Ferie 2009-2022 (Kreta)

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Det ligger et tysk kystbatteri ytterst ute på halvøyen som strekker seg ut fra Kolimvari. Skal være mye bevart av tuneller, bunkere og stillinger der (kanonene er dumpet på sjøen). Noen som vet mer om navn og bevæpning? Grekerne vet som før nevnt her nada om krigen (eller later som). Jeg var heldig og traff en Royal Marines-pensjonist på kafeen som var veldig ivrig på å diskutere WW2-historie.

Går vei helt ut, men ikke egnet for vanlige leibiler... Pga. nattens kraftige regn var det uansett ikke anbefalt å ta turen ut dit. En av guidene ved Cafe 107 har kartlagt batteriet og har tegninger. Mener navnet var Mino el. - han var ikke tilstede da jeg var innom, men en av forumets "stamgjester" følger kanskje opp ved neste besøk..? PDT_Armataz_01_18

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Alliert minnesmerke nær Pink Hill (mer miserabel plassering/tilstand skal en lete lenge etter - stor kontrast fra den velholdte tyske gravplassen på Hill 107)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Attachments
uploadfromtaptalk1349280826278.jpg
uploadfromtaptalk1349280826278.jpg (63.53 KiB) Viewed 170 times
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Et lite tips om man besøker flyplassen ved Maleme: Ikke gå opp på det gamle "flytårnet", og ikke ta bilder østover...

Jeg ble holdt igjen og jaget av bevæpnede soldater to dager på rad der... :-)

Tror ikke de helt forsto hvorfor (mye heftig kjefting frem og tilbake fra vaktkommandøren på oversiden av veien), men jeg får vel styre unna en tredje gang ;-)

Snek meg til noen bilder før de kom seg ut av vaktbua rett nedenfor parkeringsplassen dog.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Natter wrote:Det ligger et tysk kystbatteri ytterst ute på halvøyen som strekker seg ut fra Kolimvari. Skal være mye bevart av tuneller, bunkere og stillinger der (kanonene er dumpet på sjøen).
Noen har vært der ... ref. GE.

KOS
Attachments
GE24786773.jpg
GE24786773.jpg (163.45 KiB) Viewed 134 times
GE24786845.jpg
GE24786845.jpg (186.56 KiB) Viewed 134 times
GE24787386.jpg
GE24787386.jpg (233.25 KiB) Viewed 134 times
GE24787459.jpg
GE24787459.jpg (250.63 KiB) Viewed 134 times
GE24787485.jpg
GE24787485.jpg (108.07 KiB) Viewed 134 times
GE24787536.jpg
GE24787536.jpg (319.96 KiB) Viewed 134 times
GE24787635.jpg
GE24787635.jpg (200.98 KiB) Viewed 134 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KOS wrote:Her er "en håndfull Bofors" jeg fant på et lite motstands-museum langt inne i en dal.
Tilsammen fem(5) stk. FLAK - flesteparten merket med produksjonsår 1944.
Kjørte inn hit en ettermiddag, men ankom 30min etter stengetid :( (mao. noe dårlig uttelling på å lide seg gjennom gresk trafikk på smale veier i 34 graders varme). Trodde først at museet var nedlagt da det kun var den amerikanske skipskanonen ved trappen (Oerlikon?) og den ene Boforsen som var å se ute (sistnevnte i motsatt hjørne). Etter litt utforsking fant jeg de andre Boforsene gjemt hhv. bak museumsbygget og på området utenfor gjerdet til høyre for trappen (knapt synlig, da de var godt nedgrodd). En titt inn gjennom vinduene røpet også at det fantes noe småtteri der, men null skilt om åpningstider etc. Servitøren på en nærliggende taverna kunne dog bekrefte at museet var "i live", men altså med åpningstid fra ca.(!) 1000-1400.

Greit å notere seg om man vil innom der...
Attachments
Image1.jpg
Image1.jpg (191.23 KiB) Viewed 133 times
Last edited by Natter on 06 Oct 2012 0:38, edited 1 time in total.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:Jeg ble holdt igjen og jaget av bevæpnede soldater to dager på rad der... :-)
I rettferdighetens navn skal det sies at jeg oppdaget noen røde skilt med "fotoforbud" i området, så en skal vel være litt forsiktig.
Natter wrote:Et lite tips om man besøker flyplassen ved Maleme: Ikke gå opp på det gamle "flytårnet", og ikke ta bilder østover...
Som f.eks. disse:
Attachments
Image6.jpg
Image6.jpg (114.44 KiB) Viewed 143 times
Image4.jpg
Image4.jpg (129.64 KiB) Viewed 143 times
Image5.jpg
Image5.jpg (65.33 KiB) Viewed 143 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KOS wrote:
Natter wrote:Det ligger et tysk kystbatteri ytterst ute på halvøyen som strekker seg ut fra Kolimvari. Skal være mye bevart av tuneller, bunkere og stillinger der (kanonene er dumpet på sjøen).
Noen har vært der ... ref. GE.
Godt tenkt! :)

