Torgauten fort Søndag 18 juli. Alternativt Høytorp :-)

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Noen flere som har lyst til å bli med på omvisninga på Torgauten til søndag som kommer?
Lurer på å ta meg en tur ned til Fredrikstad-distriktet og bli med ut dit og titte litt. Er omvisning fra kl 11, og jeg pratet med sekretæren i Onsøy forsvarsforening, og han nevnte at det ofte var færre folk med på omvisningene nå i juli, og da var det lettere å være ivrig med spørsmål til guiden med færre "sivile" med i følget. :-)
Hadde i allefall vært moro å hatt med flere her fra forumet ut dit slik at en har noen som er like betong-gale å diskutere med. hehe.
Kort frist dette, men en får se hvem som har tid til dette i disse ferietider:-)

Hvis det passer bedre for noen, så er det også omvisning på Høytorp kl 14 på samme søndag. Selv vil jeg gjerne se begge to, så det spiller ingen rolle hvem jeg drar til denne helga.

Hilsen Marius
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Høytorp fort høres interessant ut. Omvisningen på Torgauten var jeg med på i fjor, og har vært der 2 ganger utenom i tillegg, så det er ikke like interessant.
--
Tommy
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

TommyG wrote:Høytorp fort høres interessant ut. Omvisningen på Torgauten var jeg med på i fjor, og har vært der 2 ganger utenom i tillegg, så det er ikke like interessant.
Lurer på om det blir snevert med tid til høytorp på søndag når jeg tenker meg om. Skulle helst gjort det på Lørdag kansje. Da har jeg fri hele dagen. Men da må jeg ringe de og høre om de tar private omvisninger. Kan ringe og se hvor mange vi MÅ være for å få omvisning utenom søndager.

Hilsen Marius
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

marius wrote:
TommyG wrote:Høytorp fort høres interessant ut. Omvisningen på Torgauten var jeg med på i fjor, og har vært der 2 ganger utenom i tillegg, så det er ikke like interessant.
Lurer på om det blir snevert med tid til høytorp på søndag når jeg tenker meg om. Skulle helst gjort det på Lørdag kansje. Da har jeg fri hele dagen. Men da må jeg ringe de og høre om de tar private omvisninger. Kan ringe og se hvor mange vi MÅ være for å få omvisning utenom søndager.
Regner med at må betale mer enn de 50,- som er normalt for omvisningen, men for min del hadde det vært minst like interessant og fått en omvisning med færre folk, og lørdag går like bra som søndag
--
Tommy
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Det er mulighet for egen guidet tur på Høytorp i morgen, lørdag kl 12. Hvis flere har muligheten så er det supert.

Jeg er i allefall svært fristet til å ta turen ned til Mysen i morgen.

Jeg skal gi tilbakemelding til guide om det blir eller ikke blir ASAP, senest i morgen tidlig.

Heng på de som vil og kan!! :-) Obs: Minstepris for "privat" omvisning = kr 500.- (som da fordeles på antallet som blir med) Jeg er villig til å betale en god del ekstra for en slik spesialomvisning:-)

Hilsen Marius
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Jeg henger meg gjerne med jeg. Dersom det blir bare oss to, så blir det vel 250,- per pers da. Det er greit for min del, men selvsagt fint om det blir noen flere, men det spørs om det er noen som rekker å få med seg dette.
--
Tommy
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

TommyG wrote:Jeg henger meg gjerne med jeg. Dersom det blir bare oss to, så blir det vel 250,- per pers da. Det er greit for min del, men selvsagt fint om det blir noen flere, men det spørs om det er noen som rekker å få med seg dette.
Ja, sendte deg akkurat en PM. hehe. Ja blir i verste fall vi to, men jeg er villig til å betale 250 kr for en privat tur. Guiden nevnte at vi har litt mere frihet til å se litt ekstra ting utenom den vanlige guide-ruta når vi tar en privat omvisning.

Det skal vel mye til for at folket på forumet får med seg dette på så kort varsel, men en får sjå. Mange er jo på div ferier også. Jeg skulle sende guiden en sms og bekrefte at det ble noe av det, og det blir jo det selv om det bare blir to stk.

Hilsen Marius
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Jeg er desverre i Danmark eller så hadde jeg vært med, god tur begge to
Mvh
Yngvar
marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

Litt kjapp sitrap om hvordan det gikk;

Vi ble to stk, meg selv og Tommy, og turen ble da til Høytorp.

Vi fikk guidet tur av en av de "øverstkommanderende" i Foreningen for Høytorp Fort, som varte fra Kl 12 til ca kl 15. Var utrolig moro å få såpass overblikk og se hvordan et innlandsfort fra den tiden var bygget. Får komme tilbake en annen dag og se på infanteriverkene utenom selve Reduiten/hovedfortet. Vi prioriterte turen rundt i hovedfortets indre, der vi fikk se både det som er "standard" på vanlige omvisninger, samt en del dypere deler av anlegget som lå litt mere utilgjengelig. Vi fikk masse fin info av guiden vår (registrert som "hoytorp" her på forumet) og mye spennende som ikke står i alle historiebøker. Fikk også tatt en del bilder, så jeg må lære meg å legge ut de her.
Det jeg ble imponert over var bl.a. størrelsen på anlegget. Det var digert og omfattende, og absolutt imponerende hvordan de bygget dette slagkraftige fortet og hvordan det var ment til å fungere og overleve beleiring og angrep.

Vi fikk også inntrykk av hvordan fortet er tilpasset og benyttet av forsvaret etter krigen, med diverse ombygginger av både rom, nærforsvar, tekniske løsninger osv. Det er gjort omfattende tilpasninger med nyere nærforsvar, nyere detonasjonssikre og gassikre dører/vegger osv, og dette er gjort i nyere tid, dvs 80-tallet.
Fikk også se hvor langt de har kommet med monteringen av de to tårnkanonene som skal opp på hovedanlegget, og det er en virkelig imponerende dugnadsånd av fortets forening og andre bidragsytere.

Så takker for en fin tur til Mysen i dag, og det var artig også å møte en av med-forumistene her inne i det virkelige liv. Alltid moro å kunne prate med folk og utveksle info mens en tråkker rundt på slike anlegg. Og ikke minst takk til guiden som tok seg tid på så kort varsel for å vise oss rundt.

For min del blir det nok ikke Torgauten i morra, søndag. Jeg pratet med sekretæren i Onsøy forsvarsforening via tlf, og hvis vi skulle få fullt utbytte av bl.a. museet de har ute på torgauten, så var det greit at han var med, og han var på ferie til ut i august. Men kansje vi kunne samlet litt folk og tatt en tur da? :-)

Hilsen Marius
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”