Tur til Fredrikstad 26/6-2010

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Rock'n Roll
Posts: 377
Joined: 22 Apr 2009 21:10
Location: Grenland

Hei! Jeg kan tenke meg å være med. Drar tidlig fra Porsgrunn. Kanskje dere kan sende meg noen mobil nr på pm. Så kan jeg si ifra om jeg skulle bli forsinket, og evt finne dere etterhvert.
_____________________
Med vennlig hilsen Henrik
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Fint om du dukket opp Tommy, du pleier jo det :D
Mvh
Yngvar
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Da ser det ut som om vi blir fem stykker, på tur. Rapport kommer.
Mvh
Yngvar
ranvik
Posts: 162
Joined: 03 Oct 2008 13:19

Hei, ser ut som jeg blir med like vel, men sitter på med Rock'n Roll
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Da har en gjeng på fem mann (ingen fra Østfold) og en hun ved navn Mozilla, vært på radarstasjonen på Hankø. Strålende sommervær og mye og se på. Jeg måtte hjemover mens resten dra mot nye fort i Østfold.
Det fine med å dra på bunkerturer sammen er at man kan diskutere seg frem til løsninger som man ikke så alene. Vi fikk plassert Wassermann antennene med fester, og en del andre byggningsrester. Det er fire stor "Tobruk" bunkere rundt leiren, og der har vi et problem. Hva har vært i de. Hulle er stort og det er en betongkant ca 20 cm ned , innvendig med syv utsparinger. Har disse vært tenkt til KwK?
Attachments
En sommerdag av de beste
En sommerdag av de beste
DSC_0005.JPG (76.38 KiB) Viewed 169 times
Ringstand
Ringstand
DSC_0008.JPG (76.75 KiB) Viewed 169 times
Ringstand med syv utsparinger innvendig
Ringstand med syv utsparinger innvendig
DSC_0013.JPG (81.72 KiB) Viewed 169 times
Feste for Wassermann radar
Feste for Wassermann radar
DSC_0017.JPG (95.71 KiB) Viewed 169 times
Gjengen med hund, og uten fotografen
Gjengen med hund, og uten fotografen
DSC_0018.JPG (87.47 KiB) Viewed 169 times
Mvh
Yngvar
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ja, takk for koselig tur. Flott vær, og foreløpig ikke funnet noe flått, hverken på meg eller bikkja. Vi fikk rast gjennom Torgauten en tur og etterpå. Mye interessant å se på, på begge plassene.
--
Tommy
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Et bilde av de litt spesielle ringstandene. Noen som har noen forslag til hva hensikten med disse er?
Attachments
tobruk_ring.jpg
tobruk_ring.jpg (229.2 KiB) Viewed 153 times
--
Tommy
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Takker alle for en fin tur, mange spennende detaljer som kom frem. Jeg har ikke sett en bunker som ikke har vært ferdig, skal bli spennende å se om det er mulig å identifisere denne.

på Torgauten kom vi over en Regelbau jeg ikke har sett før, den må nok også identifiseres, legger ut bilder når jeg kommer hjem.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Kart over Torgauten som jeg nevnte. Er noen bilder av den ukjente bunkeren her: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 946#p23946
Attachments
torgauten_kart.JPG
torgauten_kart.JPG (1.08 MiB) Viewed 137 times
--
Tommy
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

Når det gjelder ringstanden på Hankø, eller de 5 som var der så heller jeg mot at det muligens kan være noe i retning av en VF25, vet ikke om det ble bygget noen av disse i norge, men som et utgangspunkt var det det nærmeste jeg kan finne i hvertfall. Er det noen som har et bedre forslag?
Den tegningen jeg har er så dårlig at jeg ikke klarer å scannen den engang, men skimter noen likhetstrekk, denne er med tårn.


Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Spørs om vi ikke må flytte spørsmålene våre over til en annen tråd, for å få litt flere til å kikke på spørsmålene våre. Er vel kanskje ikke alle som gidder å kikke tråder i dette underforumet, dersom de ikke selv har vært med på turen :-)
--
Tommy
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Jo da vi følger med.
Har kikket gjennom all dokumentasjon jeg har uten å ha funnet noe svar. Har også kikket gjennom de linkene jeg har til bilde sider og gjennomgått ett par hundre bilder. Har funnet en referanse til en ammo bunker med 4 hakk og en litt dårlig bilde av en med 4 hakk (vedlagt)

Er dette forøvrig en standard 58c 80cm diameter?

Kan det være så enkelt som at man ikke er blitt ferdig og venter på ringen? Den må forankres / støpes fast på en eller annen måte. Tilsvarende er også aktuelt for tobruk med større diameter som skal ha tårn av en eller annen type. Denne ser imidlertid ut til å være for liten. Har til nå ikke sett en komplett byggetegning på en regelbau bunker så jeg er usikkert på hvordan feks ringen er festet.

Kan også være at de ikke fikk ring, å lagde hakk til 2 foten på MG34'en.
Attachments
tobruk-bovenaf.gif
tobruk-bovenaf.gif (240.21 KiB) Viewed 79 times
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”