå borte :lei:
Attachments
Kanonskjold i deler
Kanonskjold i deler
Bilde0099.jpg (356.67 KiB) Viewed 269 times
Bilde0100.jpg
Bilde0100.jpg (290.58 KiB) Viewed 269 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Espen K wrote:Da var kanonskoldet hugget opp i deler og er nå borte :lei:

Er det noen som vet hvem/hva/hvor med 15 cm tvillingkanonen fra Graf Zeppelin?


.
RasmusTerne

Arqebus skrev:
Er det noen som vet hvem/hva/hvor med 15 cm tvillingkanonen fra Graf Zeppelin?
Som JEF skrev,det er nok disse vi ser ligge i deler. Grøtavær hadde to dobbeltårn fra Korsnes/Karlsøy.
Bilder fra begynnelsen til siste reis til skrapdyngen.Foto:Forsvaret.
Sigfred R
Attachments
Kanoner.jpg
Kanoner.jpg (40.68 KiB) Viewed 234 times
F148.jpg
F148.jpg (141.69 KiB) Viewed 234 times
F145.jpg
F145.jpg (125.19 KiB) Viewed 234 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

RasmusTerne wrote: Bilder fra begynnelsen til siste reis til skrapdyngen.Foto:Forsvaret.
Sigfred R
Er det så at disse ikke ligger der for å lagres men for å kuttes til skrap?

.
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

Lurer på hva som må till for å få hue til enkelte ut av ræva.
man høgger ikke opp klenodier

Blir kvalm og frustrert
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

frodeb wrote:Lurer på hva som må till for å få hue til enkelte ut av ræva.
man høgger ikke opp klenodier

Blir kvalm og frustrert
Er til å bli litt smågrumsete i magen av ja. De der er det jo ikke akkurat flust av, og hadde jeg vært hogger med litt historisk sans, så hadde jeg vel vurdert å heller tjene litt mindre og ta vare på akkurat dette stålet. Men det er mulig hoggeren er forpliktet til å hogge det opp, siden det er tidligere forsvarsmateriell, hvis da ikke allerede forsvaret destruerte alle muligheter for funksjonering når de demonterte skytset før de sendte det til hoggeren.

Vi er ikke akkurat kjent for å være alt for historiebevisste i dette landet, så at noen ser på dette som kun stålskrap er ikke akkurat rart eller noe nytt. Dette er slikt som skjer og slikt som vi må venne oss til, når KA er permanent avviklet.
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Aftenposten hadde for 5 år siden en artikkel om denne kanonen (lenke). Mens den ene av de to dobbeltkanonene fra Grøtavær står på Oscarsborg, var denne andre tydeligvis ment å byttes bort til mueseer i utlandet. Hvorfor FMU nå i stedet får den hogget opp som skrap er et stort spørsmål! Tydeligvis har ingen villet ha den, og lagring har vært for dyrt.
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Vil bare si at selve dobbeltkanonen fremdeles ligger her i Fredrikstad. Se bildene tidligere i denne tråden.ED
ErikD
User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

J E F wrote: Mitt primære ønske for en montering i Norge ville vært i Alta, der kanonen opprinnelig ble montert som del av forvaret av flåtebasen.
Det ser ut til at du fikk ønsket ditt oppfylt

http://www.altaposten.no/lokalt/nyheter ... 405438.ece
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”