http://www.fosna-folket.no/incoming/article1245946.eceKulturminnedagen markeres i Haugleik i Ervika søndag. Snorre Meier Johansen fra Bjugn Bunker bevaring ønsker velkommen til et arrangement der gamle forsvarsverker er tema.
Tysk betong som tema
Moderators: Stutzpunkt, KOS
--
Tommy
Tommy
Godt tiltak... men bet meg merke i en kommentar:
Erik
Er det ikke det de fleste her inne holder på med? PDT_Armataz_01_05De har satt i gang et omfattende arbeid i sitt område for å kartlegge det som finnes.
-Så vidt vi vet er denne kartlegginga unik i Norge, sier Snorre Meier Johansen. Han er leder i Bjugn Bunker Bevaring.
Erik
- werner wernersen
He he
tenkte akkurat det samme.
Werner
tenkte akkurat det samme.
Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Homer Simpson
hehe, ja. Jeg la merke til den jeg og ja. Vurderte å legge inn en kommentar på artikkelen med henvisning til kystfort.comErik E wrote:Godt tiltak... men bet meg merke i en kommentar:
Er det ikke det de fleste her inne holder på med? PDT_Armataz_01_05De har satt i gang et omfattende arbeid i sitt område for å kartlegge det som finnes.
-Så vidt vi vet er denne kartlegginga unik i Norge, sier Snorre Meier Johansen. Han er leder i Bjugn Bunker Bevaring.
Erik

--
Tommy
Tommy
Alle monner drar ! Vitsen med denne foreningen er å kartlegge alle kulurminner fra krigen i Bjugn,prøve å få til et godt samarbeid med kommunestyret med tanke på fremtidig bevaring.Flere bunkere i Bjugn kommune hadde "rødt kryss" over seg for et år siden,nå har samarbeid mellom grunneier,kommune og BBV ført til resultater.På sikt så er det planer om å få til en samlet oversikt ovar alle krigshistoriske kulturminner i kommunen,registrere disse og kansje lage en liten turistfolder "Kulturminner fra krigen i Bjugn". Tror heller ikke det var Snorre Meiers hensikt å tråkke noen fra dette forumet på tærne,tvert om. Vi jobber jo alle for samme sak,jo flere som står på jo bedre er det med tanke på å finne løsninger som går på bevaring.Foreninga har møtt bare positivitet og forståelse i Bjugn kommunestyre angående saken,dette er noe flere kommuner med "kulurminner fra Krigen" må tenke på.. 

Det jeg lurer på er hvorfor de ikke er flere fra Fosen enn AYF på forumet (jeg snakker da om aktive forum medlemmer).
Hvis vi jobber for samme sak så er det iallefall greit at vi kommuniserer på samme plattform. Det er mange grupper i Norge som godt kunne ha brukt forumet mer aktivt. jeg har ingen problemer med å opprette en kategori for f.eks Bjugn hvis de seriøst vil kartlegge alt.. det handler ikke om hvor stort området er, men hvor mange aktive forum medlemmer man har for å fremme sine interesser.
Men jeg har da tenkt å ta meg en tur og da kunne jeg vel kanskje diskutere dette med de andre der og da.. (håper iallefall jeg kan ta meg en tur).
Erik H
Hvis vi jobber for samme sak så er det iallefall greit at vi kommuniserer på samme plattform. Det er mange grupper i Norge som godt kunne ha brukt forumet mer aktivt. jeg har ingen problemer med å opprette en kategori for f.eks Bjugn hvis de seriøst vil kartlegge alt.. det handler ikke om hvor stort området er, men hvor mange aktive forum medlemmer man har for å fremme sine interesser.
Men jeg har da tenkt å ta meg en tur og da kunne jeg vel kanskje diskutere dette med de andre der og da.. (håper iallefall jeg kan ta meg en tur).
Erik H
fin dag på fosen. Jeg, Jorn N og Rhandber tok først turen til Austrått Fort hvor det var åpning av ny festningsløype.. vi fant flere nye stillinger!! og det er litt flaut for meg som har vært der 100 ganger! PDT_Armataz_01_04
Etterpå dro vi på Lakskløholmen på grandefjæra ikke langt unna hoøya.. hvor vi gikk etter TommeG sine fotspor.. nye bunkere!! PDT_Armataz_01_04 (som jeg skulle ha sett før)
Deretter var det en fin tid på Ervika hvor rundt 40-50 deltagere hørte på flere eldre fortelte om sine erindringer fra krigen, Rustkammeret og sist men ikke minst, Bjugn Bunker Bevaring som hadde mye å fortelle om betong innenfor Bjugn kommune. Det ble også presentert en liste over de bunkere etc. som så langt har blitt registrert.. bra jobba PDT_Armataz_01_34
Deretter var det tur rett bak huset for å se på flere bunkere.. som jeg heller ikke har sett før PDT_Armataz_01_04
Alt i alt så var det en produktiv dag hvor vi fant mange flere minner fra krigen.
Erik H
ps, hadde flere bilder, men nå var det problemer med å laste opp...
Etterpå dro vi på Lakskløholmen på grandefjæra ikke langt unna hoøya.. hvor vi gikk etter TommeG sine fotspor.. nye bunkere!! PDT_Armataz_01_04 (som jeg skulle ha sett før)
Deretter var det en fin tid på Ervika hvor rundt 40-50 deltagere hørte på flere eldre fortelte om sine erindringer fra krigen, Rustkammeret og sist men ikke minst, Bjugn Bunker Bevaring som hadde mye å fortelle om betong innenfor Bjugn kommune. Det ble også presentert en liste over de bunkere etc. som så langt har blitt registrert.. bra jobba PDT_Armataz_01_34
Deretter var det tur rett bak huset for å se på flere bunkere.. som jeg heller ikke har sett før PDT_Armataz_01_04
Alt i alt så var det en produktiv dag hvor vi fant mange flere minner fra krigen.
Erik H
ps, hadde flere bilder, men nå var det problemer med å laste opp...
- Attachments
-
- på vandring på Ervika
- 2009_bbb1.jpg (8 KiB) Viewed 1529 times
jøss,,, da jeg sjekket tråden så ser det ut som det var mega problemer å laste opp bildene.. her er nye bilder
E
E
- Attachments
-
- Bilde av Snorre Berg. Mannen i stram uniform er Bjørn fra rustkammeret i Trondheim. Han har tatt med gave til Snorre, lederer for Bjugn Bunker Bevaring, en bok om maskingeverer og en perm regelbau!
- 2009_bbb21.jpg (101.92 KiB) Viewed 1466 times
-
- Her er hva Bjugn Bunker Bevaring har funnet så langt i Ervika og Botengård. Alle posisjonene er basert på GPS.. ypperlig! nå gjenstår bare Tarva
- 2009_bbb3.jpg (31.58 KiB) Viewed 1466 times
-
- 2009_bbb2.jpg (68.98 KiB) Viewed 1466 times
-
- 2009_bbb1.jpg (75.62 KiB) Viewed 1466 times