Kanoner i deler

Alle spørsmål om kystfort kanoner og andre våpen legges her. Når nok interesse rundt ett våpen er nådd vil den legges under på kanoner/våpen

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Antar at dette er en dobbeltkanon fra et skip, men det kan jo ha vært brukt på land senere. Noen som vet hva det er?

Mvh
Yngvar
Attachments
DSC04378.JPG
DSC04378.JPG (149.22 KiB) Viewed 1288 times
DSC04376.JPG
DSC04376.JPG (187.04 KiB) Viewed 1288 times
DSC04374.JPG
DSC04374.JPG (139.1 KiB) Viewed 1288 times
DSC04370.JPG
DSC04370.JPG (200.8 KiB) Viewed 1288 times
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Yngvar wrote:Antar at dette er en dobbeltkanon fra et skip, men det kan jo ha vært brukt på land senere. Noen som vet hva det er?

Mvh
Yngvar
J.f. nedenfor.
Last edited by Arquebus on 19 Jan 2008 22:37, edited 1 time in total.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Yngvar wrote:Antar at dette er en dobbeltkanon fra et skip, men det kan jo ha vært brukt på land senere. Noen som vet hva det er?

Mvh
Yngvar
Henviser til svar fra J E F
Last edited by Arquebus on 19 Jan 2008 22:36, edited 1 time in total.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Tror du det? det hadde vært fint.

Mvh
Yngvar
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

PDT_Armataz_01_19 PDT_Armataz_01_19 PDT_Armataz_01_19

Blir forbannet når jeg ser hvordan Forsvarmuseet behandler materiellet.
Kanonen er 15 cm SKC/28 i dobbeltlavett fra Grøtavær (ex Graf Zeppelin), den andre er på Oscarsborg. Dette lå i hallen i bakgrunnen, men er lempet ut av ukjent årsak.
Skjoldet i høyre kant av øverste bilde er skjoldet til en 8,8 cm Flak C/13. Disse kanonene stod i Trondheim, blant annet på Munkholmen før 10,5 cm SKC/32 i paddeskjold kom. Skjoldet ble gjenfunnet på Folehavna (Vesteröen) der det var brukt i en nærforsvarsstilling.
Skal ta kontakt med Rustkammeret i Trondheim slik at skjoldet havner oppover der.
Dersom det er noen lokale museumsfantaster med penger og kommunal støtte, så får dere sikker utdeponert tvillingkanonen PDT_Armataz_01_18
JEF
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Takk for oppklaringen JEF. Det er jo ikke mangel på tomme lagerhaller i dette området så det skulle vel være unødvendig å lagre historisk materiel ute.
Sammen med dette er det også lagret mange avlange tre "lavetter" eller noe sånt, hvet du hva dette kan være (se bilde)

Mvh
Yngvar
Attachments
DSC04372.JPG
DSC04372.JPG (137.12 KiB) Viewed 1229 times
DSC04369.JPG
DSC04369.JPG (139.28 KiB) Viewed 1229 times
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Yngvar wrote:Takk for oppklaringen JEF. Det er jo ikke mangel på tomme lagerhaller i dette området så det skulle vel være unødvendig å lagre historisk materiel ute.
Sammen med dette er det også lagret mange avlange tre "lavetter" eller noe sånt, hvet du hva dette kan være (se bilde)

Mvh
Yngvar
Dette er lavetter tatt inn fra gamle batterier. Det var slike på alle festninger i batterier anlagt frem til ca 1895. Lavetten er frontpivotert, med hjul som gikk på rullebane i bakkant. Oppå denne stod munnladningskanonen i affutasje, som rekylerte og ble bremset opp av "motbakken" og friksjon. Tipper lavettdelene er fra 1860-årene. Siste batteri med denne type affutasjer, men med bremseanordning ettermontert var i strandbatteriene på Oscarsborg. Disse gikk ut av oppsetningen i 1917.
JEF
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

