View unanswered posts | View active topics It is currently 17 Jan 2018 1:20

Reply to topic  [ 2 posts ] 
 Ferie- og bunkertur til Frankrike 
Author Message

I sommer tok jeg turen videre til Frankrike etter å ha vært syd på Jylland en uke. Jeg hadde base i Calais og det ble en del kjøring frem og tilbake i Frankrike og over til Belgia.

Første stopp ble Batterie Oldenburg som ligger rett øst for Calais. Et batteri som ble påbegynt allerede i juli 1940 og hadde to tyske 24 cm SKL/50 kanoner i åpne stillinger. I 1942 ble det bygget enorme bunkere for disse to kanonene. Dette må være de største bunkerne jeg har sett noensinne! Det har tidligere vært en flyktningleir/mottak på området til Batterie Oldenburg. I den sammenheng var nok området rimelig utilgjengelig. Men flyktningleiren var heldigvis nedlagt når jeg besøkte Batterie Oldenburg! I ettertid har jeg derimot sett bilder av at de har jevnet mye med jorden og flyttet en masse jord inntil/opp på veggene på bunkerne for å forhindre ansamling av flyktninger!

https://www.kak.net/2018/01/07/batterie-oldenburg-i-frankrike/

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

07 Jan 2018 18:49
Profile WWW

Neste stopp ble Batterie Waldam som ligger rett øst for Batterie Oldenburg. Dette er et batteri med ikke like enorme bunkere som Oldenburg, men de er derimot veldig spesielle! På Batteri Waldam finner man en roterende kanonbunker, den eneste av sitt slag! For å både få fordelen av en åpen kanonbunker som kan skyte 360 grader og fordelen med en kanonbunker/kasematt, har tyskerne her bygd en roterende kanonbunker! Den øverste roterende delen er på hele 750 tonn og ligger på en roterende mekaniske fra et fransk slagskip som skulle tåle 800 tonn! I tillegg finner vi en unik kommandobunker og to M270 kanonbunkere som man bare finner syd for Nederland. Dette var med andre ord mitt første møte med alle disse tre bunkertypene! :)

https://www.kak.net/2018/01/09/batterie-waldam-i-frankrike/

You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

09 Jan 2018 19:16
Profile WWW
Reply to topic   [ 2 posts ]