Ringvassøya Dåfjord.

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Skal en tur til Dåfjord i morgen i embedsmedføre. Er det noe innteresangt å se på Ringvassøya ?
Kan nib N 7803156 Ø 894681 være noe ?
MVH

Stig G
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Jeg har vært der ute flere ganger, selv om det er en stund siden sist. Fin tur og flott utsikt. Gården rett før odden er firmahytte for en av Tromsøs store bedrifter. Men jeg har ikke sett noen krigsminner.
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Oki Syntes det så ut som en halmåne formet stilling, men det er vel kanskje ønsketenking PDT_Armataz_01_09
Er vel ingen fort på øya, men turen hadde blitt mye mere innteresang om det hadde vert noe betong å lete etter :)
MVH

Stig G
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Skal ha vært en FluWa på Hansnes på østsiden, samt "Schwere Leuchtfeuer" for flynavigasjon i bruk av Luftwaffe på Moldvikneset på vestsiden.
Om det har vært betong eller kun hus/brakker vet jeg ikke noe om...

I nærheten av E-verket i Simavik syd på øya derimot har det vært utplassert infanteri, "1 Gruppe" fra 3./648 Festungsbtl. sannsynligvis sikringsstyrke for e-verket?
Her er det kanskje noen stillinger?

Mvh
Erik E
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Jeg har trålet Simavik-området mange ganger, fra kraftstasjonen og langt til fjells, men ikke sett noe som ligner betong fra krigens dager. Det kan kanskje være noe helt nede i strandsonen som jeg ikke har sett nøyere på. På andre siden av fjellet , i Skarsfjord, ligger også en gammel kraftstasjon. Denne ble bombet av engelske bombefly (dog uten at den fikk større skader) og flere bombekratere er synlige fortsatt. Heller ikke her har jeg funnet betong av "riktig" alder.

Moldvikneset kjenner jeg ikke til på Ringvassøy. Vi har et Moldviknes i Ersfjorden på Kvaløya. Kan det være her det stod noe?
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Kommer meg neppe til Moldvikneset med lastebil og det er litt langt å gå på vinterstid. En ruin i pos N 778637 Ø 870905, men kanskje bare ett naust.
Hansnes blir en liten avstikker, men har lett etter ett fort der tidligere (Hansneset som er en helt annnen plass) uten å finne noe spennende.
MVH

Stig G
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Moldvikneset kjenner jeg ikke til på Ringvassøy
Like syd for Klokkerholmen skal det være.... Men tror ikke nødvendigvis det er så mye bunkere ifm. et navigasjonsfyr. Kanskje noen brakkefundamneter og litt hjemmesnekra nærforsvar.

Erik
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Jeg finner Molvika på kartet men navnet Molvikneset er ikke benyttet på kartmaterialet, derimot Molvikberget. Nærmeste nes heter Trollbåtneset. Jeg har gått til Molvika en gang og gjetter på at evt. rester av installasjoner kan ligge på berget like ovenfor. Jeg så ihvertfall ikke noe nede på innmarken.
Last edited by Ole on 08 Dec 2009 23:32, edited 1 time in total.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Jeg finner Molvika på kartet men navnet Molvikneset
Er det som står på tyske kart, men blir ikke overasket om det er et "fortysket" stedsnavn. Ser ofte at tyskerne ikke var så nøye på å repetere norske navn, men i dette tilfellet hørtes det bare så norsk ut....

Er nok uansett samme sted det er snakk om

Erik
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Erik E wrote:
Er nok uansett samme sted det er snakk om

Erik
Det er det sikkert. Uansett blir nysgjerrigheten pirret. Så jeg tar nok en ny tur til våren. Da pr. kajakk. Turen egner seg hverken for lastebilen til StigG eller for mine kranglete knær. Turen langs fjæra er en belastning mange steder pga store steiner som må forseres. Men Molvika er en idyllisk plass.
Last edited by Ole on 15 Dec 2009 23:08, edited 1 time in total.
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Om du ikke finner Molvikneset bruker du feil kart. Gå på atlas.no. Mange stedsnavn dær som jeg ikke finner ellers. Dra kartet rundt med musen, scroll og zoom, og bytt mellom kart og flyfoto.
MVH

Stig G
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

StigG wrote: Gå på atlas.no. Mange stedsnavn dær som jeg ikke finner ellers.
Se der ja. Takk for tipset. Molvikneset var ikke å finne på NIB eller mitt gamle M711-kart.
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”