Stedet er nok godt besøkt opp gjennom årene, men det er jo åpenbart ikke av de mest tilgjengelige stedene (og ikke lett å finne informasjon om). Surt å ikke komme seg ut dit. Skulle jeg forville seg til Kreta en gang til, er det første punkt på agendaen (og da leier jeg ikke en Citroen C4...).
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Natter wrote:I rettferdighetens navn skal det sies at jeg oppdaget noen røde skilt med "fotoforbud" i området, så en skal vel være litt forsiktig.
Ja, skiltene er jo slitsomt pågående allerede ved hovedveien :blee: - men på nedsiden var det tomt for soldater... Bare en halvfull cola-flaske i vaktbua, sikkert lunch for vakten... så ... Men fotografering i høyden, østover, hehe... :D

KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KOS wrote:Litt bilder fra Kreta, Maleme.
KOS wrote:Langs veien opp til 'Hill 107'. Sikkert tysk dette, for så kraftige redskapsbuer lager ikke Grekerene ;-)
34 S 756995 3934840
Gresk "sikring":
Attachments
Image7.jpg
Image7.jpg (215.87 KiB) Viewed 142 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KOS wrote:Ja, skiltene er jo slitsomt pågående allerede ved hovedveien :blee: - men på nedsiden var det tomt for soldater...
Som sagt tror jeg ikke helt de vet selv hva de mener. Første gangen ble jeg møtt av en hyggelig kar som beklaget at han måtte sende meg vekk, men jeg kunne komme igjen en annen dag (underforstått var det på grunn av pågående aktivitet på flystripen hvor det var en del lastebiler og en haug med soldater, uten at jeg kunne se hva de drev med).

Da jeg kom tilbake neste gang var det mer "alvor" og to mann passet på meg mens de diskuterte heftig med vaktkommandøren på oversiden av veien (var faktisk litt redd for at de skulle kreve å se kameratet mitt med alle bildene fra turen så langt...). Da jeg fikk forklart at jeg var militær selv ble de litt mindre stramme i masken, og tonen mer gemyttelig. Etter hvert ble de enige om at jeg kunne få ta noen bilder vestover (skjønner ikke logikken da det er der skytebanene ligger med mye pågående aktivitet akkurat da, mens "forbudssonen" østover var øde og tom så vidt jeg kunne se...
KOS wrote:Bare en halvfull cola-flaske i vaktbua, sikkert lunch for vakten... så ... Men fotografering i høyden, østover, hehe... :D
Den vaktbua så en jo heller ikke så godt når en kjørte ned og parkerte ved den forlatte bygningen - skal innrømme at jeg skvatt litt da gutta med M16 plutselig dukket frem der :) Hadde med min 9-årige nevø første gang (prøver å gi mitt bidrag til oppdragelsen når jeg kan... PDT_Armataz_01_18 ), og han var ikke så happy der og da (skjønt det ble jo en skikkelig skrytehistorie til storebroren senere på kvelden :D ).
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

KOS wrote:Litt bilder fra Kreta, Maleme.
Noe "ommøblert" ved "Cafe 107" siden KOS la ut sine bilder (bla. var stolrekken til Ju-52 flyttet opp bak bygget). Inne i cafeen var det jo mange interessante objekter, men der var det strikt fotoforbud.

Vet ikke om bensinkannesamlingen er av ny dato, men her vil sikkert kjennere kunne studere et utvalg av forskjellige varianter og produsentmerker:
Attachments
IMG_3352.jpg
IMG_3352.jpg (166.32 KiB) Viewed 140 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Vevang wrote:Det er et bra museum på vei til Safaki.. Den veien som engelskmenne rømte landet
Hadde vært kjekt med noe nærmere stedsangivelse... Var ikke i stand til å lokalisere denne.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Litt fra Kreta på AxisHistory forum (la merke til dette i åssiden ovenfor Kolymvari, men trodde ikke det var tysk):
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 0&t=144066
Her var åpenbart en del støttepunkter og utbygging under krigen.

Tysk navngivning i Norge er forvirrende, men Hellas/Kreta er hakket verre, med - tilsynelatende - i utgangspunktet ørten lokale navnevarianter (i tillegg til det greske alfabetet)... :?


Her er mer stoff relatert bunkere etc. fra Hellas (for den som kan gresk...): http://www.fortifications.gr/

Enda en side med mye info om stoff i Hellas og på Kreta: http://en.tracesofwar.com/country.asp?countryid=36
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:
joivbj wrote:Her finner du monumentet.
Kan jo ta med bilde bakfra, så er det behørig dekket (+"vakten" på trappen...)
Dårlig foto med gjenskinn fra glasset, men det viser i alle fall monumentet slik det fortonet seg i 1943 - her har omgivelsene endret seg stort på 70 år... (bildet henger på marinemuseet i Chania):
Attachments
FJ2.jpg
FJ2.jpg (143.86 KiB) Viewed 99 times
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

En amerikansk rapport om den tyske invasjonen av Kreta:
http://cgsc.cdmhost.com/cdm/compoundobj ... 507/rec/44

Direkte link til den komplette pdf-filen:
https://dl.dropbox.com/u/38692668/Germa ... 941%29.pdf

Dette nettstedet (bibliotek) er for øvrig verdt å bruke litt tid på - svært mye interessant å finne der (også ift. Norge)...
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”