J E F wrote: Skjoldet i høyre kant av øverste bilde er skjoldet til en 8,8 cm Flak C/13. Disse kanonene stod i Trondheim, blant annet på Munkholmen før 10,5 cm SKC/32 i paddeskjold kom.
Hei igjen
Hva er spesielt med en 8,8 cm C/13 og dette skjoldet? Det ser ganske forskjellig ut fra andre skjold jeg har sett til 8,8. Jeg trodde faktisk at kanonene rundt omkring i marine-batteriene i Trondheim stod uten noen form for skjold, som jeg mener jeg kan se på et bilde fra Ladehammeren.
Jeg tenker også i farten at de betongbunkerene (med paddeskjold) som kanonene stod i etter at de ble ombygd til 10,5 cm (1942), også er en ombygging av tidligere betongbunker til 8,8 - eller bygde de helt nytt ved siden av?
JornN
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

JornN wrote:
J E F wrote: Skjoldet i høyre kant av øverste bilde er skjoldet til en 8,8 cm Flak C/13. Disse kanonene stod i Trondheim, blant annet på Munkholmen før 10,5 cm SKC/32 i paddeskjold kom.
Hei igjen
Hva er spesielt med en 8,8 cm C/13 og dette skjoldet? Det ser ganske forskjellig ut fra andre skjold jeg har sett til 8,8. Jeg trodde faktisk at kanonene rundt omkring i marine-batteriene i Trondheim stod uten noen form for skjold, som jeg mener jeg kan se på et bilde fra Ladehammeren.
Jeg tenker også i farten at de betongbunkerene (med paddeskjold) som kanonene stod i etter at de ble ombygd til 10,5 cm (1942), også er en ombygging av tidligere betongbunker til 8,8 - eller bygde de helt nytt ved siden av?
Det var to typer av luftvernkanoner i Trondheim i 1940
-8,8 cm SKC/30 i 8,8 cm MPLC/30
-8,8 cm Flak C/13

Kanonene på Ladehammeren kom med ubåt, og hadde ikke med skjoldene.
De batteriene som hadde 8,8 cm SKC/30, fikk skiftet ut kanonrøret med et nytt i 10,5 cm kaliber og ble da 10,5 cm SKC/32 i 8,8 cm MPLC/30.
8,8 cm batteriene med Flak C/13 ble skiftet helt ut og det kom nyproduserte 10,5 cm SKC/32 i 8,8 cm MPLC/30D med paddeskjold, elektrisk sideretting og lademotor i nybygde stillinger spesielt tilpasset paddeskjoldene.
JEF
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Akkurat...
At denne utskiftingen av rørene skjedde sommeren 1942, den er grei, men så må jeg mase litt mer jeg da for å få frem hva jeg tenkte :D :
Hva er det som gjør en 8,8 til en 8,8 C/13? Jeg har vært borti de forskjellige benevnelsene som Flak 18, Flak 36 og 37 osv. Men akkurat C/13 er ny for meg. (En avklaring under strengen "kanoner", om de forskjellige typene 8,8 cm kunne ha vært greit).
Og videre; hvilke av de øvrige 6 batteriene hadde denne typen skjold før 1942?
Dessuten; hvorfor et spesielt skjold, eller varierte dette med hva de fikk tak på, og eventuelt - hvilke spesielle funksjoner hadde dette skjoldet som gjorde at de valgte dette på disse batteriene?
Hvordan ser forøvrig hele dette skjoldet ut, noen som har ett bilde eller 5?
Jeg håper du har noen viser å svare denne dåren med? Eller spurte jeg for mye? :D
JornN
RasmusTerne

Hei.
Kom over noen bilder på http://www.militaryphotos.net/forums/sh ... hp?t=60459

Dette er vel en SKC/28 i dobbeltårn?
Vidre et bilde av samme kanon i kasematt som skal være fra Grøtavær.
Kjenner meg ikke helt igjen,da kasemattene på Grøtavær ligger i en bratt fjellskråning.Komentarer?
Sigfred R.
Attachments
SKC /28.
SKC /28.
SKC28 .jpg (92.26 KiB) Viewed 1104 times
Kan dette virkelig være fra Grøtavær ?
Kan dette virkelig være fra Grøtavær ?
Grøtavær.jpg (59.31 KiB) Viewed 1104 times
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Synes det ser ut som bildet til Grøtavær mangler.

Kommentaren til bildet du har der er:
105mm SKC/32L canon at Krossodden fort.

Thomas
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

RasmusTerne wrote:Hei.
Kom over noen bilder på http://www.militaryphotos.net/forums/sh ... hp?t=60459

Dette er vel en SKC/28 i dobbeltårn?
Vidre et bilde av samme kanon i kasematt som skal være fra Grøtavær.
Kjenner meg ikke helt igjen,da kasemattene på Grøtavær ligger i en bratt fjellskråning.Komentarer?
Sigfred R.
Dette ligner mistenkelig på en svensk "dubbellavetterad" 15,2 cm Bofors M/51 (Hemsö fästning i Hernøsand). 15 cm SKC/28 i dobbelttårn mener jeg har større avstand mellom rørene.
JEF
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

JornN wrote:Akkurat...
At denne utskiftingen av rørene skjedde sommeren 1942, den er grei, men så må jeg mase litt mer jeg da for å få frem hva jeg tenkte :D :
Hva er det som gjør en 8,8 til en 8,8 C/13? Jeg har vært borti de forskjellige benevnelsene som Flak 18, Flak 36 og 37 osv. Men akkurat C/13 er ny for meg. (En avklaring under strengen "kanoner", om de forskjellige typene 8,8 cm kunne ha vært greit).
Og videre; hvilke av de øvrige 6 batteriene hadde denne typen skjold før 1942?
Dessuten; hvorfor et spesielt skjold, eller varierte dette med hva de fikk tak på, og eventuelt - hvilke spesielle funksjoner hadde dette skjoldet som gjorde at de valgte dette på disse batteriene?
Hvordan ser forøvrig hele dette skjoldet ut, noen som har ett bilde eller 5?
Jeg håper du har noen viser å svare denne dåren med? Eller spurte jeg for mye? :D
8,8 cm Flak 18/36/37 er Luftwaffes og Hærens nye mobile luftvernkanoner fra 1930-tallet. Ammunisjon ikke gangbar i marinens 8,8 cm.

8,8 cm Flak C/13 er marinens nye stasjonære luftvernkanon slik den havnet ombord i tyske krigsskip i slutten av første verdenskrig.

8,8 cm SKC/30 er en utvikling av C/13 og fantes i et utall av varianter, herunder ubåtkanon og luftvernkanon. Det fantes også en 8,8 cm (annen modell) i treaksig dobbellavett ombord på større overflatefartøyer med noe sprekere ammunisjon.

Flere forfattere av krigslitteratur er ikke klar over marinens 8,8 cm, fordi denne ble ombygd til 10,5 cm under krigen. Derfor tror mange at når man snakker om 8,8 cm kanoner i Bergen og Trondheim at det er den mobile kanonen det er snakk om.

8,8 cm Flak C/13 ble montert på Munkholmen, Fagerhaug og Dalhaugsplass. Disse ble byttet ut med 10,5 cm i paddeskjold høsten 1942. Da Dalhaugsplass skulle sendes til Ervik på Stadtlandet i aug 1944 ble kanonene flyttet til Ladehammeren og Ladehammerens eldre 10,5 cm kanoner ble sendt til Ervik.
JEF
RasmusTerne

Hei!
Moral: Ta ikke alle opplysninger på nettet for god fisk!
Bra vi har noen som kann få oss ut av vilfarelser :)
Hilsen Sigfred R.
Post Reply

Return to “KYSTFORT - KANONER OG ANDRE VÅPEN”